کدام صندوق ها در روزهای منفی بورس سود داشتند؟

لست سکند

بررسی ها حکایت از آن دارد که در ایام تیره و تار هفته های اخیر  بورس که اغلب سهامداران با افت ارزش سهام متحمل زیان های سنگین شده اند، سرمایه گذاران در صندوق های سرمایه گذاری با زیان به مراتب کمتری مواجه شده و حتی در برخی موارد سود کرده اند.

به گزارش کاماپرس، این روزها بسیاری از افراد وقتی به هم می رسند از مقدار ضرر و زیان یکدیگر در بورس سوال می کنند و جواب های غافلگیر کننده ای می شنوند! بورس طی هفته های اخیر نه تنها سود ماه های اخیر بسیاری از سرمایه گذاران را بلعیده بلکه ضرر سنگینی به اصل سرمایه آنها وارد کرده است. ادامه سرمایه گذاری در بورس اکنون با تردیدهای جدی مواجه است و خصوصا افراد ریسک گریز بهترین راهکار را خروج از این بازار متزلزل می دانند.

از سوی دیگر برخی سرمایه گذاران که با احتیاط بیشتر به بورس وارد شده و در بخش های کم ریسک تر همچون صندوق های سرمایه گذاری مشارکت کرده اند اکنون وضعیت بهتری دارند.

دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود به این موضوع پرداخته و نوشته است: معامله‌گران روزهای پایانی مردادماه 99 را با افت شدید شاخص کل بورس و قیمت سهام پشت سر گذاشتند. در روزهای تاریک بورس فقط طی ۱۱ روز معاملاتی، ۶/ ۲۲ درصد از شاخص بورس فروریخت و برخی سهامداران با ضررهای بیش از ۵۰ درصدی مواجه شدند. در این شرایط اما به نظر می رسد صندوق‌های سرمایه‌گذاری امن‌ترین مکان برای نقدینگی سرگردان سرمایه‌گذاران هستند.

کدام صندوق ها کمتر ضرر دادند؟

راز آسمان پایتخت

صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی صندوق هایی هستند که حداقل ۷۰ درصد از دارایی‌های خود را در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند و ۳۰ درصد باقی‌مانده نیز به اختیار مدیر صندوق در سهام، اوراق مشارکت، سپرده بانکی یا سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌شود. در بازه زمانی مورد بررسی‌(۲۰ مرداد تا ۳ شهریورماه)‌ ۸۲ درصد صندوق‌ها عملکرد بهتری از ‌شاخص کل ثبت کردند. در این میان البته هیچ‌کدام از صندوق‌‌های سهامی با رشد واحدهای خود همراه نشدند، اما زیان ۴۵ صندوق مزبور بین ۵/ ۲۲ تا ۷/ ۶ درصد محدود شد. بهترین عملکرد  نیز متعلق به صندوق قابل معامله سرو سودمند مدبران با افت ۷/ ۶ درصدی شد و پس از آن صندوق قابل معامله هستی بخش آگاه با کاهش ۱/ ۸ درصدی مواجه شد.

کدام صندوق ها سود دادند؟

در مقابل صندوق‌های با درآمد ثابت عموما وضعیت به مراتب بهتری نسبت به شاخص کل ثبت کردند و برخی نیز سودده بودند. این نوع صندوق‌ها حداقل بین ۷۰ درصد تا ۸۵ درصد از دارایی‌های خود را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و سایر اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند.

باقیمانده دارایی‌های صندوق نیز به اختیار مدیر صندوق‌(تا سقف ۱۵درصد) در بورس سرمایه‌گذاری می‌شود. این صندوق‌ها مناسب افرادی است که ریسک‌پذیری پایینی دارند، چون علاوه بر ریسک کم از یک حداقل سود تضمین‌شده هم برخوردار هستند.

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» از ۷۷ صندوق با درآمد ثابت در بازه زمانی ۲۰ مرداد تا ۳ شهریورماه حکایت از سبقت ۷۶ صندوق از شاخص کل دارد. در این میان ۵۴ صندوق با زیانی بالغ بر ۰۶/ ۰ تا ۲/ ۶درصد مواجه شدند و ۲۲ صندوق نیز سودده بودند.

بهترین عملکرد از آن صندوق سپهر خبرگان نفت با رشد ۴/ ۱ درصدی شد. تنها صندوقی که از شاخص کل جاماند صندوق سرمایه‌گذاری مشترک نیکوکاری ندای امید بود که زیانی معادل ۸/ ۲۵درصد را ثبت کرد.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “کدام صندوق ها در روزهای منفی بورس سود داشتند؟

  1. داود غفاری گفته:

    شکرخدا که تحلیگر پسا اتفاق زیاد داریم ولی نمیدونیم چرا هریک از صندوقهای سرمایه گذاری اعم از مشترک و سبدگردان وحتی کارگزاری های بانکی و حقوقی غیر بانکی در زمان جذب مخاطب و سرمایه ی سرمایه گذران حقیقی ,دم از هوشیاری و بیداری مطلق و حضور فیزیکی بیش از 10 الی 30 تحلیل گر و کارشناس مجرب می زنند ولی بمحض تکمیل ظرفیت. از ریسک پرخطر و نواسان بازار و روزهای بد بازار بورس و عوامل دخیل و پرکاری و یا کم کاری حقوقی ها وحتی ورود دولت در بورس را بهانه ی ضرر دهی میکنند مگر نه اینکه با تدبیر و شناخت بازار روز و بحث تلفیق وتقسیم به سهم انواع موارد خرید , به تجربه و تحلیل کارشناسان, برای حفظ حقوق حقه سهامداران خود مینمایند مثلل از الگوهای 50/ 50و 70/30وحتی 30/70 وبعضا مشارکت وخرید دههاموردی ویا فروش مواردی که ضررش طی چند هفته مشهود است وحتی توافق درخرید برای سکون بازار التهابی ودیگر موارد مشابه.
    بنظرمی رسد گفتار درمانی جواب نمی دهد باید سهامداران با ادب حضورشان وتقلیل سرمایه بر ادب تلاش وفعالیت , مثمر ثمر تحکیم بخشند ونوعی بیداری در صندوقها خلق اثر کنند تااحیانا بواسطه رکب خوردنها و حرکات ایضایی حقوقی ها به خرید ویافروش بهنکام, اینگونه ازتاریخ 19مرداد لغایت اول شهریوردستخودش افت حداکثری سرمایه ونگرانی و دغدغه هردوطرف به منافع حقوقی ها و دستهای پیدا وپنهان بازار بورس ایران نشود ان شاءالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز