مدیریت رنگ در عصر چاپ دیجیتال در سال 2022

چاپ ارمانی کاماپرس
لست سکند

مشکل مدیریت رنگ ناشی از روشی است که ما معمولاً از اعداد برای نمایش رنگ در چاپ دیجیتال استفاده می کنیم. ما معمولاً رنگ پیکسل‌های روی صفحه را با تعیین سه مقدار نشان می‌دهیم: مقدار قرمز، سبز و آبی، که مدل رنگی آشنای قرمز، سبز، آبی (RGB) را در چاپ دیجیتال تشکیل می‌دهد. یک تصویر RGB از سه تصویر در مقیاس خاکستری ساخته شده است: یکی کانال قرمز، دومی کانال سبز و سومی کانال آبی را ضبط می کند. این یک راه ساده برای نشان دادن رنگ است، اما متأسفانه برای ظاهر واقعی رنگ کاملاً مبهم است!

به گزارش کاماپرس، به نقل از چاپ آرمانی، مشکل این است که، مانند مردم، هر دستگاه ایده خاص خود را از رنگ قرمز (و سبز و آبی) دارد. اسکنرها و دوربین های مختلف زمانی که با یک اصل یا صحنه مواجه می شوند، مقادیر RGB متفاوتی را تولید می کنند زیرا از مجموعه فیلترهای مختلف استفاده می کنند. مانیتورهای مختلف هنگامی که مقادیر RGB یکسانی به آنها داده می شود رنگ های متفاوتی تولید می کنند زیرا از فسفرها یا LED ها و فیلترهای مختلف برای تولید رنگ در چاپ استفاده می کنند.

چاپ ارمانی کاماپرس

اولین هدف مدیریت رنگ در گردش کار دیجیتال این است که مقادیر مبهم RGB را با مرتبط کردن آنها با یک رنگ خاص که توسط انسان درک می شود، یعنی ظاهر رنگ، بدون ابهام نشان دهد . مدیریت رنگ این هدف را با مرتبط کردن یک نمایه  با هر تصویر انجام می دهد. نمایه‌ها می‌توانند بسیار پیچیده باشند و برای مرتبط کردن مقادیر مبهم RGB، CMYK، و دستگاه خاکستری با اعداد در یک سیستم به طور مستقیم بر اساس ادراک انسان استفاده می‌شوند.

هدف دوم مدیریت رنگ، تطبیق ظاهر رنگ خاص است، زیرا تصویر از طریق زنجیره بازتولید از دوربین یا اسکنر (در صورت استفاده)، به صفحه نمایش و سپس به چاپ می رسد. بدیهی است که یک ظاهر رنگ را نمی توان تا زمانی که ظاهر رنگ را ندانید مطابقت داد، بنابراین نقش مدیریت رنگ در تعیین این امر اساسی است. در روزهای آنالوگ که عکاسان از فیلم استفاده می کردند، مدیریت رنگ به سادگی یک ابزار مفید بود – عکاسان خود فیلم را به عنوان مرجعی برای ظاهر رنگ مورد نظر داشتند. اما با ثبت دیجیتال، مدیریت رنگ به یک ضرورت تبدیل می شود زیرا بدون آن هیچ مرجع رنگی وجود ندارد. اغلب برای چاپ منسوجات هیچ اصل فیزیکی برای مطابقت وجود ندارد – طرح روی صفحه ایجاد می شود و مستقیماً به چاپ می رسد.

راز آسمان پایتخت
  • تنظیم مدیریت رنگ

مدیریت رنگ با نمایشگر شروع می شود. با یک صفحه نمایش دقیق کالیبره شده و نمایه شده، می توان تا حدی اطمینان داشت که آنچه می بینید رابطه معنی داری با رنگ های “واقعی” دارد. برای بهترین نتایج، یک بسته کالیبراسیون و پروفایل مانیتور که شامل یک دستگاه اندازه گیری – رنگ سنج یا اسپکتروفتومتر – باشد ضروری است. نرم افزار طراحی و چاپ، خواه فتوشاپ باشد یا یک بسته خاص برای چاپ پارچه، باید برای استفاده از پروفایل های صحیح برای مشاهده تصاویر RGB روی مانیتور و همچنین استفاده از پروفایل های صحیح برای دستگاه خروجی تنظیم شود. این یک چاپگر تصحیح کوچک، یک چاپگر پارچه دیجیتال اسکن کننده یا یک سیستم چاپ صنعتی تک پاس بزرگ باشد.

  • پیش نمایش چاپ

دیدگاه کلی مدیریت رنگ این است که هدف آن دستیابی به رنگی چاپ شده است که همان رنگی است که روی مانیتور نشان داده شده است: در واقع هیچ فناوری چاپی نمی تواند رنگ های روشن و اشباع شده ای را که مانیتور می تواند نمایش دهد، تولید کند. همچنین چاپگرها می‌توانند رنگ‌هایی را که مانیتور نمی‌تواند نمایش دهد، مانند رنگ‌های فلزی و فلورسنت، و همچنین رنگ‌های اشباع تیره، به ویژه در رنگ‌های زرد، نارنجی و سبز، بازتولید کنند.

اکثر نرم‌افزارهای چاپ دیجیتال دارای قابلیت تصحیح نرم هستند، که به شما امکان می‌دهد از نمایه چاپگر استفاده کنید و نمایشگر را تغییر دهید تا با دقت نسبتاً ظاهر چاپ نهایی شما را نشان دهد. برای استفاده صحیح از آن باید گزینه‌های مختلفی انتخاب شود، مانند رنگ مورد انتظار بستر (معمولاً رنگ سفید روشن در نظر گرفته می‌شود، که در غیر این صورت می‌تواند نتایج را به طور قابل توجهی تغییر دهد).

  • ساختن چاپ

فرآیند چاپ به اطلاعات پروفایل رنگی عالی برای دستگاه یا دستگاه های چاپ متکی است. مهم است که به یاد داشته باشید که نمایه رنگ چاپگر باید برای هر چاپگر، مجموعه جوهر، بستر، و قبل و بعد از فرآیند استفاده شده خاص باشد، که می‌تواند منجر به ایجاد ده‌ها یا صدها نمایه شود که باید ایجاد و مدیریت شوند. استفاده از یکی نادرست می تواند بدتر از عدم استفاده از آن باشد، اگر نگوییم بدتر! این بدان معنی است که برای ایجاد این پروفایل ها و اطمینان از دقیق بودن آنها، کار زیادی انجام می شود. پروفیل ها با چاپ الگوی تکه های رنگی، پردازش نتیجه به عنوان یک طرح پارچه تمام شده، و سپس اندازه گیری رنگ ایجاد شده برای هر تکه ایجاد می شوند. پروفایل های دقیق تر نیاز به بیش از 1000 وصله دارند که ایجاد پروفایل زمان بر است مگر اینکه از یک سیستم اندازه گیری خودکار استفاده شود.

با فرض اینکه کار پروفیل انجام شده باشد، می توان پروفایل صحیح را در نرم افزار چاپ انتخاب کرد (همانطور که در مورد عایق نرم بالا) و چاپ تولید شد. نرم‌افزار چاپ به شما در مورد رنگ‌های خارج از محدوده هشدار می‌دهد (این مورد باید قبلاً در عایق‌بندی نرم بررسی شده باشد). نتیجه نهایی باید دقیقاً با ضامن نرم مطابقت داشته باشد. در غیر این صورت، ممکن است مشکل این باشد که مدیریت رنگ به درستی استفاده نشده است (ممکن است به طور تصادفی یک نمایه را دو بار اعمال کنید).

  • مسائل خاص نساجی

مدیریت رنگ برای منسوجات (و سایر برنامه های تزئینی) پیچیده تر از یک چاپ گرافیکی CMYK است. اولاً، معمولاً از مجموعه‌های رنگ مرکب توسعه‌یافته با شش رنگ یا بیشتر جوهر استفاده می‌شود. این بدان معناست که مجموعه بسیار بزرگ‌تری از تکه‌های رنگی باید چاپ شود تا نمایه دقیقی داشته باشد، زیرا تعداد ترکیب‌های جوهری بیشتر است که می‌توان ایجاد کرد. ثانیاً، احتمالاً مجموعه بزرگتری از بسترهای نساجی استفاده می شود که همه آنها نیاز به پروفایل دارند. ثالثاً، تصویر چاپ شده باید در تمام مراحل قبل از نمایه سازی به یک پارچه تمام شده پردازش شود، در غیر این صورت نتیجه بی فایده خواهد بود، زیرا رنگ ها به طور قابل توجهی در طول خشک شدن و ثابت شدن تغییر می کنند. این کار راه‌اندازی به این معنی است که افزودن یک پارچه جدید یا پیش‌فرآوری، یا تغییر مجموعه جوهر، منجر به کار اضافی می‌شود و بنابراین مانعی برای چرخش سریع است.

هدف نرم افزاری که به طور خاص برای چاپ دیجیتال منسوجات طراحی شده است، رفع برخی از این مشکلات است و همچنین به چاپگرها اجازه می دهد از چاپگرهای صفحه چرخشی و جوهر افشان در جریان کاری یکسان استفاده کنند و نتایج مشابهی ارائه دهند. این بدان معنی است که برای مثال، بسته به طول اجرا می توان روش های تولید جایگزین را در نظر گرفت. یک طرح را می توان از روی صفحه نمایش طراح برداشت و به نسخه های جداگانه برای چاپ روی دستگاه های خروجی مختلف ریخت، به عنوان مثال یک چاپگر صفحه چرخشی با استفاده از 8-12 رنگ نقطه ای، و یک چاپگر دیجیتال جوهر افشان 8 رنگ.

چاپ ارمانی کاماپرس

نرم افزار چاپ دیجیتال آرمانی تخصصی منسوجات، کنترل بیشتری از طیف رنگ، هم با رنگ های فرآیندی و هم با ادغام رنگ های نقطه ای در سیستم در صورت نیاز، امکان پذیر می کند. نرم‌افزار همچنین می‌تواند با داده‌های تولید و MIS ادغام شود تا از به‌روز بودن موجودی جوهر اطمینان حاصل شود، و میزان جوهر مورد استفاده در یک کار چاپ را اندازه‌گیری و پیش‌بینی کند. همچنین می‌توان از نرم‌افزار برای به حداقل رساندن استفاده از جوهر برای یک کار، با توجه به پارامترهای خاصی استفاده کرد (محبوب برای چاپگرها، نه چندان برای فروشندگان جوهر!).

نرم افزار پیچیده همچنین مدیریت سازگاری رنگ را در سایت های تولید در کشورهای مختلف امکان پذیر می کند و امکان اصلاح تغییرات دمای کارخانه را فراهم می کند. همچنین رنگ را به گونه ای مدیریت می کند که برای استفاده در طرح های نساجی مناسب باشد، به عنوان مثال با ایجاد تغییرات رنگ به طور خودکار، و مدیریت صحیح شیب رنگ بدون تغییر رنگ.

در نهایت، نرم افزار پیچیده ای معرفی می شود که امکان تشخیص خودکار عیوب چاپ و در برخی موارد، تصحیح خودکار آن عیوب را در زمان واقعی فراهم می کند. این به ویژه برای چاپگرهای تک پاس ارزشمند است، جایی که یک نازل افتاده می تواند به دلیل وجود یک خط قابل مشاهده در امتداد پارچه منجر به چاپ غیرقابل استفاده شود. ما انتظار داریم طی چند سال آینده شاهد پذیرش این سیستم ها در بازار منسوجات باشیم.

انتهای پیام

مرتبط با : چاپ آرمانی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز