بررسی یک جابه‌جایی مهم ؛ دبیر جدید کارگروه فیلترینگ کیست؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

جواد جاویدنیا که پس از «عبدالصمد خرم‌آبادی» سرپرست معاونت فضای مجازی کشور شده بود و در مدت مسئولیت خود موفق به برقراری روابط خوبی با کسب‌وکارهای مجازی شد، جای خود را به «جواد بابایی»، سرپرست پیشین دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای داد.

به گزارش کاماپرس، جاویدنیا در دوران مسئولیت خود با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه بود. حمایت از کسب‌وکارهای آنلاین و صدور بخش‌نامه و ابلاغ آن به تمامی دادستانی‌های کل کشور برای جلوگیری از فیلتر کسب‌وکارها بدون اطلاع‌رسانی آنها براساس قانون جرایم رایانه‌ای، او را به چهره‌ای مثبت در فضای مجازی تبدیل کرد اما طولی نکشید تا با اقداماتی مانند مسدود کردن سایت‌های دانلود فیلم، ورق بازی، حداقل از منظر افکار عمومی، برای او به شکلی دیگر برگردد.

لایوهای اینستاگرامی که داد جاویدنیا را درآوردند

جاویدنیا در آخرین روزهای مسئولیت خود به عنوان سرپرست معاونت فضای مجازی کشور، انتقادهای بسیاری را در رابطه با فضای حاکم بر پیام‌رسان «اینستاگرام» مطرح کرد. او با انتشار نامه‌ای اعتراض آمیز در شبکه‌های پیام‌رسان داخلی از وضعیت موجود در فضای مجازی داخل کشور و از فعالیت بدون ضابطه اینستاگرام انتقاد کرد و اعلام کرد عده‌ای نمی‌گذارند تا او بتواند ماموریت خود را به درستی انجام دهد. در این نامه با اشاره به برخی «لایوهای متعفن اینستاگرامی» آمده بود:‌ «ای کاش کسانی که از مسئولیت داشتن فقط فریاد زدن بی عمل را آموخته اند لحظه‌ای غیرت کنند و این لایوها را ببینند و با خود بگویند با شیوه عملکرد خود چه بر سر نسل جوان کشور آورده‌اند؟»

گفتنیست، اخیرا افراد معلوم‌الحالی از جمله امیر تتلو، ندا یاسی، میلاد حاتمی، ساشا صبحانی، پویان مختاری و … با لایوهای خارج از عرف و ساختارشکنانه خود، داد بسیاری از کاربران فضای مجازی را درآورده‌اند تا بار دیگر، فشارها بابت فیلتر اینستاگرام به اوج خود برسد؛ موضوعی که بدون شک درآمدهای نجومی این افراد از این پلتفرم اجتماعی را با کاهش قابل توجهی روبه‌رو خواهد کرد.

راز آسمان پایتخت

جواد بابایی، دبیر جدید کارگروه فیلترینگ کیست؟

بررسی سوابق اجرایی دبیر جدید کارگروه فیلترینگ، نشان از سابقه او در مدیریت پروژه‌های جنجال‌آفرین دارد. بابایی که سابقه سرپرستی دادسرای ویژه جرایم رایانه‌ای را در پرونده خود دارد، مدیریت پروژه عنکبوت ۱ و ۲ بود که با کمک سپاه پاسداران و پلیس فتا صورت گرفت و هدف آن «پاکسازی مدلینگ غیراسلامی» در شبکه‌هایی چون فیس‌بوک و اینستاگرام بود را بر عهده داشته است.

بر اساس این پروژه، پس از «شناسایی» ۱۷۰ نفر از اداره‌کنندگان صفحه‌های مدلینگ، برای ۲۹ نفر «پرونده قضایی» تشکیل شده که هشت نفر بازداشت شدند.

در زمان سرپرستی بابایی، مساله لزوم نظارت بر محتوای بازی‌های رایانه‌ای بیش از پیش صورت گرفت و ارتباط این دادسرا با ستاد بازی‌های رایانه‌ای کشور بیشتر شد.

حالا باید منتظر ماند و دید سیاست‌های بابایی در سمت جدید مدیریتی او چه خواهد بود و چه روندی را برای نظارت بر فضای مجازی در پیش خواهد گرفت.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز