ایجاد فرصت‌های شغلی و سرمایه‌گذاری جدید با آزادسازی معادن غیرفعال

لست سکند

اخیرا ۶ هزار محدوده و معدن محبوس در کشور آزادسازی شده است که به عقیده کارشناسان، ارزشی بیش از 500 میلیارد دلار دارد. با واگذاری این معادن از طریق مزایده عمومی به افراد دارای اهلیت و صلاحیت، شرایط جهش صنعتی و معدنی در کشور را فراهم می‌شود.

به گزارش کاماپرس،  27 اردیبهشت ماه سال جاری، در مراسمی با حضور علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، آیین رونمایی از طرح آزادسازی شش هزار محدوده و معدن غیرفعال کشور انجام شد. واگذاری این معادن و انجام فرآیندها در سامانه ستاد، سامانه مناقصات و مزایده‌های کشور، صورت می‌گیرد.

از تعداد معادن و محدوده‌های آزاد شده، 330 محدوده و معدن متروکه بوده، هزار و 226 فقره دارای پروانه بهره برداری معدن و 480 فقره نیز دارای گواهی کشف است. واگذاری این معادن طی دو فرآیند 15 روزه انجام می‌شود. در هر مرحله، اول شانزده استان دسته بندی شده‌اند. گروه اول از 31 اردیبهشت ماه تا 13 خرداد ماه فرصت ثبت نام دارند. گروه دوم در محدوده زمانی 13 تا 27 خردادماه امکان مراجعه به سایت و ثبت نام را خواهند داشت.

طبق گفته رزم حسینی، وزارت صنعت، معدن و تجارت در جریان واگذاری این معادن نقش نظارتی خود را بیشتر خواهد کرد. در صورتی که متقاضیان در این مزایده برنده شده اما ادامه کار اکتشاف، بهره برداری و فعال سازی را انجام ندهند، معادن مذکور از آن‌ها باز پس گرفته شده و مجددا از طریق مزایده به متقاضیان دیگری واگذار خواهد شد. در واقع این معادن فرصت‌های جدیدی را برای سرمایه گذاری و اشتغال در کشور فراهم می‌کند.

وزارت صمت در نظر دارد جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی را به صورت جدی دنبال کند. همچنین این مجموعه در خصوص انجام فرآوری‌های داخلی، به منظور ایجاد ارزش افزوده، تلاش می‌کند. این وزارت خانه به تبدیل کردن معادن به فرصتی برای توسعه متوازن معتقد است.

راز آسمان پایتخت

اقدامات وزارت صمت در احیای معادن کوچک

وزارت صمت در خصوص احیای معادن کوچک مقیاس نیز اقداماتی را در دستور کار دارد. طبق گفته وجیه الله جعفری، معاون وزیر صمت و رئیس هیئت مدیره ایمیدرو، طرح احیای معادن ذکر شده به عنوان یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است. مجری این طرح از طرف وزارت سمت، مجموعه‌های ایمیدرو و تهیه و تولید مواد معدنی ایران معرفی شدند. همچنین در این راستا شناسایی معادن کوچک مقیاس غیرفعال و راه‌های فعال سازی آن‌ها از طریق شرکت‌های مشاوره‌ای صورت گرفت.

به منظور احیا و فعال سازی معادن غیر فعال، بسته‌های سرمایه گذاری در نظر گرفته شده است. بسته‌های ذکر شده امکان سرمایه گذاری را روی بسیاری از معادن غیرفعال دارای مشکل زیر ساخت، ذخیره کم و عدم اکتشاف کامل فراهم می‌کند. «شرکت سهامی عام پروژه» یکی از مجموعه‌هایی است که در خصوص ارائه این بسته‌ها اقداماتی را به انجام رساند.

مرتبط با : ایمیدروتهیه و تولید مواد معدنی ایرانوزارت صنعت، معدن و تجارت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز