طلاق خلع چیست و شامل چه کسانی می شود؟

طلاق خلع نوعی طلاق است که در آن، زن از شوهر خود کراهت یا تنفر دارد و برای راضی کردن شوهر به جدایی و اجرای صیغه طلاق باید مالی را به شوهر خود بدهد. با پرداخت این مال، زن می‌تواند از همسر خود جدا شود. این مال ممکن است همان مهریه یا مبلغی کمتر و بیشتر از آن باشد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

به گزارش کاماپرس، طلاق خلع شرایط خاصی دارد که برای درک بهتر آن بهتر است زوجین با یک وکیل طلاق مشورت کنند. این طلاق نوعی طلاق بائن یا رجعی است؛ به این معنا که مرد، حق بازگشت مجدد به زن را ندارد، اما اگر زن در مدت عده از طلاق پشیمان شود و مال را پس بگیرد، مرد می‌تواند به همسر خود رجوع کند. در ادامه این مطلب، با جزئیات و شرایط طلاق خلع آشنا خواهیم شد.

تعریف طلاق خلع در قانون

طلاق خلعی به عنوان نوعی طلاق توافقی و بائن در فقه و حقوق اسلامی شناخته می‌شود. تعریف این طلاق در ماده 1146 قانون مدنی به این صورت بیان شده است: «در طلاق خلع، زن به دلیل نفرتی که از شوهر دارد، حاضر است در مقابل مالی که به شوهر می‌دهد از او طلاق بگیرد. میزان این مال می‌تواند عین مهریه، معادل مهریه، کمتر یا بیشتر از آن باشد.»

راز آسمان پایتخت

تنفر و کراهت زن از مرد باید به حدی باشد که امکان ادامه زندگی مشترک وجود نداشته باشد یا ادامه زندگی، منجر به نافرمانی، معصیت و بی‌توجهی به تکالیف قانونی و شرعی و احساسات طرفین شود. مالی که زن برای اجرای صیغه طلاق به شوهر می‌دهد، عِوَض یا فدیه نام دارد.

یک وکیل طلاق خوب می‌تواند برای میزان و چگونگی پرداخت عوض به زن کمک کند. همانطور که قبلاً اشاره شد، زوجه می‌تواند در مدت عده، عِوَض را از مرد طلب کند. در این صورت، زن می‌تواند برای دریافت مهریه‌اش درخواست دهد یا شوهر برای ادامه زندگی مشترک به همسر خود رجوع کند.

مدت عده در طلاق خلع

بر اساس ماده 1151 قانون مدنی، مدت زمان عده در طلاق خلع به اندازه سه طُهر است. در واقع، زن باید سه دوره از عادت ماهیانه پاک شود تا مدت عده بگذرد. در مورد زنانی که عادت ماهیانه منظمی ندارند یا عادت ماهیانه نمی‌شوند، مدت عده معادل با سه ماه است. همچنین زنان یائسه مدت عده ندارند و مدت عده زنان باردار تا پایان حاملگی است. در مدت عده، هیچ نفقه‌ای به زن تعلق نخواهد گرفت.

مراحل انجام طلاق خلع

در اولین مرحله بهتر است که زوجین با وکیل طلاق حرفه‌ای مشورت کنند و با ابعاد و زوایای مختلف این مسئله به خوبی آشنا شوند. سپس چنانچه زن همچنان بر تصمیم خود مصر باشد، باید برای ارائه دادخواست طلاق به دادگاه خانواده محل سکونت خود مراجعه کند. پس از تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی، دادگاه برای رسیدگی پرونده، نوبت تعیین می‌کند. در این تاریخ، زوج و زوجه باید در دادگاه حضور پیدا کنند. پس از بررسی سخنان و نظرات طرفین، دادگاه در همان جلسه یا جلسات بعدی، حکم طلاق را صادر می‌کند.

مشاوره تلفنی و حضوری با وکیل طلاق

چنانچه در پروسه طلاق به مشاوره حقوقی نیاز دارید، می‌توانید به صورت تلفنی یا حضوری از تیم وکلای مجرب گروه حقوقی دادارمنش کمک بگیرید. این گروه حقوقی تاکنون بیش از 750 پرونده را با موفقیت به ثمر رسانده است و توانسته رضایت 97 درصدی موکلان خود را به دست آورد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می­توانید به وبسایت https://dadarmanesh.com مراجعه کنید و برای مشورت با وکیل طلاق حرفه‌ای با شماره تلفن 021-284260 تماس بگیرید.

انتهای پیام

مرتبط با : گروه حقوقی دادارمنش
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز