زیان 3 هزار میلیاردی مرغداران از ارزانی مرغ !

مرغداران می‌گویند، سیاستهای وزارت صمت در 6ماهه گذشته، باعث ضرر 3هزار میلیاردی واحدهای مرغ مادر شده است.

به گزارش کاماپرس؛ اگر پیش از اینها همواره مردم از گرانی مرغ در سبد خریدشان گله داشتند، حالا نوبت مرغداران شده تا از ارزانی مرغ و زیان‌های هنگفت مرغداری‌ها شکوه کنند.  بر اساس گزارشها، در دو ماه گذشته به دلیل شیوع کرونا، مصرف گوشت مرغ در کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافته و این کاهش تقاضا در برخی موارد به کاهش قیمت این کالا هم انجامید. همین کاهش قیمت و روی دست ماندن مازادتولید منجر به این شد که تعدادی از مرغداران، نمایش غم‌انگیز جوجه‌کُشی را در معرض دید عموم بگذارند.

حبیب اسدالله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران کشور این موضوع را به سیاست‌های کارگروه تنظیم بازار در قبال مرغداران  گوشتی مربوط دانسته و به فارس گفته است: این کارگروه بدون حضور و اخذ قیمت کارشناسی از تشکل‌ها و حتی وزارت جهاد، در اقدامی عجیب و شتابزده افزایش ۷ درصدی مرغ و جوجه را تصویب کرد که اقدامی غیر کارشناسی و بر ضد تولید است.

 ارز دولتی در جیب سودجویان

راز آسمان پایتخت

به گفته او در حالی که سالانه میلیاردها دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین ذرت و سویا اختصاص داده می‌شود، اما  حداقل نیمی از این نهاده‌ها  به نرخ مصوب دست مرغدار نرسیده و در اصل مابه التفاوت ارز اختصاصی با قیمت بازار در سایه عدم نظارت و توزیع نامناسب به جیب سودجویان رفته است.

این فعال صنفی می‌گوید: سیاست‌های وزارت صمت در بحث جوجه‌ریزی باعث شد تا در چند ماه گذشته بیش از ۲۵ میلیون قطعه جوجه در ماه بیشتر از نیاز واقعی بازار تولید و روانه واحدهای مرغداری شود. این امر ضمن ایجاد سناریوی تلخ موسوم به جوجه‌کشی باعث شد تا با برهم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا، زیان بیش از ۳ هزار میلیارد تومانی به مرغداران گوشتی  و واحدهای مرغ مادر وارد شود و بسیاری از تولید کنندگان در معرض ورشکستگی قرار گیرند. او تاکید کرده زیان‌های وارد شده به مرغداران در 6ماهه گذشته، باید با درایت و تدبیر منافع مرغداران و در جهت رفع موانع تولید، جبران شود.

انتهای پیام

مرتبط با : انجمن تولیدکنندگان گوشت مرغ
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز