عوامل مهم در در کاهش انتقال صوت

عایق صدا
لست سکند
امروزه بشر نسبت به حس شنوایی بیشتر توجه می کند . با توجه به پیشرفت تلفن ، رادیو ، ضبط صوت و… بر این موضوع بیشتر پی می بریم . شنیدن صدا یکی از بهترین نعمت هایی است که ما از آن برخوردار می باشیم . اما در برخی موارد ممکن است این صدا در مکانی نادرست به گوش ما برسد که در این شرایط آزار دهنده می باشد و در حقیقت چیزی جزء نویز نخواهد بود .
به گزارش کاماپرس، ممکن است برای هر شخصی پیش آمده باشد که خانه ای که در آن ساکن است نزدیک یک خیابان پر رفت و آمد باشد ، در چنین شرایطی اغلب فروشنده ها تاکید می کنند که خانه از بهترین عایق صوتی برخوردار است و باعث کاهش سر و صدا می شود .

سازه پایدار الهیه زیر مجموعه گروه صنعتی لینکران با توجه به استانداردهای جهانی عایق صوتی ، پارامترهای لازم جهت تولید با کیفیت و کارآمد این محصول ارزشمند را در واحد تحقیق و توسعه بررسی و در تولید عایق صدا ( عایق آکوستیک لینکران ) لحاظ نمود. اصلی ترین این موارد را عبارتند از :
1. ضریب کاهش صدا (NOISE REDUCTION COEFFICIENT (NRC
2. ضریب جذب (Α)
3. کلاس انتشار صدا (SOUND TRANSMISSION CLASS (STC
4. زوال انتقال صوت (SOUND TRANSMISSION LOSS (TL OR STL
5. جدا سازی

نحوه ضریب کاهش صدا در آکوستیک سازی
NRC یک واحد تک رقمی است که مشخص می کند چه میزان صدا توسط هر ماده ای جذب می شود. برای مثال NRC برای یک لایه نیم اینچی کناف برابر با 0.05 است.
مواد نرم مانند عایق الاستومریک ، فایبرگلاس، موکت و …، NRC بالایی دارند. مواد سخت تر مانند آجر، سرامیک و کناف، NRC کمتری دارند. NRC یک ماده در حقیقت میانگین ضریب جذب صدای آن ماده در فرکانس های 250، 500، 1000 و 2000 هرتز است. عموماً، عدد بالاتر نشان دهنده جذب بهتر است. NRC به منظور مقایسه بین مواد مختلف به کار می رود. به هر حال، در مورد موادی که NRC بسیار مشابهی دارند مقایسه ضریب جذب بسیار مهم تر است.

ضریب جذب (Α) چیست؟
ضریب جذب در عملیات کاهش انتقال صوت و آکوستیک سازی ضرایب جذب واقعی مواد بستگی به فرکانس دارد. ضریب جذب مشخص می کند که میزان جذب صوت در بخشی یا یک سوم اکتاو به چه میزان است. برای مثال ضریب جذب یک کناف نیم اینچی در فرکانس 125 هرتز برابر با 0.29 است. مقایسه میزان جذب صدا توسط مواد مختلف بایستی شامل مقایسه ضرایب جذب آن ها در فرکانس های مختلف باشد.
کلاس انتشار صدا
STC یک واحد تک رقمی است که مشخص می کند یک ماده چه میزان قابلیت جدا سازی صوتی فضا را دارد. برای مثال STC برای یک لایه نیم اینچی کناف برابر با 28 است.
مواد سخت مانند سدهای صوتی لاستیکی، بتن، آجر و کناف دارای STC بالایی هستند. مواد نرم تر مانند عایق صوتی الاستومری ، پشم سنگ و موکت دارای STC به مراتب کمتری هستند.

زوال انتقال صوت
STL مقادیر صوتی را که توسط یک ماده مهار می شود بر اساس دسیبل (dB) نشان می دهد. این مقادیر در بخشی یا یک سوم اکتاو بررسی می شوند. برای مثال STL یک لایه نیم اینچی کناف در فرکانس 125 هرتز برابر با 15 dB است. مقایسه بین مواد مختلف برای دستیابی به STL درست بایستی در فرکانس های مختلف انجام شود.

راز آسمان پایتخت

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه صنعتی لینکران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز