زنان خشونت دیده چگونه به خانه‌های امن بروند؟

لست سکند

زنان در برابر خشونت خانگی که اغلب از سوی همسر و گاه از سوی برادر یا پدر آنها اتفاق می افتد گزینه ای تحت عنوان رفتن به خانه های امن را پیش رو دارند.

به گزارش کاماپرس، خانه های امن اماکنی هستند که توسط سازمان بهزیستی برای کمک به زنان آسیب دیده یا در معرض خشونت خانگی راه اندازی شده اند. آمارها نشان می دهد تعداد مراجعان این خانه ها در ایام کرونا افزایش قابل توجهی داشته و زنان و دختران بیشتری از خشونت همسران و سایر اعضای خانواده خود به خانه ها پناه برده اند.

روزنامه ایران در گزارشی به قلم پرستو رفیعی تجربه یکی از مددجویان این خانه ها را که زنی 28 ساله است این گونه تشریح کرده ؛ در یکی از شهرک‌های حاشیه تهران زندگی می‌کردم. شوهرم مرد بدی نبود. از صبح تا شب کار می‌کرد و خرج زندگی رو درمی آورد. اما سهم ما از کرونا بدبختی و آوارگی بود. هر روز وقتی آمار مرگ و میر رو اعلام می‌کنن با خودم می‌گم ای کاش من جای یکی از این آدم‌هایی باشم که مردن.

با انگشتان لرزان موهای مجعد دخترک را مرتب می‌کند تا بتواند بغضی را که راه نفسش را بسته فرو بخورد. باصدایی لرزان ادامه می‌دهد: اوایل که بیکار بود مدام دنبال کار می‌گشت اما وقتی ناامید شد دیگه برای پیدا کردن کار بیرون نمی‌رفت همون موقع‌ها بود که فهمیدم معتاد شده. وقتی اعتراض کردم جوابم رو با مشت و لگد داد و از اون روز به بعد دیگه فرق نمی‌کرد خمار باشه یا نه هر وقت دلش از دنیا می‌گرفت من و این طفل معصوم رو کتک می‌زد. به‌همین خاطر جونم رو برداشتم و فرار کردم. همسایه شماره اورژانس اجتماعی رو یادم داده بود. اومدم تهران بهشون زنگ زدم الانم اینجام.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

راز آسمان پایتخت

27 خانه امن در خدمت زنان آسیب دیده از خشونت

محمود علی‌گو، رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی نیز در این باره می‌گوید: خانه‌های امن در راستای حمایت از زنان خشونت دیده خانگی تأسیس شده تا زنانی که مورد آزار قرار می‌گیرند و نیاز به سرپناه دارند، حمایت شوند. این خانه‌ها که در حال حاضر تعداد آنها به 27 خانه فعال در کشور می‌رسد برای سکونت زنان و فرزندان زیر 12 سال آنها در نظر گرفته شده و ان‌شاءالله تا پایان شهریور ماه سال‌جاری به 30 خواهد رسید. در حال حاضر تعدادی از این خانه‌ها دولتی و تعدادی خصوصی است. به‌عنوان مثال در تهران دو مرکز دولتی و یک مرکز خصوصی فعالیت می‌کنند.

او با تأکید بر اینکه مدت اقامت افراد در این مراکز قابل تمدید است ادامه می‌دهد: مدت اقامت در این خانه‌ها 6 ماه در نظر گرفته شده که تا یک ماه قابل تمدید است. درصورتی که نیاز بمدت زمان بیشتری باشد کمیته تخصصی تشکیل می‌شود و براساس تصمیم کمیته مدت اقامت تمدید می‌شود و یا برای فرد تصمیم‌گیری می‌شود. در دورانی هم که زنان در این مراکز حضور دارند اقدامات لازم برای توانمندسازی آنها و رفع مشکلات ایجاد کننده خشونت خانگی صورت می‌گیرد.

علی گو همچنین از رونمایی پروتکل مداخلات در مورد خشونت گر خبر می‌دهد و می‌گوید: وظیفه ما خدمت‌رسانی به گروه‌های آسیب دیده است. در حوزه پیش‌گیری هم همواره تلاش کرده‌ایم مداخلات دقیقی داشته باشیم. بررسی‌های صورت گرفته در مورد زنان خشونت دیده نشان داده است هنگامی که مداخله جدی و اقدام در مورد فرد خشونت گر صورت نگیرد با افزایش خشونت خانگی مواجه خواهیم شد. از این‌رو پروتکل مداخله و برخورد با فرد خشونت گر آماده شده که بزودی رونمایی و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز