علت واقعی اخراج پرستاران از بیمارستان های خصوصی چیست؟

لست سکند

این روزها تشکر و تقدیر از کادر سلامت برای خدمت رسانی در بحران کرونا در کنار خبر اخراج 20 تا 50 درصدی پرستاران بخش خصوصی قرار گرفته و این پرسش را ایجاد کرده است که چرا در ایامی که خدمات این افراد اهمیت حیاتی دارد، مورد بی مهری قرار گرفته اند؟
به گزارش کاماپرس؛ شبکه‌های اجتماعی پرستاران، از خبرهایی در خصوص تعدیل گسترده نیرو در بیمارستان‌های خصوصی تهران و برخی شهرهای ایران، پرشده است. پخش ویدئویی چند دقیقه‌ای در شبکه‌های اجتماعی که در آن ریس بیمارستان آتیه تهران اذعان کرد، 600 نفر از 1200 نفر پرستار این بیمارستان را در پی افزایش هزینه‌ها تعدیل کرده، در هفته‌های گذشته خبرساز شد. ویدئویی که برخی از فعالان جامعه پرستاری دلیل آن را نه کمبود بودجه، که «بهانه‌ای برای امتیازگیری بیشتر از دولت» خواندند.

بیمارستان لوکسی که مالکانش از پس حقوق پرستاران برنمی آیند!

درست در روزهایی که کادر پرستاری با افزایش باری کاری ناشی از شیوع کرونا درگیر بودند ، طرح تعدیل و اخراج پرستاران کلید خورده است. ماجرا از بیمارستان آتیه آغاز شد. بیمارستانی که شعبه لوکس و ۳۵ طبقه آن به نام “آتیه دو” در حال احداث است و عنوان “بزرگترین مرکز درمان خصوصی خاورمیانه” را یدک می‌کشد و به باور فعالان صنفی پرستاری، جای تعجب است که چطور ادعا کرده که از پس تامین حقوق پرسنل برنمی‌آید.
با تشدید این روند، آنطور که خانه پرستار (انجمن صنفی پرستاران ایران) خبر داد، بین 20 تا 50 درصد نیروها در اغلب بیمارستانهای خصوصی تهران تعدیل شده‌اند. آنهایی که تعدیل نکرده‌اند هم به کم‌کردن حقوق و حذف کارانه و اضافه‌کار اقدام کرده‌اند. اگر میانگین این تعداد را در نظر بگیریم، حدود 2 تا 3هزار پرستار در بیمارستانهای خصوصی تهران، همزمان با دوران شیوع کرونا تعدیل شده‌اند.

وزارت بهداشت طرف پرستاران است یا بیمارستان داران؟

راز آسمان پایتخت

همزمان، نظام پرستاری از وزیر بهداشت خواست به موضوع ورود کند. با اینکه وزیر بهداشت به این هشدار واکنشی نشان نداد، اما ایرج حریرچی، معاون او، تلویحا جانب بیمارستان‌های خصوصی را گرفته و مسئله را به وزارت کار ارجاع داد.
اما فعالان پرستاری معتقدند، یکی از دلایل تعدیل پرستاران در بخش خصوصی، امتیازگیری از دولت است. محمدشریفی‌مقدم دبیرکل خانه پرستار در گفتگو با ایلنا به این موضوع اذعان کرده که در بخش دولتی این منافع به کمک شرکت‌های واسطه‌ای و جذب تعداد بالای پرستار تامین می‌شود، اما در بخش خصوصی این روند به شکل دیگر و در مواقعی مثل دوره شیوع کرونا، با باج‌خواهی از دولت برای حفظ پرسنل دنبال می‌شود.
این در حالی است که به گفته او ، تعدادی از پرستاران با این که خودشان به کرونا مبتلا شده‌اند یا ممکن است ناقل باشند، خانه‌نشین شده‌اند و باید نگران از دست دادن شغلشان هم باشند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز