وام کرونا و صف انتظار طولانی اصناف

لست سکند

اصناف از کرونا خسارت های فراوانی دیدند و تعطیلی و رکود سنگین از پیامدهای کرونا برای آنها بود اما وام کرونا که قرار بود به آنها پرداخت شود در پیچ و خم تصمیمات دولتی مانده و هنوز به سرانجام نرسیده است.

به گزارش کاماپرس، یکی از پیامدهای اپیدمی کرونا این است که این بیماری موجب کاهش فروش و توقف تولید بسیاری از اصناف شده و زیان های سنگینی به بخش خصوصی زده و رمق و توان اصناف مختلف را تحلیل برده و آنها را به کمک تسهیلات دولتی نیازمند کرده است.

دولت برای جبران بخشی از خسارت های وارده به اصناف وعده پرداخت وام کرونا به آنها را تحت شرایطی داده اما معضل تامین اعتبار در کنار مشکلاتی که ریشه در تصمیم‌گیری های کند و دیرهنگام دولت دارد، پرداخت این وام را به تاخیر انداخته است.

روزنامه ایران در گزارش امروز خود به این موضوع پرداخته و نوشته است: تاکنون 370هزار واحد صنفی، خدماتی، صنایع دستی و تولیدی کارگاهی برای دریافت وام کرونا ثبت‌نام کردند. ازاین رو در طرح اعطای تسهیلات به صاحبان کسب‌وکار آسیب‌دیده ناشی از ویروس کرونا، حدود 160 هزار واحد کسب‌وکار، به شبکه بانکی کشور معرفی شده‌اند که 12 هزار و 700 واحد آن صنفی هستند.

از کل میزان ثبت‌نام‌کنندگان 120 هزار واحد صنفی، تولیدی کارگاهی و صنایع دستی است و 160 هزار ثبت‌نام‌کننده در زمره رانندگان تاکسی، اتوبوس و آژانس‌ها هستند ومابقی سایر صنوف را شامل می‌شود. البته پیش‌بینی شده بود که یک میلیون و 300 هزار واحد صنفی که بیمه هستند برای تسهیلات کرونا ثبت‌نام کنند اما به جهت بازپرداخت بالا و شرایط مالی بدی که خیلی از واحدهای صنفی مشمول دارند از این طرح حمایتی ستاد ملی مقابله با کرونا استقبال نشد. در این میان تصمیم گرفته شد که واحدهای صنفی فاقد بیمه هم بتوانند از تسهیلات کرونایی برخوردار شوند؛ تمام این واحدها تا 25 تیرماه برای ثبت‌نام در سایت کارا فرصت دارند.

راز آسمان پایتخت

نابرابری منابع وام کرونا و درخواست های متقاضیان

طبق آخرین اعداد و ارقامی که در پرداخت تسهیلات واحد صنفی وجود دارد، 13 هزار و 500 واحد صنفی در سامانه کارا ثبت‌نام کرده بودند که 12 هزار و 700 فقره پرونده نهایی و به بانک رفته است و طی این مدت از تعداد مجموعه‌هایی که به بانک‌های عامل مراجعه کردند تنها به ارزش 23 میلیارد ریال وام کرونایی پرداخت شده است.این در حالی است که بودجه منظور شده برای این بخش 9 هزار میلیارد ریال بوده است. دو هفته‌ای است که پرداخت وام کرونا آغاز شده است، در هفته اول خیلی از واحدها به خاطر محدودیت‌ها و سایر مشکلات نتوانستند به وام‌ها دسترسی پیدا کنند اما از روز یکشنبه هفته جاری روند پرداخت تسهیلات به‌صورت صددرصدی افزایش یافته است و اتاق اصناف و وزارت صمت امیدوار هستند که واحدهای صنفی بیشتری برای ثبت‌نام اقدام کنند.

خیلی از واحدهای صنفی امیدی به دریافت تسهیلات کرونایی ندارند و حتی رؤسای اتحادیه‌ها هم در گفت‌و‌گوهایی که با روزنامه ایران داشتند به پرداخت وام خوشبین نیستند و برخی از آنها اظهار می‌کنند که اگر پرونده واحدهای صنفی برای پرداخت تسهیلات از ستاد ملی مقابله با کرونا هم عبور کند، بانک‌ها با سختگیری‌هایی که دارند، نمی‌گذارند واحدهای صنفی آسیب دیده از کرونا وام دریافت کنند. از طرفی برخی از آنها می‌گویند وامی که برای صنوف در نظر گرفته شده با توجه به صدمه مالی که واحدهای صنفی دیدند مناسب نیست و باید نرخ سود کمتری لحاظ می‌شد.

 

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز