پردازش ابری چیست؟

سرور ابری
تورهای مسافرتی لحظه آخر

پردازش ابری به‌معنای ارائه سرویس‌های محاسباتی مانند سرورها، فضای ذخیره‌سازی‌، پایگاه‌های اطلاعاتی، شبکه‌ها، نرم‌افزارها و تجزیه‌ و تحلیل‌ اطلاعات از طریق اینترنت برای ارائه نوآوری سریع‌تر، منابع انعطاف‌پذیر و صرفه‌جویی در مقیاس است. شرکت‌ها با استفاده از سرور ابری به‌ جای مراکز داده و زیرساخت‌های محاسباتی می‌توانند به برنامه‌های کاربردی یا فضای ذخیره‌سازی خود دسترسی پیدا کنند.

کاماپرس در این گزارش به معرفی پردازش ابری و بررسی نحوه عملکرد سرور ابری و انواع مدل‌های پردازش ابری ‌پرداخته است.

پردازش ابری چیست؟

پردازش ابری، یکی از روش‌های ارائه سرویس‌های محاسباتی است که به کاربران اجازه می‌دهد به سادگی و با کمترین هزینه، به منابع محاسباتی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند. با استفاده از سرور ابری به تهیه و نگهداری سخت‌افزار یا نرم‌افزار نیازی نخواهد بود. با استفاده از سرور ابری می‌توان در زمان و مکان دلخواه خود تنها با استفاده از اتصال به اینترنت به داده‌ها و برنامه‌های نرم‌افزاری دسترسی داشت. مقرون‌ به صرفه‌ بودن، افزایش بهره‌وری، سرعت و کارایی، عملکرد و امنیت از مزیت‌های سرور ابری است. شرکت‌هایی که سرور ابری ارائه می‌کنند، به کاربران این امکان را می‌دهند که فایل‌ها و برنامه‌های کاربردی خود را روی سرورهای راه دور ذخیره کنند و سپس با استفاده از اینترنت در زمان و مکان مد نظر خود به اطلاعاتشان دسترسی داشته باشند. پردازش ابری، تمام کارهای سنگین مربوط به پردازش داده‌ها را انجام داده و تمام این کارها را به کامپیوترهای بسیار دور در فضای مجازی یا ابری منتقل می‌کند؛ در‌نتیجه، اینترنت به فضایی ابری تبدیل شده و می‌توان در هر نقطه‌ای از جهان با هر دستگاهی، به داده‌ها و فایل‌های خود دسترسی داشت.

نحوه عملکرد پردازش سرور ابری

پردازش ابری شامل سه بخش اساسی است. ابتدا شرکت‌های ارائه‌دهنده سرور ابری، داده‌ها و برنامه‌های کاربردی را در مراکز داده ذخیره می‌کنند؛ سپس کاربران به این داده‎‌ها و برنامه‌های کاربردی دسترسی پیدا می‌کنند و در نهایت نیز اینترنت، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و کاربران را به‌سرعت حتی در فواصل طولانی به‌ یکدیگر متصل می‌کند.

پردازش ابری، رویکرد کسب‌ و کارها به منابع IT را تغییر داده و ساده می‌کند. بسیاری از ارائه‌دهندگان سرور ابری، خدمات مبتنی‌ بر اشتراک ارائه می‌دهند؛ به طوریکه مشتریان در ازای پرداخت هزینه ماهانه می‌توانند به تمام منابع محاسباتی موردنیاز خود دسترسی داشته باشند و به عبارتی مجبور به تهیه مجوزهای نرم‌افزاری، ارتقای سرورهای قدیمی، خرید ماشین‌های بیشتر در صورت تمام‌ شدن فضای ذخیره‌سازی یا به‌ روزرسانی‌های نرم‌افزاری در جهت ارتقای همگام با تهدیدات امنیتی نیستند؛ بدین‌ ترتیب، پردازش ابری مانند اجاره ماشین عمل می‌کند؛ کاربر از آن استفاده می‌کند، اما تعمیرات، جایگزینی، نگهداری و مواردی از این قبیل بر عهده مالک است.

راز آسمان پایتخت

سرور ابری

مدل‌های مختلف پردازش ابری

ابر عمومی: این ابرها سرویس‌های خود را بر سرورها و فضای ذخیره‌سازی در اینترنت ارائه می‌دهند و شرکت‌های شخص ثالثی آن‌ها را اداره می‌کنند که وظیفه مدیریت و کنترل تمام سخت‌افزار، نرم‌افزار و زیرساخت‌های کلی را بر عهده دارند.

ابر خصوصی: این ابرها برای مشتریان خاص مانند کسب‌ و کار‌ها یا سازمان‌ها تهیه می‌شود. بسیاری از خدمات پردازش ابری خصوصی روی شبکه‌ خصوصی ارائه می‌شود.

ابر ترکیبی: این ابر ترکیبی از خدمات عمومی و خصوصی است. این مدل به کاربر انعطاف‌پذیری بیشتری داده می‌دهد و به بهینه‌سازی زیرساخت و امنیت نیز کمک بسیاری می‌کند. به‌طور‌ کلی، سازمان‌ها از ابرهای خصوصی برای عملکردهای حساس خود و از ابرهای عمومی برای تطبیق اطلاعات با افزایش تقاضای محاسباتی استفاده می‌کنند.

سرور ابری

خريد سرور ابری از «آسیاتک»

با توسعه به‌کارگیری خدمات ارتباطی در دنیا، شرکت آسیاتک نسل جدیدی از سرویس‌های خود را در قالب خدمات ابری عرضه کرده که به صورت متمرکز توسط شرکت عصر داده‌های آسیاتک ارائه می‌شود. خدمات ابری این شرکت در سال ۱۳۹۹ راه‌اندازی شده است. این خدمات پاسخگوی نیازهای روز مشتریان خرد و کلان در تمامی حوزه‌های زیرساخت ابری است. خدمات جدید آسیاتک با هدف استفاده از به‌روزترین فناوری‌ها و در عین حال کمک به مدیریت هزینه توسعه و به‌روزرسانی زیرساخت‌های  ICT ارائه شده است.

متقاضیان برای خريد سرور ابری و دریافت خدمات می‌توانند به نشانی اینترنتی https://asiatech.cloud مراجعه کنند یا برای ارتباط با کارشناسان آسیاتک با شماره تلفن 90005555 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : ابر آسیاتک
لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز