مروری بر عملکرد خودرویی‌های بورس در سال 98

تورهای مسافرتی لحظه آخر

خودرویی‌ها در بازار سرمایه کشورمان همواره نقشی غیرقابل انکار دارند؛ به طوری که در سال 98 که به عنوان طلایی‌ترین سال بورس از آن نام برده می‌شود، در بازاری که 200 درصد بازدهی مثبت داشت، 300 درصد سودآوری به همراه داشتند.

به گزارش کاماپرس، به عقیده بسیاری از کارشناسان، سال 98 از لحاظ رشد بازار سهام، شباهت‌های بسیاری به سال 92 داشت؛ با این تفاوت که حجم بازار و نقدینگی بازار سرمایه در سال 98 به هیچ عنوان با هیچ سال دیگری قابل مقایسه نیست. شاخص کل بورس که در ابتدای سال 98 کار خود را با 180 هزار واحد آغاز کرده بود، کار خود را با 550 هزار واحد رشد که بخش اعظمی از آن مربوط به 3 یا 4 ماه پایانی سال می‌شد، به پایان رساند.

وضعیت خودرویی‌ها در سال 98

یکی از موضوعاتی که از همان ابتدای سال معاملات گروه خودرویی، به‌ویژه ایران خودرو و سایپا را تحت تاثیر قرار داد، بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود؛ به طوری که هر سهم 270 تومانی ایران خودرو در طول سال قله 1300 تومانی را نیز فتح کرد. به عقیده کارشناسان، این موضوع که در همین سال به دیگر خودروسازان هم سرایت کرد، موجب سودسازی بیشتر آن‌ها و خروج از زیان خواهد شد و همه منتظرند ببینند که آیا مدیران این شرکت‌ها قادر خواهند بود این سودسازی را حفظ کنند یا دوباره شاهد افول این گروه در بورس خواهیم بود.

راز آسمان پایتخت

روند خودرویی‌ها در سال 99

اگرچه به عقیده بسیاری از کارشناسان بازار، ادامه رشد خودرویی‌های بورس که ناشی از مباحث پیرامون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی است، به اتفاقات عملیاتی و بنیادی از جمله تولید و فروش چشمگیر محصولات وابسته است اما با توجه به استقبال کنونی از بازار سرمایه و حجم سنگین نقدینگی که این روزها روانه آن شده، انتظار می‌رود این رشد کماکان به موازارت بازار ادامه داشته باشد.

مرتبط با : ایران خودروسایپا
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “مروری بر عملکرد خودرویی‌های بورس در سال 98

  1. مجید گفته:

    با سلام _ وقتی که بازار خودرو به لطف دولتی ها و حکومتی ها در انحصار ایران خودرو و سایپاست و قیمت خودروهای وارداتی رو به عرش خدا رسوندن ، مسلمه که سود میکنن ، شما فرغون رو بفروش 60میلیون ، سود نمیکنی!!؟؟!! چرا جرات نمیکنن واردات خودرو رو آزاد کنن و تعرفه ها رو کم کنن ، چون دیگه نمیتونن ملت رو سرکیسه کنن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز