پنج معدن و شش محصول کاربردی از شرکت معدنی دماوند

لست سکند

شرکت معدنی دماوند فروردین سال ۱۳۶۲ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت‌های صنعتی تهران با عنوان «پوکه معدنی دماوند» -سهامی خاص- به ثبت رسید. شش سال بعد نام این شرکت به «شرکت معدنی دماوند» -سهامی خاص- تغییر یافت. البته در سال ۱۳۷۸ طبق تصویب مجمع عمومی صاحبان سهام، شخصیت حقوقی شرکت از سهامی خاص به سهامی عام، تبدیل شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنایع معدنی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، شرکت معدنی دماوند یکی از باسابقه‌ترین شرکت‌های معدنی در کشور تلقی می‌شود که در زمینه تولید کنسانتره سرب، سنگ بر، پوکه معدنی و سنگ تراورتن مشغول فعالیت است.

اقدام به هر گونه عملیات، اعم اکتشاف، بهره‌برداری، ایجاد صنایع معدنی، مشاوره در امور معدنی و تهیه نقشه‌های زمین شناسی و همچنین سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیر مستقیم که با موضوع شرکت در ارتباط باشد، از فعالیت‌های این شرکت به شمار می‌رود.

همچنین شرکت معدنی دماوند هر گونه تولید انواع مصالح و لوازم مورد نیاز ساختمانی و معدنی و تهیه کانه‌آرایی مواد اولیه مصالح ساختمانی را انجام می‌دهد. سرمایه‌گذاری در سایر موسسات، واردات و صادرات تمامی کالاهای مجاز نیز از دیگر حوزه‌های فعالیت این مجموعه محسوب می‌شود.

راز آسمان پایتخت

ورود شرکت معدنی دماوند به بورس

شرکت معدنی دماوند در سال ۱۳۷۸ یعنی همان سالی که از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شد، در گروه شرکت‌های سیمانی بورس اوراق بهادار با نماد «کدما» پذیرفته شد و سهام آن اولین بار در اردیبهشت ۱۳۸۰ مورد معامله قرار گرفت.

شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس با ۵۱ درصد سهم بیشترین سهم کدما را در اختیار دارد. پس از آن بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به عنوان یکی از سهامداران اصلی این شرکت قرار دارد. شرکت مالی و سرمایه گذاری سینا، شرکت مهندسی و مدیریت فناوران سامیک و نیز شرکت فولاد شهر کاوه از دیگر سهامداران این شرکت محسوب می‌شوند.

گفتنی است محمد سلیمیان ریزی رئیس هیئت مدیره این شرکت است که در مرداد ۹۹ به این سمت منصوب شد. جواد خلیلی نیز مدیرعاملی این شرکت را بر عهده دارد و نماینده شرکت مهندسی و مدیریت فناوران سامیک است. در حال حاضر ارزش سهام کدما در بازار بورس، ۵۵ هزار و ۶۷۸ میلیارد ریال است.

کارخانه فلوتاسیون در نزدیکی معدن دونا

یکی از معادنی که پروانه بهره‌برداری آن به نام شرکت معدنی دماوند ثبت شده، معدن سرب دونا است که در مسیر جاده کندوان قرار دارد. این معدن سابقه فعالیتی طولانی داشته و سال ۱۳۴۹ مورد بهره برداری قرار گرفته است.

کارخانه فلوتاسیون با تکنولوژی کشور رومانی، به ظرفیت 2 هزار و 500 تن کنسانتره در سال، در جوار معدن دونا واقع شده است که با تولید محصول کنسانتره سرب سولفوره با عیار ۶۰ درصد در سال ۱۳۵۱ مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

پوکه‌هایی به جا مانده از آتشفشان دماوند

معدن پوکه ملک آباد از دیگر معادن دماوند است که در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شمال شرقی تهران قرار دارد. پروانه بهره برداری این معدن در سال ۹۰ به نام شرکت معدنی دماوند صادر شد؛ از جزئیات این پروانه می‌توان به اعتبار ۱۰ ساله بهره‌برداری- از تاریخ صدور- با کمترین میزان استخراج ۶۵ هزار متر مکعبی اشاره کرد.

بر اساس مطالعات زمین شناسی، پوکه‌های معدنی که عمدتاً در اطراف قله دماوند قرار دارد، محصول آتشفشان قله‌ دماوند است که پس از عبور ماگما -مواد مذاب طبیعی سیلیکاته- به سمت سطح زمین و رسوب مواد مذاب سنگین و سایر مواد موجود سبک، تحت تراکم بیشتر قرار می‌گیرد. به طوری که در نزدیکی‌های سطح زمین متراکم‌تر شده و با فشار زیاد به پوسته زمین، به سرعت به هوا پرتاب می‌شوند؛ این مواد پرتابی متخلخل به عنوان «پوکه معدنی» شناخته می‌شوند.

از پوکه‌های معدنی برای کف‌سازی طبقات ساختمان، پشت بام‌ها و شیب بندی آنها استفاده می‌شود و در تهیه انواع بلوک و بتن سبک هم کاربرد دارند. کاربری دیگر این مواد، استفاده به عنوان عایق حرارتی برای سردخانه‌ها و گرمخانه‌هاست. البته پوکه‌های معدنی می‌توانند برای موتورخانه و سایر اماکن پر سر و صدا نقش عایق صدا را داشته باشند، یا حتی به عنوان عایق نسوز برای ساخت کوره ذوب فلزات، شومینه و دودکش‌ها، و همچنین عایق رطوبت برای گلخانه‌ها و … استفاده شوند.

تنها معدن بُر فعال ایران؛ برقره گل

معدن برقره گل تنها معدن فعال بُر در ایران است که در فاصله تقریبی ۸۵ کیلومتری شمال غربی زنجان قرار گرفته و ظرفیت استخراجش برابر با هزار و ۳۰۰ تن در سال است. با این میزان استخراج، معدن برقره گل توانسته است تا حد قابل توجهی نیاز به واردات کانسنگ را کاهش داده و کمک شایانی به استقلال کشور کند.

استخراج از این معدن به صورت روباز و به روش پلکانی انجام می‌شود؛ البته در سال ۱۳۹۳ به علت حجم باطله برداری و غیر اقتصادی بودن استخراج، این معدن به حالت تعطیل درآمد. اما خوشبختانه از ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۸ با بهبود شرایط اقتصادی دوباره عملیات معدن‌کاری آن از سر گرفته شد.

تراورتن و آهک شرکت معدنی دماوند

معدن دیگری که در نزدیکی شهرستان زنجان وجود دارد، معدن سنگ تراورتن است که سالانه ۸ هزار تن سنگ کوب، هزار تن سنگ مالون و 6 هزار تن سنگ لاشه به رنگ کرم از آن بهره‌برداری می‌شود. این سنگ‌ها در صنعت ساختمان‌سازی و راهسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و از آنجا که این معدن فاصله کمی از شهر دارد، از موقعیت خوبی برای این منظور برخوردار است.

معدن قلعه گنج هم معدن آهکی شرکت معدنی دماوند محسوب می‌شود. در واقع طرح احداث کارخانه آهک هیدراته در جنوب غربی استان کرمان شهرستان قلعه گنج با هدف محرومیت زدایی در مناطق محروم در سال ۱۳۹۶ از طرف بنیاد مستضعفان به شرکت معدنی دماوند ابلاغ شد. به این ترتیب مراحل عملیات اجرایی و نصب ماشین آلات در این منطقه آغاز شد تا معدن قلعه گنج نیز به معادن شرکت معدنی دماوند بپیوندد.

محصولات متنوع شرکت معدنی دماوند

محصولات شرکت مواد معدنی دماوند ۶ دسته را شامل می‌شود؛ سنگ بر، نوعی کانی به صورت بلورهای سفید روشن است که در آب غیر محلول است ولی در اسیدها حل می‌شود. این محصول در تولید اسید بوریک به عنوان منبع تولید بی‌آر کاربرد دارد.

پوکه معدنی از دیگر محصولات این شرکت است که کاربرد آن پیشتر ذکر شد. کنسانتره سرب نیز که محصول اصلی این شرکت به شمار می‌رود، یک محصول کامالا صادراتی است.

سنگ تراورتن نیز که نوعی سنگ‌های آهکی از دسته سنگ‌های ساختمانی است، محصول پنجم این گروه معدنی محسوب می‌شود که دارای محصولات هوازدگی بسیار نرم است. باریت آخرین محصول این شرکت به شمار می‌رود که از آن به عنوان یک ماده افزودنی سنگین برای چاه‌های نفت و گاز استفاده می‌شود. البته در صنایع کاغذ و لاستیک سازی و رزین به عنوان پرکننده یا توسعه دهنده استفاده می‌شود.

مرتبط با : شرکت معدنی دماوند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز