فولادسازی در نزدیکی آب‌های نیلگون خلیج فارس

لست سکند

صنعت فولاد یکی از صنایع مادر است که صنایع دیگری نیز به آن وابسته‌اند. همین ویژگی باعث شده تا نقش مهمی در اقتصاد کشور و البته جهان ایفا کند. از همین رو شرکت‌های فولادی بسیاری برای این نقش آفرینی به وجود آمده‌اند. شرکت فولاد کاوه جنوب کیش یکی از این مجموعه‌ها است که در سال‌های اخیر با واقع شدن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس و راه‌اندازی فاز دوم فولادسازی‌اش در سال گذشته، مزیت‌ رقابتی تازه‌ای برای خود دست و پا کرده است. کاماپرس در ادامه قصد دارد این شرکت‌ را به افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در آن دارند یا به صنعت فولاد علاقه‌مندند، معرفی کند؛

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش چه می‌کند؟

فولاد کاوه جنوب کیش در سال 1385 به صورت شرکت سهامی خاص جهت مشارکت در توسعه صنعتی، اقتصادی و اجتماعی کشور با فعالیت در زنجیره کامل تولید فولاد از معدن تا مقاطع فولادی به منظور حضور در بازارهای داخلی و خارجی، تاسیس شد.

این شرکت از روش احیا مستقیم و کوره قوس الکتریکی برای تولید شمش بیلیت استفاده می‌کند و ظرفیت اسمی آن شامل دو فاز فولادسازی، هر یک به ظرفیت 1.2 میلیون تن شمش بیلت و همچنین 1.856 میلیون تن آهن اسفنجی در سال است.

اگرچه با افتتاح فاز دوم فولادسازی در مهر ماه 1399 ظرفیت اسمی تولید شرکت به 2.4 میلیون تن رسیده است اما با توجه به افشای شرکت، تولید فاز دوم تا سال 1401 به ظرفیت کامل دست نمی‌یابد. این شرکت در تلاش است تا در سال 1404 در تولید، صادرات و بهره‌وری نیروی انسانی در بین سه شرکت برتر فولادی ایران باشد.

راز آسمان پایتخت

از گندله سنگ آهن تا شمش بیلیت

شرکت فولاد کاوه از دو واحد اصلی تولید برای عرضه محصولات میانی و نهایی تشکیل شده است. در کارخانجات احیای مستقیم گندله‌های سنگ آهن به آهن اسفنجی تبدیل می‌شوند که در حال حاضر دو مدول با مجموع ظرفیت اسمی یک میلیون و 856 هزار تن در آن مشغول به کار هستند. اما در بخش فولادسازی، محصول نهایی شرکت یعنی شمش بیلیت از آهن اسفنجی تولید می‌شود و آهن اسفنجی تولید شده در مرحله قبل، طی مراحلی توسط ماشین‌های ریخته‌گری، تبدیل به شمش می‌شود.

در روش احیای مستقیم، گندله‌های سنگ آهن به تدریج وارد کوره شده و به وسیله گاز احیا کننده در دمای 760 تا 860 درجه سانتی گراد به صورت مداوم احیا می‌شوند و در نهایت آهن اسفنجی در پایین کوره توسط گاز خنک کننده، سرد شده و با دمای 40 درجه از کوره خارج  و به فولادسازی منتقل می‌شود. شارژ فلزی شامل آهن اسفنجی به همراه حدود 5 الی 10 درصد قراضه آهنی وارد کوره‌های فولاد سازی شده و با استفاده از انرژی حاصل از قوس الکتریکی ذوب می‌شوند. مشخصات آنالیزی و حرارتی مذاب در کوره‌های پاتیلی بر اساس سفارش مشتری تنظیم و جهت تولید شمش و تختال توسط ماشین‌‌های ریخنه گری ارسال می‌شود. محصولات تولید شده پس از کاهش دما جهت ارسال محصول در انبارهای مربوطه قرار می‌گیرند.

پذیرش کاوه جنوب کیش در بورس

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، سال 1393 به شکل سهامی عام درآمد و دو سال بعد نزد سازمان بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. سال 96 بود که فولاد کاوه تحت نماد «کاوه» به میزان 5 درصد از سهام بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به عموم عرضه شد. ارزش این نماد در بازار 296 میلیارد و 850 هزار میلیون تومان است.

شرکت گسترش صنایع پارس، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن، شرکت مادر تخصصی سرمایه‌گذاری سینا از سهامداران این مجموعه هستند.

دستاوردهای شرکت فولاد کاوه

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، تا کنون برای دو سال متوالی 96 و 97 به عنوان صادرکننده نمونه استانی شناخته شده است. همچنین این واحد در سال 97 به عنوان واحد نمونه صنعتی هرمزگان برگزیده شد. این شرکت دارای گواهی‌نامه‌های ایزو 9001 – استاندارد سیستم مدیریت کیفیت- ، ایزو 18001 –استاندارد سیستم مدیریت ایمنی- و ایزو 14001 در راستای حفظ محیط زیست است.

مرتبط با : فولاد کاوه جنوب کیش
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز