انحصار در استارتاپ‌ها؛ شورای رقابت مسئول است یا نهادهای بالادستی؟

لست سکند

امروزه، خرید آنلاین، مشاوره پزشکی، رزرو هتل و بلیت و هزاران چیز دیگر همه و همه با کمک استارتاپ‌ها ممکن هستند. اما فقط با یک یا دو گزینه محدود و این یعنی انحصار در استارتاپ‌ها!

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ کسب و کار، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس و به نقل از تجارت نیوز، در این میان دولت وظیفه دارد به جای اینکه در کسب‌و‌کارها دخالت کند و دست‌وپای آن‌ها را ببند، با ابزارهای قانونی شرایط رقابت را فراهم کند و از تصدی‌گری دست بردارد اما در حال حاضر یکی از بزرگترین انحصارگران ایران دولت است.

عادل طالبی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی در این خصوص گفت: ذات سرمایه به سمت انحصار پیش می‌رود و کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند دنبال بیشینه کردن منافع و سود خود است. در این شرایط طبیعی است که بازار به سمت انحصار پیش رود. این اتفاق بیش از ۱۰۰ سال پیش در آمریکا شناسایی شد و به همین دلیل اولین قوانین ضد انحصار نیز در آمریکا وضع شد و تا کنون نیز بارها مورد بازبینی قرار گرفته است.

راز آسمان پایتخت

سایه نهادهای بالادستی بر شورای رقابت

به عقیده طالبی، عضو هیات مدیره انجمن صنفی کسب‌وکارهای مجازی، در ایران به منظور جلوگیری از انحصار شورای عالی رقابت و قوانین ضد انحصار خوبی وجود دارد، اما قوانین اجرا نمی‌شود. نمونه آن را دو سال پیش داشتیم که یک شرکت تاکسی از شرکت دیگری شکایت کرد و در شورای عالی رقابت هم رای صادر شد اما از سوی یک نهاد بالادستی رای ملغی شد. دخالت نهادهای بالادستی در شورای عالی رقابت عملا این نهاد را تضعیف کرده است.

طالبی افزود: این اتفاق نه فقط در استارتاپ‌ها که در همه جای ایران مانند ایران خودرو، سایپا و صنایع فولادی و… رخ می‌دهد، در واقع استارتاپ‌ها فقط بخش کوچکی از این چرخه هستند.

وی معتقد است شورای عالی رقابت به وظیفه خود عمل نمی‌کند و گاهی که به وظایفش می‌پردازد، نهاد دیگری رای را باطل می کنند! این مشکل اگر حل شود خود به خود انحصار در همه بخش‌ها حل می‌شود. در بازار انحصار منافع مالی مطرح است. مسائل امنیتی زیاد مورد توجه نیست. نهادهای امنیتی از روش‌های مختلف داده و اطلاعات مورد نیاز خود را به دست می‌آورند. معمولا عددهایی جابه‌جا می‌شود تا شرکتی که به دنبال انحصار است به فعالیت خود ادامه دهد.

قوانین ضدانحصار باید اجرا شود

این کارشناس کسب‌وکارهای مجازی بیان کرد: انحصار در بخشی از حوزه‌ها مثل خودرو توسط دولت ایجاد شده و کشور را به قهقرا برده است. انحصار در کسب‌وکارهای آنلاین در حد انحصار در حوزه‌هایی مثل خودرو، بانک و… تبعات مخرب و ضررهای جبران‌ناپذیری ندارد. ماجرا این است که اگر قوانین ضدانحصار را اجرایی کنیم این قوانین خودبه‌خود در استارتاپ‌ها که شرکت‌های ثبت‌شده‌ای هستند هم جاری و مشکل حل می‌شود.

بیشتر بخوانید:

وی در پایان صحبتهایش یادآور شد: شورای عالی رقابت داریم. اگر اراده باشد، از همین امروز امکان اجرا داریم. اگر شورای عالی رقابت عملکرد قابل دفاعی داشت، شاهد این انحصارها در بازارهای مختلف نبودیم. قطعا کارهایی انجام شده، اما خروجی نشان می‌دهد که تلاش‌ها کافی نبوده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز