چرا به قلعه رودخان سفر کنیم؟

قلعه رودخان-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

قلعه رودخان، دژی خشت – سنگی و قرون وسطایی است که در 25 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن و در دل جنگل‌های گیلان قرار گرفته است. این قلعه مستحکم و تسخیرناپذیر در طول تاریخ فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشته و به عنوان یکی از مهمترین جذابیت‌های شمال ایران، گردشگران زیادی را از داخل و خارج کشور جذب‌ می‌کند.

به گزارش کاماپرس، معماری باشکوه قلعه رودخان در کنار موقعیت استراتژیک، تاریخ غنی و فضای خیره‌کننده‌ این محیط، آن را به یکی از مقاصد مهم گردشگری ماجراجویان و علاقه‌­مندان به تاریخ تبدیل کرده است.

در این گزارش، تاریخچه قلعه رودخان، ویژگی ­ها و بهترین زمان دیدن آن ارائه شده است.

تاریخچه رازآلود قلعه رودخان

قلعه رودخان تاریخچه مبهمی داشته و در متون تاریخی اطلاعات دقیقی از زمان و نحوه ساخت آن ثبت نشده است. برخی معتقدند که ساخت این دژ منحصر به فرد به دوران ساسانی یا اوایل دوره اسلامی برمی‌گردد. نکته جالب توجه درباره قلعه رودخان این است که تا سال ۱۸۳۰ میلادی هنوز کشف نشده بود و اولین بار الکساندر خودزکو، باستان‌شناس لهستانی در یادداشت‌های خود درباره ایران به آن اشاره کرد.

دلیل نام­گذاری قلعه رودخان

دلیل نام‌گذاری قلعه رودخان، جریان رودخانه‌ای با نام «رخون» در کنار آن است. محلی‌ها این قلعه را «رودخون» می­‌نامند و در گذشته نیز به روگون یعنی دژی در کنار رودخانه معروف بود. قلعه هزار پله، قلعه حسامی، ساکسار، ساگسار و ساگسال نیز از دیگر اسامی این قلعه اعجاب‌انگیز است.

راز آسمان پایتخت

پیمایش 1600 پله برای فتح قلعه رودخان

یکی دیگر از جذابیت‌های گردشگری قلعه رودخان، پله‌های بلندبالای آن است. قلعه رودخان حدود ۱۶۰۰ پله دارد که در دوران معاصر و برای گردشگران ساخته شده است؛ با این حال، پله‌های اصلی آن که به حدود 935 عدد می‌رسد، طی کاوش‌های باستان‌شناسی و در امتداد دیوارها و برج‌ها کشف شد. یکی از دلایل نامگذاری این مکان به قلعه هزارپله نیز همین موضوع است.

قلعه رودخان-کاماپرس

معماری شگفت‌انگیز قلعه رودخان

قلعه رودخان با توجه به فلسفه و کاربری نظامی­اش، در ارتفاعات کوهستانی استان گیلان بنا شده و از معماری منحصربه­فرد و شگفت‌انگیزی برخوردار است. این جاذبه گردشگری با حدود 2.6 هکتار مساحت، بیش از 500 متر طول دارد و بلندی برج و باروهای آن نیز به ۱۵۰۰ متر می‌رسد.

این دژ تاریخی به‌طور کلی از دو قسمت ارگ و قورخانه تشکیل شده که ارگ، محل شاه‌نشین و حرم‌سرا و قورخانه، مکان متعلق به فعالیت‌های نظامی و استراحتگاه سربازان است. ارگ با مصالح آجری و در دو طبقه در بخش غربی و قراول‌خانه در بخش شرقی در دو طبقه با نورگیرها و روزنه‌های متعدد برای تسلط بر اطراف قلعه در بخش شرقی قلعه احداث شده‌ است.

دروازه‌‌ ورودی، زندان، در اضطراری، تعدادی واحد مسکونی و دو برج بزرگ، مهمترین قسمت‌های بخش شرقی و دروازه‌‌ ورودی، آب‌انبار، آبریزگاه، سردخانه، شاه‌نشین و تعدادی واحد مسکونی دیگر نیز بخش غربی قلعه را تشکیل داده‌اند.

قلعه رودخان-کاماپرس

جلوه‌ای از مردمان شمال کشور در بازارچه قلعه رودخان

مثل هر جاذبه گردشگری دیگر، در سیر صعود به قلعه رودخان نیز یک بازار محلی و سنتی برپا شده که جلوه‌ای از فرهنگ و سنت گیلان را به معرض نمایش گذاشته است. علاوه بر پوشاک و صنایع دستی گیلان و منطقه فومن، انواع و اقسام خوراکی‌های خوشمزه محلی نیز در این بازار به فروش می‌رسد.

بهار و تابستان؛ بهترین زمان سفر به قلعه رودخان

قلعه رودخان و فضای سرسبز اطراف آن به دلیل جلوه‌های خاص و دیدنی در تمامی فصول ارزش دیدن دارد؛ با این حال، بهار و فصل سرسبزی و طراوات جنگل، بهترین زمان سفر به قلعه رودخان است. این منطقه به دلیل خنکی هوا، در تابستان نیز گردشگران بی‌شماری را جذب می‌کند. درختان هزار رنگ طی فصل پاییز، جلوه‌ای مسحور کننده به این منطقه بخشیده و در زمستان نیز پوشش یکدست برف، این منطقه را بسیار زیبا و دیدنی می‌کند. البته با توجه به اقلیم منطقه، دسترسی به قلعه رودخان در فصل زمستان بسیار دشوار است؛ بنابراین بهترین زمان برای سفر به قلعه رودخان به ترتیب فصل‌های بهار، پاییز و تابستان است.

قلعه رودخان-کاماپرس

چطور به قلعه رودخان برسیم؟

تنها مسیر قلعه رودخان از فومن می‌گذرد. بعد از طی مسافتی حدود ۲۵ کیلومتر بعد از فومن و گذر از روستاهای گشت، کردمحله، گوراب پس و چند محله دیگر، به روستای قلعه رودخان و بعد از آن به پارکینگ این بنای تاریخی می‌رسید. از پارکینگ تا بالای کوه نیز باید مسافتی بین 1.5 تا دو کیلومتر را از دل جنگل و پله‌های قلعه طی کنید.

برای رسیدن به منطقه قلعه رودخان با خودرو، از تهران حدود 5.5 ساعت؛ از رشت یک ساعت و ۱۵ دقیقه؛ از ماسال تقریبا یک ساعت؛ از ماسوله حدود یک ساعت و ۱۵ دقیقه و از فومن تقریبا ۳۵ دقیقه باید طی کرد که با توجه به اقلیم منطقه، یکی از پیشنهادات ما اجاره خودرو برای دستیابی به این جاذبه زیبای گردشگری است.

ساعات بازدید از قلعه رودخان

زمان بازدید از قلعه رودخان در نیمه اول سال، ساعت ۸ تا ۱۸ و در نیمه دوم سال، ساعت ۸ تا ۱۶ تعیین شده است.

اجاره خودرو از کافه رنت برای بازدید از قلعه رودخان

مجموعه کافه رنت با بیش از 10 سال سابقه فعالیت، طیف وسیعی از خودروهای سدان، SUV  و ون‌های مسافرتی را در سطح اقتصادی و لوکس در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد. این مجموعه با هدف تسهیل و تسریع ارایه خدمات به مشتریان، در اغلب شهرهای داخل کشور و چندین کشور خارجی از جمله ترکیه و امارات شعبه دارد. در همین راستا برای سفر به شمال و به­ویژه بازدید از دژ تاریخی قلعه رودخان می‌توان از مجموعه کافه رنت خودرو اجاره کرد. امکان اجاره انواع خودروهای اقتصادی، لوکس، خانوادگی و شاسی بلند با امکانات بیمه کامل خودرو، پشتیبانی 24 ساعته، امداد جاده‌ای و تحویل خودرو در شهرهای مختلف، برخی از امتیازات بهره‌گیری از خدمات کافه رنت محسوب می‌شود.

قلعه رودخان-کاماپرس

چند نکته ضروری برای بازدید از قلعه رودخان

قلعه رودخان در دل جنگل و بالای ارتفاعات واقع شده و برای دستیابی به قله آن باید بیش از 1500 پله را طی کرد؛ بنابراین امکانات لازم برای یک پیاده‌روی نه چندان آسان و حدود سه ساعته را به همراه داشته باشید.

وسایل غیرضروری با خود حمل نکنید. داشتن یک عصای کوهنوردی نیز کمک کننده است.

طی کردن مسیر قلعه رودخان برای افراد مسن، بیماران قلبی و عروقی، کودکان و افرادی که آمادگی جسمانی ندارند، توصیه نمی‌شود.

آب آشامیدنی و خوراکی به همراه داشته باشید.

انتهای پیام

مرتبط با : اجاره خودرو کافه رنت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز