دستگاه تصفیه آب صنعتی چگونه کار می‌کند؟ + راهنمای خرید

آب، در تمامی عرصه‌های زندگی ما مهم است؛ چه در زندگی روزمره و چه در صنعت و کشاورزی. آبی که در مراحل مختلف کشاورزی و پرورش گلخانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید با شرایط گیاه سازگان باشد. این آب‌ها در بیشتر مواقع آب چاه‌های سطحی و زیر زمینی هستند و نیازمند به مداخله دستگاه تصفیه آب صنعتی ؛ چراکه استفاده غیر اصولی از این آب‌ها می‌تواند رشد گیاهان و مزارع یا حتی خاک را دچار اختلال کند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنعت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بدون حضور آب مناسب، انجام فعالیت‌های صنعتی نیز غیرممکن می‌شود؛ تولید محصول، انتقال مواد اولیه، آبکشی و شستشو، سرد کردن محصولات، تهویه مطبوع و هزاران مورد دیگر همگی به آب نیاز دارند. همچنین در هرکدام کیفیت‌های متفاوتی از آب نیاز است. به همین دلایل است که دستگاه تصفیه آب صنعتی جایگاه مهمی در صنعت و کشاورزی دارد.

امروز جهان با بحران کمبود منابع آب شیرین روبه رو است، از این رو دستگاه تصفیه آب صنعتی، سیستمی است که می‌تواند منابع آب زیرزمینی و سطحی را برای مصارف گوناگون تصفیه کند. این دستگاه وسیله‌ای است که جهت کنترل خوردگی و رفع مواد بر اثر اکسید شدن، کنترل رسوب‌گذاری به دلیل وجود نمک در آب، کنترل رشد باکتری‌ها و انواع میکروب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما دستگاه تصفیه آب صنعتی دقیقا چگونه این کار را انجام می‌دهد؟

نحوه کار دستگاه تصفیه آب صنعتی

تصفیه آب صنعتی به روش‌های گوناگونی صورت می‌گیرد. اما کارآمدترین و موثرترین روش تصفیه آب به فرایند اسمز معکوس یا (RO) است. فرایند اسمز معکوس، شیوه‌ای است که از آن حتی برای تصفیه آب دریا نیز استفاده می‌کنند.

راز آسمان پایتخت

در فرایند اسمز معکوس آب شور یا آب دریا با فشار بالا از غشای نیمه تراوا یا ممبران با هدف جداسازی نمکهای محلول از آب شور عبور داده می شود. طی این فرایند آب دریا به دو جریان آب شیرین و آب خیلی شور تقسیم می شود.

دستگاه های تصفیه آب صنعتی  با فرایند اسمز معکوس از بخش‌های مختلفی تشکیل می شوند که در ادامه به آن‌ها پرداخته می‌شود؛

پمپ آب خام ورودی

این قسمت برای تامین فشار اولیه جهت عبور آب قرار دارد که کمک می‌کند آب از فیلتر شنی و میکرونی گذر و به پمپ فشار قوی ورود کند.

پیش تصفیه

نوع پیش تصفیه براساس کیفیت آب خام تعیین می شود و هدف آن کاهش کدورت و ذرات معلق موجود آب است. فیلتراسیون فیزیکی یکی از فرایندهای متداول در بخش پیش تصفیه است.

در سیستم‌های اسمز معکوس، معمولا یک یا چند پیش فیلتر قرار دارد که کار پیش تصفیه را انجام می‌دهد. فیلترهای شنی و میکرونی، یکی از روشهای پیش تصفیه هستند که در مرحله اول از ورود شن، گل و لای و سایر رسوبات جلوگیری می‌کنند. فیلتر های کربنی نیز جهت حذف کلر، رنگ، طعم و بو مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ‌های‌ پرشر یا پرفشار

میزان فشار آب در فرایند اسمز معکوس، بستگی به میزان شوری آب دارد؛ به طوری که هرچه آب شورتر باشد، فشار بیشتری برای عبور آن از غشا نیاز است و این پمپ، فشار آب را برای عبور از غشا ممبران را تأمین می‌کند.

فیلتر ممبران؛ اصلی‌ترین قسمت دستگاه

غشاء نیمه تراوا یا ممبران، مجموعه ای از لایه های نازک پلیمری است که برای شیرین سازی و تصفیه آب استفاده می شود.

در واقع حساس‌ترین بخش فرایند اسمز معکوس، فیلتر ممبران است تمام املاح محلول و نامحلول آب را با غشا تیمه تراوا دفع می‌کند. این غشا تماس مدام با یونهای محلول در آب دارد، از این رو باید مقاوم باشد و با مواد واکنش نشان ندهد.

سیستم کنترل

دستگاه تصفیه آب صنعتی باید با تجهیزات اندازه گیری و سیستم کنترل، مانیتورینگ و راهبری شود. از این رو بخش ابزار دقیق به سیستم اسمز معکوس اضافه می‌شود. این ابزار دقیق ها معمولا شامل پرشر سوئیچ فشار بالا و پائین، فلومترهای تولید و پساب ، Ec متر و TDS متر آنلاین و همچنین فلوتر برقی است.

سیستم تزریق آنتی اسکالانت

آنتی اسکالانت، نوعی ضد رسوب است که جهت جلوگیری از رسوب مواد آلی و معدنی در ممبران به آب تزریق می‌شود. میزان تزریق آنتی اسکالانت بستگی به نوع آن، ابعاد دستگاه و آب خام ورودی دارد.

سیستم شستشوی شیمیایی

ممبرانهای سيستم اسمز معكوس، پس از یک دوره زمان كاركرد با توجه به شرايط عملياتي و كيفيت آب ورودي به دليل وجود انواع آلاينده ها در آب خوراك دچار گرفتگي می شوند.

مواقعی که تولید دستگاه، کم می شود یا مقدار TDS تولیدی آن بالا می‌رود، گاهی به معنای گرفتگی ممبران است. شستشوی شیمیایی ممبران با محلول های شیمیایی اسیدی یا بازی با توجه به نوع گرفتگی ممبران انجام می شود.

همانطور که گفته شد، دستگاه تصفیه آب صنعتی کاربردهای فراوانی در کشاورزی، باغداری، گلخانه‌ها، تولید مواد غذایی، صنایع دارویی و بهداشتی، نساجی و بافندگی، پرورش دام و طیور و بسیاری از کسب و کارهای دیگر دارد. در نتیجه، صاحبان مشاغل بسیاری به دنبال خرید و راه اندازی آن هستند. از این رو در ادامه راهنمای خرید این دستگاه قابل مشاهده است.

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی

پیش از خرید دستگاه تصفیه آب، باید توجه شود که شرکت مربوطه میزان نیاز به آب را ارزیابی کند و در نظر داشته باشد که منبع تامین آن چیست تا بتواند طراحی بی‌نقصی از نحوه و عملیات نصب را در نرم‌افزارهایی تهیه کرده و به شما ارائه کند. همچنین می‌توان میزان حجم مورد نیاز و کیفیت دقیق آن را پیش از شروع کار در اختیار پیمانکار قرار داد.

در مرحله بعد، باید مشخصات منبع آبی که دستگاه از آن تغذیه میکند و حتی دمای آب مورد نظر آنالیز شده و در اختیار کارشناسان قرار گیرد. شرکت‌های معتبر معمولا در این مرحله، فرمی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند که به سوال‌های زمینه‌ای پاسخ دهند.

کدورت و پارامترSDI نکته دیگری است که باید به آن توجه شود. این شاخص، نشان‌دهنده میزان ذرات معلق و کلوئیدها در منبع آب و در واقع میزان کیفیت آب ورودی به دستگاه تصفیه آب صنعتی است.

در نهایت، شرکتی که مسئولیت ساخت و نصب دستگاه تصفیه آب صنعتی را بر عهده می‌گیرد، باید هزینه‌های عملیاتی و هزینه‌های تمام‎شده را براورد کند و مشتری را در جریان آن‌ها قرار دهد. اینکه بدانیم دستگاه در طول روز چقدر برق یا مواد شیمیایی مصرف می‌کند، می‌تواند روی تصمیم اثرگذار باشد. یکی از بهترین شرکت‌ها برای خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی، فران است.

شرکت مهندسی فرآیند و انرژی فران، اکنون این فناوری روز را در ایران در اختیار صنایع قرار داده است. این شرکت از سال 1385 پیمانکار طراحی، خرید، نصب، راه‌اندازی و بهره‌برداری تاسیسات جانبی صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع تصفیه آب، فاضلاب و پساب صنعتی است و حالا می‌توان برای خرید دستگاه تصفیه آب صنعتی روی آن حساب کرد.

انتهای پیام

مرتبط با : شرکت مهندسی فران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:
این نوشته در صنعت ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز