پتروشیمی بوعلی، ایران را در تولید بنزن خودکفا کرد

لست سکند

«مجتمع آروماتیکی بوعلی سینا» به تولید 100 درصد ظرفیت اسمی بنزن در سال 1399 رسید. میزان تولید این محصول در پتروشیمی بوعلی 85 هزار و 610 تن اعلام شده که نسبت به سال 1398 هشت درصد افزایش داشته است.

به گزارش کاماپرس، تحقق افزایش تولید اسمی بنزن و صادرات بخشی از آن باعث ارز‌آوری برای کشور می‌شود. بنزن به عنوان محصول پایه در شوینده‌ها و مواد بهداشتی کاربرد دارد. در شرایط همه گیری ویروس کرونا و افزایش مصرف شوینده‌ها، کشور امکان تامین نیازهای مصرف کنندگان داخلی را برآورده کرده است.

به گفته اردلان صداقت زاده، مدیر بازرگانی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، صادرات زمینی این محصول در سال گذشته رشد چشمگیر 340 درصدی را نسبت به سال 1398 نشان می‌دهد؛ با افزایش حمل و نقل زمینی و کاهش حمل و نقل دریایی، هزینه حمل محصولات نیز به شدت کاهش داشته و سبب افزایش سود این شرکت شده است.

بنا بر این گزارش،مقدار فروش پتروشیمی بوعلی در سال 1399 در مجموع 25 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال 1398 داشته است که این آمار، توانمندی شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با تکیه بر توان داخلی و بی‌اثر ساختن تحریم‌ها در صنعت پتروشیمی را نوید می‌دهد.

پتروشیمی بوعلی سینا؛ از تازه‌واردهای بورس

راز آسمان پایتخت

پتروشیمی بوعلی سینا از مجموعه‌های تازه راه یافته به بورس است. نخستین عرضه اولیه نماد «بوعلی» 19 آذرماه سال گذشته اتفاق افتاد. سهمیه در نظر گرفته شده برای هر کد حقیقی و حقوقی حداکثر 200 سهم بود.

همچنین این مجموعه در سال 1399 توانسته گواهینامه استاندارد مدیریت انرژی برحسب استاندارد کنترل کیفیت 50001 توسط شرکت دی کیو اس آلمان را تمدید کند. تیم ممیزی طی دو روز فرآیندهای مدیریت انرژی را مورد بررسی قرار داده و انطباق با الزامات استاندارد کنترل کیفیت ذکر شده را صحه گذاشتند. بدین ترتیب تمدید گواهینامه مدیریت انرژی را بدون عدم انطباق اعلام کردند.

مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا در زمینی به مساحت 36 هکتار در استان خوزستان و در منطقه ویژه بندر امام خمینی (ره) قرار دارد. عملیات اجرایی سومین طرح آروماتیکی صنایع پتروشیمی ایران در فروردین ماه 1380 آغاز و واحدهای تولیدی آن در سال 1383 راه اندازی شد.

جمع سرمایه گذاری این مجموعه 1370 میلیارد ریال و 300 میلیون دلار است. این حجم سرمایه از طریق سرمایه گذاری ارزی فاینانس بلژیک و فرانسه و سرمایه‌گذاری ریالی از طریق مشارکت بانک ملت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی تامین شد. بنزن، برش سبک نفتا، برش سنگین نفتا و ریفرمیت با اکتان بعلاوه 98 از جمله محصولات تولیدی مجتمع پتروشیمی بوعلی سینا محسوب می‌شوند.

مرتبط با : پتروشیمی بوعلی سینا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز