بورس هفته آینده هم منفی است؟

بررسی روند معاملات بورس تهران حکایت از آن دارد که در بازه زمانی 19 مردادماه تا پایان روز چهارشنبه 12 شهریورماه 1399 بورس تهران ۱۳۱ میلیارد و ۷۷۶ میلیون دلار معادل با حدود 2 هزار میلیارد تومان از ارزش خود را از دست داده است.

به گزارش کاماپرس، فروش سهام توسط سهامداران حقیقی و خروج نقدینگی این افراد از بورس طی هفته های اخیر شتاب بیشتری گرفته و ارزش بورس تهران را کاهش داده است. روند پرشتاب جذب نقدینگی به بورس تهران که در ماه های ابتدایی سال موجب خوشنودی سیاست گذاران اقتصادی بود اکنون معکوس شده و نگرانی از پیامدهای این امر بر بازارهای دیگر همچون بازار ارز، طلا و مسکن سنگینی می کند.

با ریزش های متوالی‌بورس چقدر پول از بازار سهام خارج شد؟

سوال اینجاست که روند خروج سرمایه حقیقی ها از بورس تا کجا ادامه خواهد داشت و آیا باید بعد از کف شکنی های اخیر شاخص و سقوط پیاپی از کانال 2 میلیون واحدی به کانال های یک میلیون و 900 تا یک میلیون و 600 هزار واحدی، در انتظار سقوط های بیشتری باشیم. سوال دیگر این که آیا بازار سرمایه باز هم شانسی برای جذاب شدن نزد سرمایه گذاران حقیقی وبازگشت آنها دارد؟

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش امروز خود به این موضوع پرداخته و نوشته است: ارزش مجموع  دو بازار بورس و فرابورس در ۱۹ مرداد بالغ بر ۹ میلیون و ۱۷۷ هزار میلیارد تومان بود و اکنون با کاهش حدود ۲ هزار میلیارد تومانی به رقم ۷میلیون و ۲۲۹ هزار میلیارد تومان رسیده است. ارزش دلاری بازار سرمایه نیز از ۸/ ۴۲۶ میلیارد دلار در ۱۹ مرداد ماه، با حدود ۱۳۱ میلیارد و ۷۷۶ میلیون دلار کاهش، به حدود ۲۹۵ میلیارد دلار رسیده‌ است.

آریاک سفر

بر اساس محاسبات، مجموع پول خروجی سرمایه گذاران از چرخه معاملات سهام در دو بازار بورس و فرابورس از ۲۰ مرداد ماه تا پایان معاملات روز چهارشنبه 12 شهریورماه 99 رقمی بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان است. خروج سرمایه از بورس 6 برابر فرابورس است به صورتی که از بورس ۱۲ هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان و از فرابورس ایران نیز ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان پول خارج شده است.

30 تا 50 درصد اصلاح بازار اجتناب ناپذیر است

فردین آقا بزرگی تحلیل گر بازار سرمایه درباره وضعیت به وجود آمده در بورس و افق پیش روی این بازار به دنیای اقتصاد گفته است: میزان بازدهی بازار سهام در چهار ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ به حدود 290 درصد رسید و در پی چنین رکورد‌هایی اصلاح قیمت‌ سهام در بورس نیز اجتناب‌ناپذیر است.

به گفته وی، ممکن است ظاهر بازار خوشایند سهامداران نباشد اما در مقابل ۲۹۰ درصد بازدهی، اگر ۳۰ تا ۵۰ درصد افت در سطح عمومی قیمت سهام و شاخص داشته باشیم، این اتفاق غیرمتوازن با وضعیت اقتصادی کشور نیست.

بورس هفته آینده هم احتمالا کاهشی است

این تحلیل گر بورسی معتقد است در صورت ثبات شرایط فعلی، شاخص کل بورس‌تهران از رقم یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی عقب‌تر نخواهد رفت.

وی آینده بورس را هم در هفته آتی و یک ماه آینده این گونه پیش بینی کرد: روند عمومی‌بورس از ابتدا تا پایان هفته آینده احتمالا کاهشی است. اگر مقاومت خاصی صورت نگیرد بعد از 3 هفته تا یک ماه آینده تعادل نسبی در بورس روی خواهد داد و بعد از آن شرایط باثبات و رشد ملایم را تجربه خواهیم کرد.

انگشت اتهام به سوی حقوقی ها و سیاست گذاری های دولت

یک تحلیل گر دیگر بورسی روند کنونی بورس را طبیعی نمی داند و انگشت اتهام را به سوی حقوقی ها می گیرد. بهروز شیدایی در این باره به دنیای اقتصاد می گوید: حقوقی ها در بورس به سوداگری جدی پرداخته اند. به گفته او عموم حقوقی‌ها برای مدتی خود را پشت عرضه سهام عدالت مخفی کردند. در حال حاضر سهامدار عمده اساسا به دنبال جست‌وجوی منافع عمده در بازار نیست و فقط در مسیر شناسایی سود حرکت می‌کند.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه عرضه‌‌‌های پرحجم و آبشاری حقوقی‌ها، عدم حمایت حقوقی ها از بازار، عرضه سهام عدالت و صندوق‌های درآمد ثابت، سیاست‌گذاری‌های خلق‌الساعه دولت از جمله بلاتکلیف بودن فروش یا عدم نفت به مردم و مواردی از این قبیل بازاربورس را به هم ریخته است.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

18 دیدگاه برای “بورس هفته آینده هم منفی است؟

  1. مراد مرادزاده گراوند گفته:

    بله من که بورس دارم وازهمان روز اول نظارگر بورس بودم فقط فقط حقوقی باعث ریزش بورس شد حال دستوری بود یا دنبال سود بیشتر اگر حقیقی ها بفهمند حداقل دیگر نفروشن تا حقوقی ها سود بیشتر نبرند وزر بیشتر به حقوقی ها نزنند

  2. افشار گفته:

    معادل ریالی ۱۳۱ میلیارد دلار از قدرت خرید جامعه پودر شد بدون آنکه دلار عرضه شود و یا کالا و خدمات برای جذب این مقدار نقدینگی ارائه گردد.
    البته این مقدار احتمالا تا ۱۰۰ در صد دیگر افزایش خواهد یافت و به ۲۶۰ میلیارد دلار خواهد رسید.
    البته دولت به وظیفه خود عمل کرده و هشدار داده بود که فقط پول های اضافی رو به بورس بیاورید حالا هر شخصی حرف گوش نکرده مقصر خودش هست.

  3. تکنوفانداااا گفته:

    در جلسه ی امروز در تالار بورس تهران قرار بر حمایت بی چون چرا در شنبه شد
    پایان اصلاح .و شروع یو صعود عالی رو شاهد خواهیم بود

  4. یعقوب لیث گفته:

    واقعیت اینه که این قیمتها واقعی نیس. ارزش واقعی بعضی سهامها کمتر از ۳۰ درصد قیمت فعلیه. بورس تا۱۲۰۰حتما سقوط میکنه.

  5. ایمان گفته:

    کاملا تحلیل درست بود
    احسنت بر شما
    وقتی در instrumentنمودار نگاه کنید متوجه میشوید هر چقدر صعود شدید و تند است اصلاح نه به همان اندازه بالا رفتن بلکه ۳۰ تا ۵۰ درصد آن اتفاق افتاده و وقتی دولت میاد با حمایت و دخالت بیجا بورس را به هم میریزد و موجب ثبت رکورد های عجیب و غریب در زمان کوتاه میشود باید بیاید و جواب آن بنده خداهایی که تازه یکی دوماهه وارد بورس شدن و سرمایشون رفته توی جیب یک عده دلال را بدهد

  6. عبد گفته:

    هفته آینده مثبته حداقل بخاطر فروش صندوق پالایشیم شده باید مثبت بشه چون فکر نکنم کسی صندوق پالایشی رو بخره اونوقت کسری بودجه رو چیکار کنن

  7. عبد گفته:

    کارشناسی که میگه شاخص تا ۱۳۰۰میره با چه حسابی چنین ترسی تو دل سهامدارا میندازه لطفا از چنین کارشناسای بدبین و کم سواد نظر خواهی نکنید. شاخص ۱۳۰۰یعنی ضرر سهامدار در میان مدت یعنی کسی که شش ماه پیش وارد بورس شده و هدفش میان مدت بوده الان به شش ماه گذشته برگشته. اگر این اتفاق بیفته فاتحه بورس که خونده شده هیچ فاتحه اقتصاد و دولت هم خونده شده. تا شاخص ۱۶۰۰هم بورس و اعضاش خیلی ضرر دیدن چه برسد تا شاخص۱۳۰۰.لطفا تو این دولت بی تدبیر و نامیدی شما دیگه مردم بیچاره رو نامید نکنید.

  8. اس گفته:

    شما که منفی میدین این هفته فروختین الان اگر شنبه مثبت بشه اونجاتون که احمدی نژاد گفت میسوزه. هفته آینده مطمئن باشید مثبته

  9. مهدی گفته:

    با حمایت‌هایی که از بورس میشه مسکّنی میشود تا چند روز بورس مثبت بخورد. بعد از آن میزان ورود پول حقیقی و اخبار بازارهای موازی ، دلار و طلا و مسکن مهم و هدایتگر بورس خواهد بود. (نظر شخصی)

  10. بهرام گفته:

    اینجا ایران هست بزرگواری که می فرمایید شاخص ۱۳۰۰بیادکف سازی کرده و آماده صعودمی شودامثال شما هابریدکارنامه پنج ماه گذشته ر آنگاه کنیدچندبارتحلیل اشتباه کردید اینقدر گفتیم بانمودارجدیدبه مقاومت برخوردیم و تحلیل هاتون غلط دراومدآخریرمجبورشدین بگین شاخص تا۴۸۰۰خواهدرفت
    برادرجمع کنیدبساطتون را
    وارون بافت اگه ایران میومدوهیجانات وطمعکاران وبیچارگان رامی دیدفاتحه تکنیکال رامی خواند

  11. بهروز گفته:

    لطفا افرادی بیسوادی تحت عنوان کارشناس که به قصد ایجاد ترس و دلهره سهامداران خرد به فروش سهامشان تشویق میکند شک نکند که این آقا خودش به جاهایی مانند رانتی ها وحقوقی ها و صندوق داران و… وصل است

  12. مهدی گفته:

    آره خودتون را گول بزنید2روزمثبت6روزمنفی. پولمون نابود شد خدا نابودشون کنه.کی به فکرمردمه همشون فکرپرکردن جیب خودشون هستن.ای خدا کجایی…

  13. مهدی گفته:

    هروقط به دولت اعتماد کردیم لطمه خوردیم برا هر هزارتومن زحمت کشیدیم که حالا راحت بخورن.انسانیت نیست… فقط تظاهر

  14. پاک باخته گفته:

    تمام این پولها که با نیرنگ از مردم میگیرید هزاران آه.نفرین پشتشه بخورید ببینیم به کجا می‌رسید.نوش جان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز