آشنایی با مراحل ساخت کتاب

چاپ کتاب

ساخت کتاب، روند تخصصی و مشخصی دارد. متخصصان صنعت چاپ کتاب برای کسب نتیجه مطلوب، تلاش می‌کنند تا  از ماهرترین افراد و به­روزترین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات استفاده می‌­کنند. کاماپرس در این گزارش مراحل ساخت کتاب را بررسی کرده است.

تولید محتوای کتاب

در این مرحله، نویسنده یا مترجم، کتابی را تالیف یا ترجمه می‌کند. بهتر است کتاب متناسب با شرایط روز طراحی و تدوین شود؛ مثلا اگر در جامعه‌ای کسب و کارهای اینترنتی رو به افزایش است، مترجمان و نویسندگان هم باید به این حوزه توجه کنند.

ویرایش

ویرایش، یکی از مراحل مهم در تولید کتاب است. البته نیازی نیست که همه‌ نویسندگان و مترجمان از دانش ویرایش و قواعد زبانی و ادبی بالایی بهره­مند باشند، بلکه می‌تواندکتاب خود را پیش از چاپ، به ویراستار بسپارد تا او کتاب را یک بار خوانده و غلط‌گیری کند.

طراحی و صفحه آرایی

فرآیند طراحی و صفحه‌آرایی با توجه به معیارهای مختلفی مانند جامعه هدف و تصاویری که قرار است در کتاب چاپ شود، شروع می‌شود. در روند صفحه آرایی، طول خطوط، اندازه صفحات، فونت استفاده شده در متن و تمام جزئیات موجود در صفحات مشخص می‌شود. پس از مرحله طراحی و صفحه آرایی، نمای کلی و تقریبی کتاب پیش از چاپ در اختیار مشتری قرار می­گیرد و پس از تایید او، مراحل چاپ توسط دستگاه‌ها آغاز می‌شود. این کار از هدر رفتن زمان و منابع برای تولید محصول نامناسب جلوگیری می­‌کند.

لیتوگرافی

اولین مرحله تولید محصولات چاپی، لیتوگرافی است. هدف لیتوگرافی، تبدیل برگه‌های کتاب یا فایل‌های چاپ به صفحات آلومینیومی است که به آن‌ها پلیت هم ‌گفته می­شود. ابتدا صفحات کتاب اصلی اسکن و توسط دستگاه‌های مخصوص، روی پلیت‌های آلومینیومی حک می‌شود. پلیت‌های آلومینیومی در مراحل بعدی مورد استفاده قرار می‌گیرند تا کتاب‌ها از این طریق چاپ شود. بدین جهت، دقت و ظرافت تولید این صفحات آلومینیومی در مراحل چاپ بسیار اهمیت دارد؛ مثلا اگر صفحه‌ای کج شود، در تمام محصولات چاپ شده، آن صفحه به‌صورت کج چاپ خواهد شد.

راز آسمان پایتخت

چاپ کتاب

پیش از چاپ

اکنون باید برای راه‌اندازی دستگاه‌های چاپ آماده شد. باید مانده سفارش‌­های قبلی از دستگاه‌­ها خارج شده و پس از انجام سرویس، فرآیند چاپ شروع ‌شود. در این مرحله به ناظر چاپ خبر می­‌رسد که از روند چاپ بازدید کند. پس از اتمام مراحل آماده‌سازی چاپ و آماده سازی دستگاه‌های مخصوص، مرحله طولانی چاپ آغاز می‌شود.

چاپ

پلیت‌های آلومینیومی درست شده در مرحله لیتوگرافی، به دستگاه‌های چاپ منتقل می‌شود تا در برج‌های مخصوصی از دستگاه‌های چاپ قرار گیرند. اگر محصول مورد نظر نیازمند چاپ رنگی باشد، برای هر رنگ باید یک صفحه آلومینیومی جداگانه در نظر گرفته شود. انتخاب جنس کاغذ، طراحی و صفحه‌بندی در این مرحله بسیار حائز اهمیت است؛ چراکه به‌عنوان نمونه اگر قطع رقعی و کاغذ تحریر انتخاب شده باشد، باید جوهر متفاوتی نسبت به کاغذ گلاسه انتخاب کرد و چاپ آن نیز باتوجه به رقعی بودن قطع، ممکن است توسط ماشین‌های متفاوتی انجام شود.

کاغذ مورد نظر و رنگ‌های انتخاب شده در دستگاه‌های چاپ قرار گرفته و به کمک پلیت‌های لیتوگرافی، فرآیند چاپ آغاز می‌شود. در این فرآیند به کمک ماشین‌های چاپ مدرن، برگه‌های خام و بی‌رنگ با سرعت بالایی به برگه‌هایی پر از نوشته و عکس تبدیل می‌شود. پس از پایان این مرحله، برگه‌های بزرگی که توسط ماشین‌های چاپ تولید شده‌، به صورت‌دسته‌ای به مرحله بعدی یعنی صحافی می‌رود.

چاپ کتاب

صحافی

صحافی روی برگه‌های خام ماشین‌های چاپ انجام می‌شود. برش، اولین قدم برای تبدیل برگه‌های چاپ شده به کتاب است. برگه‌های بزرگ چاپ شده، توسط ماشین‌ها برش خورده و به صفحات کوچک‌تر تبدیل می‌شود. صفحات کوچک‌تر نیز توسط دستگاهی به نام «تا کن» تا می‌شوند تا در نهایت کتاب را تشکیل دهند.

پس از آن، فرآیندی به نام صفحه‌چینی آغاز می‌شود. در فرآیند صحافی، صفحات کتاب‌ به صورت مرتب کنار هم قرار می‌گیرند تا ترتیب برگه‌ها درست شود. ماشین‌آلات بخش صحافی، از هر دسته برگه‌های تا شده یک برگه را برداشته، آن‌ها را روی هم قرار داده و با پرس دستگاهی، به هم نزدیک می‌کنند.

پس از پایان صفحه چینی، برگه­های مرتب شده روی یکدیگر باید به هم متصل یا دوخته شود که نوع اتصال برگه‌ها به هم، به انتخاب مشتری انجام می‌شود. پس از دوخت برگه‌های کتاب‌ها به یکدیگر، نوبت به مرحله‌‌ جلد‌‌گذاری می­رسد. در این مرحله بسته به نوع انتخاب مشتری و نوع کتاب، جلد‌گذاری انجام می‌شود.

جلد کتاب‌ شامل سه نوع سخت، نیمه سخت یا نرم می­‌شود و کتاب را از آسیب آب، خاک و فرسایش در امان نگه می‌دارد.

چاپ کتاب

پس از چاپ

مراحل ساخت کتاب الزاما با صحافی به پایان نمی­رسد و ممکن است بر اساس سفارش مشتری، موارد جدیدی شامل ربان، جعبه، کیف، CD همراه، باکس‌های کتاب، روکش جلد، برجسته‌سازی جلد، کاور برای کتاب‌های جلد سخت یا ضرب‌کوبی روی جلد به آن اضافه ‌شود.

برای سفارش چاپ کتاب به کجا مراجعه کنیم؟

در میان ناشران و چاپخانه‌های متعددی که در بازار چاپ کتاب مشغول فعالیت هستند «چاپخانه انتشارات جنگل» نامی معتبر و شناخته شده در میان اهالی صنعت چاپ است.

چاپ کتاب در چاپخانه انتشارات جنگل با دو روش چاپ افست و دیجیتال انجام می‌شود. مجهز بودن این چاپخانه به انواع دستگاه‌های چاپ کتاب، فرصتی استثنایی برای شما فراهم می‌آورد تا چاپ کتاب‌ و کتابچه‌های نفیس خود را در قطع‌های گوناگونی چون: وزیری، رقعی، اروپایی، خشتی، پالتویی، رحلی و جیبی و با انتخابی متنوع از کاغذها و جلدهای مختلف را سفارش دهید.

تنوع گسترده‌ای از کتاب‌ها از کتاب‌های داستانی گرفته تا آثار حقوقی، انگلیسی و زبان‌های اصلی، یادبود و دعا، قرآن و مذهبی، کودک و نوجوان، رمان، شعر، درسی و کمک ‌آموزشی را می‌توانید برای چاپ با تیراژ بالا یا پایین در چاپخانه انتشارات جنگل سفارش دهید. علاوه‌براین، امکان سفارش کتاب‌های مصور، عکس، رنگ‌آمیزی، مانگا و کمیک نیز فراهم است.

چاپخانه انتشارات جنگل با بهره‌مندی از متخصصان با تجربه و استفاده از به‌روزترین دستگاه‌ها و ماشین‌آلات حوزه چاپ، خدمات حرفه‌ای خود را با کیفیتی بالا، قیمت مناسب و ارسال سریع به مشتریان ارائه می‌کند.

علاقه­‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می­توانند به وبسایت https://jangal.press مراجعه کنند یا برای ارتباط با این مجموعه با شماره تلفن 02154113 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : انتشارات جنگل
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز