فروش خودروهای چینی 300 تا 600 میلیون بالاتر از قیمت واقعی

خودرو چینی-کاماپرس

چندسالی می‌شود که واردات خودرو در کشور ممنوع است، از این رو خودروهای خارجی مونتاژی چینی در داخل توانسته‌اند بازار را به دست آورند و با قیمت‌های سرسام‌آور و بالایی عرضه ‌شوند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار خودرو و حمل و نقل، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، پس از ممنوعیت واردات و انحصاری شدن بیش از پیش بازار خودرو، کم کم زمینه برای حضور بیشتر و پررنگ‌تر خودروهای مونتاژ شده توسط شرکت‌های خصوصی در بازار نیز فراهم شد. خودروهایی که به طور عمده چینی هستند و در مقایسه با قیمت‌های اعلامی در بازار کشور سازنده، با اختلاف چند برابری به دست مصرف کننده ایرانی می رسند، اما ماجرای این قیمت گذاری عجیب و غریب خودروهای مونتاژ در بازار ایران چیست؟

بیشتر بخوانید:

این شرکت‌ها، با واردات قطعات منفصله از کشور چین، خودروها را در داخل ایران مونتاژ و روانه بازار می‌کنند. این شیوه تولید خودرو در اغلب کشورها انجام می‌شود اما  نکته‌ای که درباره مونتاژکاران ایرانی وجود دارد این است که متأسفانه محصولات مونتاژ شده با نرخ‌های نجومی به فروش می‌رسند. نرخ‌هایی که دو تا چهار برابر قیمت واقعی این خودروها در کشور مبدأ است. این موضوع به تازگی به تأیید معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت نیز رسیده است.

راز آسمان پایتخت

به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، این خودروها ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان بالاتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسند. به گفته این کارشناسان هنوز مشخص نیست سازمان حمایت می‌خواهد با چه سیاست و به چه شیوه‌ای وضعیت خودروهای مونتاژی را سروسامان دهد. از سویی دیگر نیز به صورت دقیق اعلام نشد که آیا فروش این خودروها در بازار بورس ایران راهی برای کاهش قیمت این محصولات بود یا خیر. در این میان برخی از فعالان این حوزه نیز، بالابودن نرخ دلار را عامل گران فروشی خودروهای مونتاژی اعلام می‌کنند.

همانطور که «سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودروی تهران می‌گوید: نرخ دو تا چهار برابری قیمت خودروهای مونتاژ شده چینی نسبت به قیمت های جهانی در حالی است که شرکت های ایرانی قطعات منفصله را به صورت اعتباری و در تیراژ بالا خریداری می‌کنند، اما به جای این که نرخ دلار را واقعی در نظر بگیرند، 60 تا 70 هزار تومان محاسبه کرده و خودروهای مونتاژ شده را با قیمتی بسیار فراتر از قیمت خودرو در مبدأ می فروشند.

در واقع منطقی نبودن مونتاژ خودرو با تیراژ کم مزید بر علت شده و در نهایت این مصرف کننده است که بهای تمام شده بالایی برای تمام این شرایط می پردازد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز