همه چیز درباره سیستم وی آر اف (VRF)

سیستم تهویه مطبوع یکی از سیستم‌های ضروری و مهم در هر ساختمان محسوب می‌شود و یکی از انواع پیشرفته و مدرن آن، سیستم VRF است. این سیستم علی‌رغم قیمت بالا و گران آن، از یک سیستم مرکزی و قابلیت‌های بسیار متنوعی برخوردار است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار صنعت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، سیستم وی ار اف که به کولر گازی مرکزی یا اسپلیت مرکزی معروف است، از چند یونیت داخلی تشکیل شده که توسط لوله‌های مسی حاوی گاز مبرد به یک یونیت خارجی متصل می‌شود؛ این یونیت خارجی در یک محیط باز مانند حیاط یا پشت بام نصب می‌شود. از مزایای سیستم vrf می‌توان به برنامه‌پذیری و راندمان بالا، عدم اشغال فضای بسیار برای نصب و همچنین اجزای کمتر اشاره کرد. کاماپرس در ادامه به معرفی سیستم‌ وی ارف و کاربردهای آن می‌پردازد.

سیستم VRF چیست؟

این سیستم نخستین بار در سال 1982 توسط شرکت دایکین در ژاپن اختراع و تولید شد. در حال حاضر، وی ار ف به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین سیستم‌های تهویه مطبوع در ساختمان‌های بزرگ و ساختمان‌های اداری و تجاری به کار می‌رود.

سیستم Variable Refrigerant Flow یا همان سیستم vrf، یک دستگاه یکپارچه سرمایشی و گرمایشی است که مانند اسپلیت یا کولر گازی دارای دو تکه یونیت خارجی و داخلی است؛ از این رو به آن اسپلیت مرکزی می‌گویند. این دو تکه از طریق لوله‌کشی مسی حاوی گاز مبرد به یکدیگر متصل می‌شوند. در واقع یونیت خارجی این دستگاه در محیطی خارج از ساختمان مانند پشت بام نصب شده و به‌شکل مرکزی به یونیت‌های داخلی متصل شده و سرمایش و گرمایش ساختمان را تامین می‌کند.

کرمان موتور شیراز

انواع سیستم‌های وی ار اف و کاربردهای آن کدامند؟

کاربرد عمده و مهم وی ار اف، تامین سرمایش و گرمایش در ساختمان‌ها و فضاهای مختلف است. این سیستم‌ها براساس همین کاربری، دارای انواع مختلفی هستند. انواع اصلی این سیستم شامل، سیستم vrf سرمایشی برای تامین هوای خنک در فصل تابستان و سیستم vrf گرمایشی برای تامین هوای گرم در فصول سرد سال است. البته نوع سومی از این سیستم‌ها به تامین سرمایش و گرمایش به‌طور همزمان می‌پردازند. تکنولوژی به‌کار رفته در این نوع پیشرفته‌تر بوده و از این رو قیمت بالاتری نیز دارند.

البته سیستم‌های وی ار ف را می‌توان براساس انرژی مصرفی‌شان به دو نوع برقی EHP، مجهز به سیستم تهویه الکتروموتور، و همچنین سیستم گازی GHP تقسیم کرد.

اجزای سیستم‌های VRF

سیستم‌ vrf یک سیستم دوتکه است که دارای دو بخش اصلی یونیت خارجی و یونیت‌های داخلی است. این دو بخش در ادامه بررسی شده‌اند؛

یونیت خارجی: یونیت خارجی سیستم وی ار اف ، کندانسور نامیده شده و خود دارای اجزای متعددی چون کمپرسور، موتور الکتریکی، کندانسور، فن، شیر انبساط الکترونیکی، شیر  Hat Gas by Pasو جداکننده روغن است. یونیت خارجی دریک فضای باز و بیرونی نصب شده و در ظرفیت‌ها و برندهای مختلف تولید می‌شود.

یونیت داخلی: اجزای یونیت یا پنل داخلی شامل اواپراتور، اواپراتور با لوله‌های مسی و فین آلومینیومی، الکتروموتور، ترموستات، سینی درین، بلوور فن و هوزینگ بلوور فن و بدنه است. یونیت‌های داخلی سیستم وی ار اف ، دارای انواع مختلفی هستند که می‌توانید براساس سلیقه و معماری ساختمان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. انواع یونیت داخلی در ادامه آمده است؛

پنل دیواری: پنل دیواری vrf مانند پنل داخلی کولرهای اسپلیت، روی دیوار نصب شده و فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند. این پنل بیشتر در ساختمان‌های مسکونی، مغازه‎ها  و محیط‌های اداری و غیره کاربرد دارد.

پنل کاستی: پنل کاستی خود دارای دو نوع پنل کاستی چهارطرفه و کاستی یک‌طرفه بوده و با توجه به برخورداری از تایل در سقف‌های محیط‌های تجاری و ادارای، بیشتر در این مکان‌ها کاربرد دارد.

پنل سقفی توکار: پنل سقفی توکار در سقف کاذب فضاهای مختلف و به‌ویژه محیط‌های مسکونی نصب می‌شود. این پنل نسبت به دیگر مدل‌ها قیمت پایین‌تر و صدای کمتری دارد.

پنل کانالی یا داکتی: پنل‌های کانالی با توجه به فشار استاتیک بالا در آن‌ها، که موجب پرتاب بیشتر هوا شده و همچنین برخورداری از ظرفیت سرمایشی بالا، معمولا در فضاهایی چون راهروهای تجاری، لابی‌ها و مکان‌هایی کاربرد دارند که نیاز به سرمایش یکپارچه داشته و صدای دستگاه چندان اهمیتی ندارد.

مزایای سیستم وی ار اف

سیستم‌های وی ارف علی‌رغم گران بودن، از قابلیت‌ها و مزایای متعددی برخوردار هستند. از جمله مزیت‌های نصب سیستم vrf می‌توان به کنترل دقیق بار و در نتیجه مصرف پایین برق، برنامه پذیر بودن، عدم نیاز به فضای زیاد برای نصب، قابلیت اتصال به سیستم هوشمند ساختمان، نداشتن لرزش، سر و صدای بسیار کم، عدم نیاز به موتورخانه برای نصب، مجهز به سیستم عیب‌یابی اتوماتیک، متنوع بودن پنل‌های داخلی و متناسب با فضاهای گوناگون، قابل استفاده در شرایط آب و هوایی مختلف، کنترل دمای هر فضا به صورت مستقل و همچنین سازگاری با محیط زیست اشاره کرد.

مجموعه توسعه تدبیر و تلاش ماندگار

شرکت توسعه تدبیر و تلاش ماندگار، با نام تجاری TTM، به‌عنوان مجموعه‌ای معتبر و باسابقه، در زمینه سیستم‌های تهویه مطبوع و ارائه راهکارهای موثر برای ارتقا الگوی مصرف انرژی در ساختمان‌ها فعالیت می‌کند. این مجموعه با برخورداری از بهترین مهندسان و متخصصان، طیف گسترده‌ای از محصولات را با بالاترین استانداردها به مشتریان خود ارائه می‌کند.

با خرید از شرکت توسعه تدبیر و تلاش ماندگار، می‌توانید از مزایا و خدمات این مجموعه در زمینه ارائه مشاوره تخصصی برای انتخاب بهترین سیستم تهویه مطبوع، خدمات پس از فروش برای نصب و همچنین راه‌اندازی و نظارت بر روند صحیح خدمات بهره‌مند شوید.

انتهای پیام

مرتبط با : توسعه تدبیر و تلاش ماندگار
نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
دومینیکا پارادایس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

قصران گشت