منظور از کارشناسی خودرو چیست؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

یکی از مراحل مهم و ضروری در فرآیند تعیین خسارت تصادف یا خرید و فروش خودرو «کارشناسی ماشین» است. در کارشناسی خودرو تمام ابعاد مختلف موتوری، فنی، ظاهری و… ماشین توسط افراد متخصص مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آن می‌توان خسارت نهایی را برآورد و یا ارزش واقعی ماشین را تعیین کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، بر اساس گزارش سالانه همراه مکانیک، حدود 72 درصد خودروهای کارکرده داخلی حداقل یک ایراد فنی، بدنه یا آپشن دارند. این عدد برای خودروهای خارجی به 75 درصد می‌رسد. چنین آماری نشان می‌دهد که اهمیت کارشناسی در هنگام خرید و فروش خودرو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما کارشناسی ماشین شامل چه مواردی می‌شود؟ هزینه کارشناسی با چه کسی است و حدوداً چقدر می‌شود؟

مراحل کارشناسی خودرو

به طور کلی، کارشناسی ماشین حدود 60 الی 90 دقیقه زمان لازم دارد. چنانچه قصد فروش خودرو را دارید، بهتر است پیش از انجام کارشناسی، ایرادات فنی و بدنه را تا جای ممکن برطرف کنید تا بتوانید قیمت‌گذاری خوبی بر روی ماشین داشته باشید. اگر هم قصد خرید خودروی دست دوم را دارید، به هیچ وجه اهمیت کارشناسی ماشین را دست کم نگیرید.

کارشناسی خودرو اغلب با بررسی بدنه آغاز می‌شود. در این مرحله، احتمال تصادف‌های سنگین، آسیب‌دیدگی‌های شاسی و ستون‌ها توسط افراد مجرب مورد بررسی قرار می‌گیرد. سپس نوبت به کارشناسی رنگ می‌رسد. اگر صافکاری و نقاشی ماشین به صورت حرفه‌ای انجام شده باشد، تشخیص آن با چشم، کار چندان آسانی نیست. به همین دلیل، کارشناس خودرو از دستگاه‌های مخصوص برای تشخیص قسمت‌های رنگ شده استفاده می‌کند.

راز آسمان پایتخت

در مرحله بعدی، سلامت فنی ماشین تست می‌شود. بررسی عملکرد دیاگ، سنسورها، موتور، گیربکس، جلوبندی و… همگی در این مرحله انجام می‌شود. سپس، کارشناس خودرو سلامت آپشن‌ها را وارسی می‌کند. انجام این مرحله در ماشین‌های وارداتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چرا که قیمت فروش خودرو گاهی اوقات با وجود برخی آپشن‌ها چند ده میلیون تغییر می‌کند. در نهایت، تست رانندگی توسط کارشناس انجام می‌شود. تا زمانی که تست رانندگی صورت نگیرد، نمی‌توان درباره میزان شتاب یا وضعیت سیستم تعلیق نظر داد. همچنین، عملکرد ترمز و سیستم هیدرولیک نیز در حین رانندگی مشخص می‌شود.

کارشناسی خودرو-کاماپرس

هزینه کارشناسی خودرو

با توجه به آنچه که گفته شد، این فرآیند شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. به همین دلیل، نمی‌توان هزینه یکسانی را برای کارشناسی خودروهای مختلف در نظر گرفت. مثلاً هزینه کارشناسی خودروهای وارداتی با داخلی ممکن است تفاوت زیادی داشته باشد. این مسئله، به پیچیدگی بیشتر سیستم پیشرانه یا آپشن‌های متنوع خودرو مربوط می‌شود. با این حال، به طور میانگین، هزینه کارشناسی خودروهای داخلی در تابستان 1402 حدود 580 هزار تومان بوده است. متاسفانه برخی مراکز و کارشناسان خودرو قیمت‌های گزافی را برای این کار تعیین می‌کنند. بنابراین، توصیه می‌شود تا هنگام خرید و فروش خودرو از مراکز معتبر، کارشناسی ماشین را درخواست کنید.

هزینه کارشناسی خودرو با چه کسی است؟

در بیشتر موارد، خریدار هزینه کارشناسی را می‌پردازد. اما خریدار و فروشنده می‌توانند سر این مسئله با هم به توافق برسند. بنابراین، چنانچه نتیجه کارشناسی با اظهارات فروشنده مطابقت داشته باشد، هزینه کارشناسی باید توسط خریدار پرداخت شود. در غیر این صورت، پرداخت هزینه بر عهده فروشنده خواهد بود.

صفر تا صد فروش خودرو با همراه مکانیک

شما می‌توانید از خدمات کارشناسی خودرو در محل در شهرهای تهران و کرج با قیمت مناسب بهره‌مند شوید. این کار با تجهیزات پیشرفته و افراد خبره انجام می‌شود. همچنین، همراه مکانیک پس از انجام این مرحله تا سقف 100 میلیون تومان تضمین پرداخت خسارت را به شما ارائه می‌کند.

کارشناسی ماشین تنها بخشی از خدمات این مجموعه است. همراه مکانیک، اولین و بزرگ‌ترین نمایشگاه آنلاین فروش خودرو در کشور است. شما می‌توانید خودروی داخلی، خارجی، صفر یا کارکرده مورد نظر خود را به صورت نقدی یا اقساطی از این نمایشگاه خریداری کنید. ارائه ابزار تعیین قیمت خودرو به صورت رایگان و مشاوره‌های تخصصی از دیگر خدمات این مجموعه است.

انتهای پیام

مرتبط با : همراه مکانیک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز