سقوط قیمت پیاز دولت را دست به جیب کرد

لست سکند

به نظر می‌رسد قطار مشکلات پیازکاران هم در ایستگاه خرید توافقی محصول متوقف شود چرا که سازمان تعاون روستایی به نمایندگی از دولت 4 میلیارد تومان بابت خرید پیاز مازاد بر نیاز بازار تخصیص داده است.
به گزارش کاماپرس؛ همین چند وقت پیش بود که رسانه‌ها با تیترهایی چون، “مرثیه تلخ کشاورزان در زمان برداشت محصول” و “دلالان اشک پیازکاران را درآوردند” از افت شدید قیمت‌های پیشنهادی برای خرید این محصول نوشتند. قیمت‌های پیشنهادی برای خرید این محصول به حدی پایین آمد که به گفته کشاورزان، دست مزد کارگر برای برداشت و هزینه حمل و نقل محصول بیشتر از سود کشاورز بود.
شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها و محدودیت و توقف صادرات وضعیت را برای کشاورزان کرمانی بدتر کرد. این امر باعث شد تا تمام تولیدات این مناطق به بازارهای داخلی سرازیر شده و به گفته تولیدکنندگان عرضه مازاد بر نیاز بازار، باعث افت شدید قیمت این محصولات می‌شد. کشاورزان می‌گویند همه این عوامل، کشاورزان را در ورطه ضرر و زیان هنگفتی قرار داده بود.

خرید 2500 تن پیاز به ارزش 4 میلیارد تومان

راز آسمان پایتخت

سازمان تعاون روستایی وابسته به جهادکشاورزی می‌گوید؛ راهکاری برای جلوگیری از این ضرروزیان پیدا کرده است. به گفته مدیرعامل این سازمان، از ۲۵ فروردین ماه سال جاری که اولین نشانه‌های افت قیمت مشاهده شد، این سازمان با اعزام نمایندگان خود و استقرار همزمان در منطقه جنوب کرمان، به خرید توافقی این محصولات از کشاورزان و عرضه آن در غرفه‌های عرضه مستقیم خود در کلان شهرها اقدام کرد و تلاش کرد با این اقدام سهم تولید کننده را از قیمت نهایی محصول افزایش و قیمت مصرف‌کننده را واقعی و منصفانه کند.
شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از مداخله هدفمند این سازمان در بحران مازاد عرضه پیاز جیرفت خبرداد و به ایرنا گفته است: تاکنون بالغ بر ۲۵۰۰ تن پیاز با احتساب قیمت خرید و هزینه‌های حمل به ارزش ۴۰ میلیارد ریال توسط تشکل‌های تحت پوشش مستقیم از کشاورزان خریداری شده است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: روزانه به طور متوسط بین ۸ تا ۱۰ کامیون از جنوب کرمان (جیرفت و کهنوج) و میادین میوه و تره بار شهرستان های جیرفت، منوجان و کهنوج و مقداری نیز از استان‌های هرمزگان و خوزستان بارگیری و به دیگر استان‌های کشور ارسال شده است.به گفته او، نیروهای اجرایی درگیر این طرح در استان‌های مبدا و مقصد اعم از کارکنان سازمانی و نیروهای شرکت‌ها و اتحادیه‌های تعاون روستایی حدود ۱۰۰ نفر هستند.
حال باید دید با این طرح، اشک پیازکاران بند خواهد آمد یا نه.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز