چرا ارز ICP رشد نمیکند؟

توکن ICP متعلق به پروژه اینترنت کامپیوتر یکی از رمز ارزهایی بود که در ابتدای عرضه خود در می 2021 (اردیبهشت 1400) سروصدای زیادی به پا کرد، اما این هایپ پایدار نبود و در فوریه 2024 (بهمن 1402)، یک پروژه مرده به حساب آمد. اما علت چنین فروپاشی چه بود و آیا امکان رشد مجدد ارز ICP وجود دارد؟

خلاصه‌ای از تاریخچه قیمت ارز اینترنت کامپیوتر

توکن ICP از روز اول آغاز به‌کار خود، در اکثر صرافی‌های بزرگ فهرست شد و کمتر از یک ماه بعد، تیم توسعه این پروژه اعلام کرد شبکه آن بیش از هزار نود مستقل دارد که در مراکز داده در سراسر جهان مستقر هستند. شرکت پشتیبان اینترنت کامپیوتر به‌نام دیفینیتی (Dfinity) توانست بیش از 100 میلیون دلار از سوی شرکت‌های سرمایه گذاری خطرپذیر سیلیکون ولی جمع‌آوری کند. برخی از افراد، این پروژه را به عنوان یک پلتفرم قرارداد هوشمند لایه یک و قاتل اتریوم می‌خواندند.

در 7 می 2021 (17 اردیبهشت 1400)، توکن حاکمیتی اینترنت کامپیوتر مانند یک قطار خارج از کنترل وارد بازار شد. ارز ICP کار خود را از قیمت 428.4842 دلار آغاز کرد و تنها 3 روز بعد یعنی 10 می 2021 (20 اردیبهشت 1400)، به سقف تاریخی 750.73 دلاری خود رسید. این امر باعث شد ارز دیجیتال اینترنت کامپیوتر به جمع 10 رمز ارز برتر بازار راه یابد. در طول ماه اول، این توکن با افتی نسبتا شدید در محدوه 300 دلاری معامله می‌شد و سپس در عرض چند هفته، سقوط سنگین دیگری کرد و در 27 ژوئن 2021 (6 تیر 1400) به کف 30 دلاری رسید. از آنجایی که این رمز ارز همچنان روند نزولی بسیار شدیدی را طی می‌کند، کف تاریخی مشخصی برای آن وجود ندارد، اما کمترین قیمت آن در نوامبر 2022 در محدوده 3.6 دلاری ثبت شده است.

این رمز ارز در بهمن 1402 در رتبه 16 ارزهای برتر و در محدوده 13 دلاری قرار گرفت که ریزش 98 درصدی نسبت به سقف تاریخی 750 دلاری آن محسوب می‌شد. بسیاری از کارشناسان این پروژه را یک کلاهبرداری راگ پول (Rug Pull) می‌دانند، اما برخی دیگر نسبت به آن همچنان امیدوار هستند.

راز آسمان پایتخت

چه اتفاقی برای ارز ICP افتاد؟ بررسی اتهامات وارده به شرکت دیفینیتی

هیچ کس دقیق نمی‌داند که آیا سرمایه گذاران اولیه ICP آن را روی دیگر خریداران خرد دامپ کردند و به فروش رساندند یا خیر، اما این فرضیه اولیه همه افراد است. پیش از ظهور رمز ارز اینترنت کامپیوتر در بازار، یک دور سرمایه گذاری جمعی در سال 2017 به سرمایه گذاران کوچک این شانس را داد که توکن‌های ارزان ICP را دریافت کنند. هنگامی که این ارز دیجیتال عرضه شد، آن دسته از سرمایه گذاران کوچک، دستورالعمل‌های گیج‌کننده و بسیار فنی را دریافت کردند و با سیستمی غیر قابل اعتماد مواجه شدند هه عملا آنها را از فروش در سقف‌های قیمتی باز می‌داشت. اگر وایت پیپر پروژه اینترنت کامپیوتر یا مقالات آموزشی در خصوص نحوه کار آن را خوانده باشید، حتما می‌دانید که اکوسیستم آن یکی از پیچیده‌ترین معماری‌ها با اصطلاحات فنی را دارد.

در همین راستا، شرکت بلاک چینی آرکام اینتلیجنس (Arkham Intelligence) که به این اتفاقات مشکوک شده بود، گزارشی جامع منتشر کرد که به نظر می‌رسید به یک پروژه راگ پول قدیمی اشاره می‌کند. یافته‌های این شرکت به شرح زیر هستند:

  • اول از همه، ما آدرس‌هایی را پیدا کرده‌ایم که گمان می‌رود متعلق به خزانه‌داری دیفینیتی و خودی‌های این پروژه هستند و 18.9 میلیون واحد ارز ICP به ارزش تقریبی 3.6 میلیارد دلار در آن زمان را به صرافی‌های رمز ارزی واریز کرده‌اند.
  • واریزی‌های این خزانه‌داری که احتمالا متعلق به خودی‌های پروژه اینترنت کامپیوتر هستند، تقریبا 75 درصد از کل واریزی‌های توکن ICP به صرافی‌ها را تشکیل می‌دهند.
  • اتهامات وارده به این شرح هستند: «به‌طور قطع مشخص است که شرکت دیفینیتی یک دوره قفل سرمایه 4 ساله را روی حامیان اولیه اعمال کرده است (دوره‌ای که امکان فروش ارزهای خریداری‌شده وجود ندارد) که جمعا 25 درصد از عرضه کل ICP را در اختیار دارند؛ این در حالی است که چنین محدودیتی بر خود بنیاد دیفینیتی اعمال نشده است.
  • همچنین همانطور که گفتیم، حامیان اولیه که مشتاق دریافت توکن‌های خود بودند، با چندین صفحه مراحل فنی مواجه شدند که بسیاری از آن‌ها اصلا قابل اجرا نبودند. البته با توجه به این ادعا که «برای بسیاری از این حامیان، خرید ICP در سال 2017 بهترین تصمیم مالی زندگی‌شان بوده است و دسترسی به آن‌ها اکنون می‌تواند ورق را برگرداند»، طعنه‌آمیز هم هست.

در ادامه، شرکت آرکام اینتلیجنس از طریق تحقیقات درون زنجیره‌ای خود به نتیجه‌گیری زیر رسید:

  • ساده است. خزانه‌داری بزرگترین آدرس است. چیزی که ما آن را خزانه‌داری می‌نامیم، آدرس اصلی است که به باور ما متعلق به دیفینیتی است. این خزانه‌داری حدود 107 میلیون واحد توکن ICP طی مینت بلاک جنسیس دریافت کرده است که معادل یک چهارم عرضه کل 470 میلیون واحدی این رمز ارز است. این امر، آدرس خزانه‌داری را به بزرگترین دارنده ICP روی بلاک چین تبدیل کرده است.
  • سپس، آرکام اینتلیجنس خودی‌های مشکوکی را شناسایی کرده است که «آدرس‌هایشان به دو طریق با این خزانه‌داری مرتبط هستند: یا از این خزانه‌داری ارز ICP دریافت کرده‌اند، یا توکن‌های ICPشان را به یک آدرس صرافی ارسال کرده‌اند که آن آدرس نیز قبلا توسط خزانه‌داری استفاده شده است.

گزارش آرکام اینتلیجنس وضعیت شرکت دیفینیتی و پروژه اینترنت کامپیوتر را به‌صورت زیر خلاصه کرده است:

خزانه‌داری و خودی‌های مشکوک، به‌طور مستمر میلیون‌ها واحد ارز ICP به ارزش میلیاردها دلار، مجموعا برابر 75 درصد از کل واریزی‌ها، را به صرافی‌ها ارسال کرده‌اند که احتمالا باعث سقوط سنگین قیمت این رمز ارز شده است. ما مدرک شفاف و مستقیمی که بتواند ثابت کند این واریزی‌ها فروخته شده‌اند نداریم، اما واریزی‌ها به صرافی‌ها و پلتفرم‌های معاملاتی عموما با هدف فروش انجام می‌شوند.

با وجود تمام این شواهد و مدارک غیرقطعی، اثبات اینکه دقیقا چه اتفاقی افتاده، غیر ممکن است.

پاسخ دفینیتی به اتهامات

دومینیک ویلیامز، موسس و رئیس بنیاد دیفینیتی و پروژه اینترنت کامپیوتر، در جهت پاسخ رسمی به همه انتقادات و اتهامات، هوس‌های بازار را مقصر این اتفاق می‌داند. وی گفته است:

چرا این اتفاق افتاد؟ ما هرگز دقیقا نمی‌دانیم. آنچه واضح است این است که اینترنت کامپیوتر در آخرین روز یک بازار صعودی بزرگ کار خود را آغاز کرد.

در آن زمان، بیت کوین طی چند هفته از سطح 60 هزار دلاری به محدوده 30 هزار دلاری سقوط کرد. آقای ویلیامز در ادامه گفت:

به خاطر جدید بودن ICP، تغییر ناگهانی در احساسات بازار تأثیر بزرگی بر آن داشت. دارایی‌های بنیانگذاران و مدیران اجرایی در هفته اول کاملا قفل بودند. من به نوبه خود، پس از سال‌ها کار شبانه‌روزی روی این پروژه، کمتر از 5 درصد از دارایی‌هایم را از آغاز به کار ICP فروخته‌ام.

شما می‌توانید برای خرید و فروش بیش از 600 ارز دیجیتال به سایت و اپلیکیشن بیت 24 مراجعه کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : بیت 24
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز