وعده دوباره لغو ویزای گروهی ایران و روسیه

تور لحظه آخری-کاماپرس

مذاکره‌های توسعه روابط گردشگری میان ایران و روسیه در چند سال گذشته بارها انجام شده است. شاه‌بیت غزل مذاکرات هربار «لغو ویزای گردشگری» بوده است. علیرغم وعده‌های مکرری که داده شده اما تا امروز این امر محقق نشده و فرایند صدور ویزا به شکل صادر در جریان است.
به گزارش کاماپرس، در آخرین اظهارنظر محمد قاسمی که مدیریت دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری را برعهده دارد، از برگزاری اولین نشست کمیته فنی مشترک همکاری‌های گردشگری ایران و روسیه خبر داد و گفت: برنامه اجرایی توافق‌نامه مسافرت گروهی بدون روادید بین دو کشور در این کمیته مورد موافقت طرفین قرار گرفت که با سفر هیأت ایرانی به روسیه به‌زودی امضا خواهد شد.
قاسمی در گفت‌وگویی که با خبرنگار ایسنا داشت، اظهار کرد: این نشست به صورت آنلاین و به میزبانی آژانس گردشگری فدرال روسیه برگزار شد. ما سال‌ها دنبال اجرایی شدن این کمیته فنی به میزبانی طرف روس بودیم؛ چرا که در پیگیری و اثرگذاری در اجرای برنامه‌ها موثرتر خواهد بود. پیش از کرونا قرار بود این کمیته تشکیل شود که زمان آن با توجه به شرایط به تعویق افتاد. با این وجود نامه‌نگاری‌ها بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و آژانس گردشگری فدرال روسیه ادامه داشت، نهایتا طرف روس میزبانی کمیته فنی را پذیرفت و اولین نشست روز چهارشنبه گذشته برگزار شد.
او افزود: برنامه اجرایی لغو روادید سفرهای گروهی و پیوست‌های آن، به توافق طرفین رسیده و جزئیات همکاری‌ها، نهادهای تاییدکننده، تعداد آژانس‌هایی که دو طرف باید معرفی کنند و جمعیت گروه‌های مسافری (از ۵ تا ۵۰ نفر) مشخص شده، فقط لازم است این توافق‌نامه در سفری که به‌زودی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در رأس هیاتی به روسیه خواهد داشت، امضا شود.

آژانس‌های فعال در بازار روسیه در اولویت هستند
قاسمی تاکید کرد: در صورت اجرای لغو روادید سفرهای گروهی، فقط دفاتر خدمات مسافرتی که طرفین تایید و معرفی کرده‌اند می‌توانند از این امکان استفاده کنند. البته برای انتخاب این آژانس‌ها سعی می‌شود توازن حفظ شود و ساز و کار محکمی ایجاد شود تا بخش خصوصی خود تعیین‌کننده آژانس‌هایی باشد که این طرح از طریق آن‌ها اجرا خواهد شد. بهتر است آژانس‌هایی برای همکاری انتخاب شوند که در بازار روسیه کار کرده‌اند و تجربه لازم را دارند. البته هیچ حکم قطعی و دائمی درباره آژانس‌هایی که در ابتدا معرفی می‌شوند، وجود ندارد. آن‌ها سالانه می‌توانند تغییر کنند. در واقع سند همکاری اصلا گارد بسته‌ای ندارد اما انتظار می‌رود آژانس‌هایی که معرفی می‌شوند همزمان در ورود و خروج گردشگر در ایران و روسیه فعال باشند.
قاسمی یادآور شد: موافقت‌نامه دولت ایران و فدراسیون روسیه سال ۱۳۹۶ در مسکو امضا شد که در آن بر لغو روادید سفرهای گروهی تاکید شده است. آن موافقت‌نامه یک برنامه اجرایی نیاز داشت که کمیته فنی موظف بود مفاد آن برنامه را تصوب کند و در سفری دیگر به امضای طرفین برسد که ویروس کرونا برنامه را به لحاظ زمان‌بندی با تغییراتی مواجه کرد.
مدیرکل دفتر تبلیغات و بازاریابی گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تمایل و نظر مثبت روسیه برای لغو روادید سفرهای گروهی به دو کشور اشاره کرد و گفت: روسیه تنها با ایران چنین پروژه‌ای را پیش نمی‌برد؛ با کشورهای دیگر هم لغو روادید گروهی داشته است. آن‌ها در مذاکرات با روحیه تساهل حضور داشته‌اند و سختگیری در کار نبوده است، می‌خواهند که اتفاق بیفتد و با ایران مراوده گردشگری داشته باشند.
انتهای پیام

راز آسمان پایتخت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “وعده دوباره لغو ویزای گروهی ایران و روسیه

  1. بهزاد گفته:

    چرا حقوق ها با یورو بالا نمیره فقط کالاس که گرون میشه و حقوق بگیر ها از غافله جا می مونند و پولدار ها پول دار تر و فقیر ها فقیر تر اگه فقیر کشیه که فقیر ها برای اینکه چیزی از دست ندارن متهد میشن و خرید مایحتاجشون و به شکل کوچکتر انجام میدن و اما بعد پولدار ها فقط از طریق سود بانکی پولدار تر میشن و این ضرر به دولت ماست و این مشکل و فقط به دست دولت و سران کشوره که حل میشه با تشکر از دولت که حمایت از قشر ضعیف رو به همراه داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز