گرمایش تابشی مرکزی چه مزیتی نسبت به دیگر سیستم‌ های گرمایشی دارد؟

گرماتاب مرکزی-کاماپرس
لست سکند

متداول‌ترین شیوه برای گرم نگه داشتن مکان‌های صنعتی، سالن‌های ورزشی، گلخانه‌ها و مانند آن که دارای سقف بلند و ارتفاع هستند و همچنین فضاهای باز مانند کافه‌ها و رستوران‌ها، استفاده از سیستم‌ گرمایش تابشی مرکزی است. این سیستم به آسانی و بدون نیاز به لوله کشی گاز و کابل کشی برق به گرم کردن محیط می‌پردازد.

به گزارش کاماپرس، سیستم گرمایش تابشی مرکزی ، دارای یک مشعل با توان مختلف در خارج سالن و یک باند تابشی است که در داخل نصب می‌شود. این سیستم با ساطع کردن امواج الکترومغناطیسی فضای داخلی سالن را گرم نگه می‌دارد. کاماپرس در ادامه به بیان کارکردها و مزیت سیستم تابشی مرکزی نسبت به دیگر سیستم‌های گرمایشی می‌پردازد.

گرماتاب مرکزی چگونه کار می‌کند؟

سیستم گرمایش تابشی مرکزی سوخت مورد نیاز برای گرم کردن محیط را از گاز شهری می‌گیرد؛ به این صورت که گاز شهری سوزانده شده درون لوله‌های بلند سبب تولید انرژی گرمایی شده و این انرژی از طریق لوله‌ها به شکل تابشی وارد محیط می‌شود. در واقع حرارت تولیدی در این فرایند به امواج مادون قرمز تبدیل شده و توسط لوله‌های مذکور به محیط تابانده شده و فضا را گرم می‌کند. در ادامه برخی از مزیت‌های این سیستم بیان شده است.

گرماتاب مرکزی-کاماپرس

مزیت اقتصادی با کاهش مصرف انرژی

از مهم‌ترین مزایای استفاده از سیستم گرماتاب مرکزی ، مصرف پایین سوخت و صرفه اقتصادی آن نسبت به دیگر سیستم‌های گرمایشی است؛ آسایش گرمایی در این سامانه به سبب چرخش هوا به آسانی صورت می‌گیرد و در نتیجه انرژی کمتری نیز مصرف می‌کند. ضمن این‌که باید در نظر داشت که این سیستم‌ها معمولا از مادون قرمز استفاده می‌کنند که تاثیر به سزایی در کاهش مصرف برق و گاز دارد.

به این ترتیب اگرچه ممکن است نصب این سیستم در سالن در ابتدا پرهزینه به نظر برسد، اما کاهش مصرف سوخت در دراز مدت به شکل قابل توجهی سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود.

راز آسمان پایتخت

قابلیت نصب در هر نوع سالن و سازه

سیستم گرمایش تابشی مرکزی دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی است؛ این مسئله سبب می‌شود تا  قابلیت نصب و پیاده‌سازی در هر نوع ساختمان و سازه در اشکال گوناگون را داشته باشد. ضمن این‌که نصب این سیستم متناسب با نوع نیاز مصرف‌کننده برای هر فضا و در نتیجه استفاده از سوخت‌های گاز طبیعی، ال پی جی و گازوئیل صورت می‌گیرد.

نصب و نگهداری آسان

مهم‌ترین مزیت سیستم گرمایش تابشی مرکزی در مقایسه با دیگر سیستم‌های گرمایشی، عدم نیاز این سیستم به کابل کشی برق و لوله کشی گاز است؛ در نتیجه این مسئله نصب این سیستم برای سالن‌ها با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد. ضمن این‌که استفاده از یک مشعل در خارج از سالن، فرایند نگهداری و محافظت از سیستم مذکور را بسیار ساده می‌کند.

گرماتاب مرکزی-کاماپرس

ایمنی بیشتر

در سیستم گرمایش تابشی مرکزی ، مشعل اصلی در خارج از سالن نصب شده و از این جهت امکان برخورد توپ در سالن‌های ورزشی و ماشین‌آلات متحرک در سالن‌های تولیدی وجود ندارد؛ این مسئله سبب بالا رفتن ایمنی و جلوگیری از هرگونه تداخل در کارکرد مشعل و آتش‌سوزی می‌شود. ضمن این‌که باند تابشی موجود در سالن نیز به وسیله توری محافظ مخصوص پوشیده شده و از این نظر نیز امکان هرگونه برخورد صفر است.

حفاظت از محیط زیست

سیستم‌های گرمایش تابشی مرکزی، نسبت به دیگر سیستم‌های گرمایشی، معمولا دارای اثرات منفی کمتری برای محیط زیست هستند. این مسئله به سبب کاهش مصرف سوخت، راندمان احتراق بالاتر که سبب کاهش CO می‌شود و تخلیه هوا و محصولات احتراق با دمای کمتر در جو کره زمین است.

کاهش گرد و غبار

از دیگر مزیت‌های استفاده از این سیستم جلوگیری از تولید گرد و غبار است. چرا که این سیستم در فرایند گرمایش، جریان هوا را به چرخش درنمی‌آورد و این مسئله از تولید گرد و غبار جلوگیری می‌کند.

اشغال فضای کم

با توجه به محل قرارگیری مشعل سیستم گرمایش تابشی مرکزی در خارج سالن و همچنین محل قرار گیری باند تابشی در قسمت فوقانی و نزدیک به سقف در سالن موردنظر، این سیستم بخش بسیار کمی از فضای مفید کاری را اشغال می‌کند.

از دیگر مزیت‌های این سیستم می‌توان به عدم نیاز به موتورخانه، عدم نیاز به تاسیسات مانند بویلر‌ها، مشعل، لوله کشی، سیالات واسط، گرم کننده‌ها، یونیت هیترها، پمپ‌های سیرکولاسیون، شیرآلات کنترل و …، حداقل سرویس سالیانه، ایجاد دمای مورد نظر در کمترین زمان، استفاده از سیستم‌های پایش (مونیتورینگ) و برنامه‌پذیری بر حسب ساعات کار کارخانه اشاره کرد. ضمن این‌که کاهش مصرف انرژی در این سیستم می‌تواند به دریافت سیاست‌های تشویقی از سوی دولت منجر شود، بنابراین انتخاب بهترین سیستم گرمایش مرکزی اهمیت بسیاری دارد.

گرمایش تابشی مرکزی با اخگر تابش

شرکت اخگر تابش با استفاده از استانداردهای بین‌المللی و استفاده از تجارب شرکت‌ SYSTEMA ایتالیا، بیش از یک از دهه است که به فعالیت در این صنعت می‌پردازد. این شرکت در سال گذشته از اپلیکیشن فنی تخصصی محاسبات گرمایشی خود رونمایی کرد که کمک شایانی به انتخاب نوع و تعداد سیستم‌های مورد نیاز برای هر فضا می‌کند. اپلیکیشن شرکت اخگر تابش به محاسبه بار حرارتی مورد نیاز برای انواع سالن صنعتی، ورزشی گلخانه، مرغداری و … می‌پردازد و از این طریق انتخاب بهترین سیستم گرمایش مرکزی را ممکن می‌سازد.

انتهای پیام

مرتبط با : اخگر تابش
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز