بورس هفته آینده را با محرک سهام خزانه آغاز می‌کند

براساس گزارش های منتشر شده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی از خروجی آخرین جلسه شواری عالی بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز خرید سهام خزانه به شرکت های حاضر در بورس داده که محرکی برای رونق این بازار به شمار می رود.

به گزارش کاماپرس، جلسات شواری عالی بورس پیش از این چندان مورد توجه فعالان بازار نبود اما با ریزش های اخیر و ضرر و زیان گسترده بخش زیادی از سهامداران، هر جلسه مرتبط با بورس و از جمله جلسات شواری عالی بورس به شدت مورد توجه سهامداران و فعالان بازار قرار می گیرد.

ظرفیت سهام خزانه فعال بوده ولی از آن غفلت شده است

حسین خزلی خرازی کارشناس بازار سرمایه با انتشار پستی در کانال شبکه اجتماعی خود درباره جلسه شورای عالی بورس عنوان کرده است که در این جلسه در خصوص اقدامات حقوقی ها برای حمایت از بازار سرمایه، موضوع امکان خرید سهام خزانه توسط شرکتها هم مطرح شد که با توجه به  تصویب دستورالعمل آن در ماه‌های گذشته در سازمان بورس،اعلام شد این امکان وجود دارد.

بر این اساس، طبق استعلام به عمل آمده از یک مقام مسئول در سازمان بورس،اعلام شد این امکان هم اکنون فراهم است و هر شرکت می تواند در کد خودش سهام خودش را به میزان و با ترتیبات مجاز اعلام شده در دستورالعمل مربوطه خریداری کند. از این رو ظرفیت مهمی در بازار سرمایه فعال است که تاکنون بازار از آن غافل بوده است. البته سهام خزانه دارای حق رای در مجمع شرکت نیست.

راز آسمان پایتخت

سهام خزانه چیست؟

سهام خزانه همان سهام عادی يك شركت بورسی است كه توسط همان شركت خريداری شود. به عبارت ديگر در سهام خزانه ، شركت سهام صادر شده توسط خود را مجددا در بورس خريداری می کند. پیش از این بر اساس قانون تجارت خريد سهام شركت توسط همان شركت ممنوع بوده و علت آن هم اين بود كه مديران یک شرکت از اطلاعات و گزارش های آن شرکت زودتر از سایرین آگاه می شوند و ممكن است به واسطه اين مزيت سهام خود را زماني كه در حداقل قيمت خود است بخرند و همان سهام را در اوج قيمت بفروشند و از این رانت اطلاعاتی سوء استفاده کنند.

اکنون شرکت های پذیرفته شده در بورس براساس میزان سهام شناور خود و براساس مقرراتی که به پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار به تصویب رسیده، می توانند تا 10 درصد سهام خود را خریداری و تحت عنوان سهام خزانه، در شرکت نگهداری کنند.

اخبار مهم بورس را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز