خودروهای الکتریکی در کشورهای مختلف چقدر طرفدار دارند؟

تحلیل‌ها از 9 بازار کلیدی در جهان نشان می‌دهد که دولت‌ها در زمینه حمایت و تشویق خودروهای الکتریکی و برقی با یکدیگر هماهنگ نیستند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، به نقل از Autocar در حالی‌که امروزه بسیاری از کشورها در حال حرکت به سوی تولید ماشین های برقی و استفاده کامل از آن‌ها هستند، برخی دیگر از کشورها هنوز به‌طور کامل به خودروهای بنزین و گازوییل سوز  متکی هستند و سایر کشورها نیز از هردو نوع خودروها استفاده می‌کنند.

در ادامه به بررسی زیرساخت‌ها و برنامه‌های 9 بازار کلیدی خودرو در جهان پرداخته و رویکردهای گوناگون هریک از آن‌ها بررسی می‌شود. در انتها نیز نگاهی به وضعیت خودروهای الکتریکی در ایران خواهیم داشت؛

راز آسمان پایتخت

یارانه هلند برای خریداران خودروهای الکتریکی

هلند در زمینه حمایت از خودروهای برقی، برای خودروهای جدید و کار کرده به ترتیب حدود 45 هزار یورو و 2 هزار یورو یارانه در نظر گرفته است. همچنین تا ماه جولای سال جاری میلادی، حدود 75 هزار شارژر عمومی و 18 هزار شارژر خصوصی به زیرساخت خودرو الکتریکی در هلند اختصاص یافته است.

جالب است بدانید کشور هلند در هر 100 کیلومتر حدود 47 شارژر خودرو کار گذاشته است که بیشترین میزان در اروپاست. همچنین خودروهای هیبریدی و FCEV ها (خودرو الکتریکی پیل سوختی) نزدیک به 24.8 درصد سهام بازار هلند را در سال 2020 در اختیار داشتند.

معافیت مالیاتی خودروهای برقی در نروژ

در نروژ خودروهای برقی از سال 2005 در خطوط اتوبوسرانی اجازه رانندگی دارند و از نظر زیر ساختی نزدیک به 16 هزار شارژر عمومی برای این امر کار گذاشته شده است. نروژ برخلاف هلند، کمک هزینه‌ای برای خرید این خودروها اختصاص نداده است اما خودروهای تمام الکتریکی / BEV از مالیات بر ارزش افزوده، مالیات واردات و خرید معاف هستند. به نظر می‌رسد نروژ قصد دارد تا سال 2025 خودروهای احتراقی را کنار بگذارد که با توجه به حمایت‌های مالی موجود بعید به نظر نمی‌رسد.

سیاست‌های تشویقی آمریکا

آمریکا برای حمایت از این امر مبلغی در حدود 7 هزار و 500 دلار یارانه به خودروهای پلاگین هیبریدی اختصاص داده است که احتمالا این مبلغ  تا 12 هزار و 500 دلار نیز افزایش یابد. البته این میزان بسته به ایالت‌های آن متفاوت می‌شود. میزان شارژرهای عمومی در آمریکا 43 هزار عدد است که میزان آن در کالیفرنیا با جمع میزان آن در 39 ایالت دیگر برابری می‌کند.

البته سیاست‌های حمایتی در این مورد در آمریکا در هر ایالت متفاوت است. در حال حاضر 40 ایالت آن دارای سیاست‌های تشویقی و سازگار با خودروهای هیبریدی هستند که در این میان کالیفرنیا پیشرو است. در سال 2020 این خودروها میزان 1.7 درصد از فروش را به خود اختصاص دادند.

بیشتر بخوانید:

بریتانیا هم طرفدار خودروهای برقی است

بریتانیا برای خودروهای با قیمت کمتر از 35 هزار پوند که برد 112 کیلومتر یا بیشتر دارند، حدود 2 هزار و 500 پوند یارانه اختصاص داده است و همچنین بیش از 26 هزار شارژر عمومی را برای این امر کار گذاشته است. بریتانیا از سال 2011 به خودروهای پلاگین یارانه پرداخت کرده است و سهم بازار خودروهای الکتریکی در بازار سال گذشته به 10.7 درصد رسیده است.

ممنوعیت فروش خودروهای غیرالکتریکی در فرانسه!

فرانسه در تشویق و حمایت از این امر برای خودروهایی که تا 45 هزار یورو قیمت دارند و میزان آلایندگی آن‌ها 20 گرم در هرکیلومتر مربع است، تا 6 هزار یورو تخفیف در نظر گرفته است. البته دولت فرانسه برای خودروهای 45 تا 60 هزار یورویی نیز دو هزار یورو و برای خودروهای هیبریدی هزار یورو تخفیف قائل می‌شود. ضمنا در این کشور 35 هزار شارژر عمومی کار گذاشته است.

فرانسه علی رغم آن‌که قصد داشت یارانه‌های این حوزه را کاهش دهد، فعلا آن را تا سال آینده تمدید کرده است و قصد دارد تا سال 2024 فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را ممنوع کند. به علاوه دولت فرانسه قول تامین صدهزار شارژر عمومی تا پایان سال را داده که عمل به آن تا حدودی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

یارانه‌ها و تخفیف‌های آلمان برای گسترش خودروهای برقی

یارانه و کمک هزینه‌های مختص خودروهای برقی در آلمان متفاوت است؛ دولت آلمان برای خرید خودروهای تمام الکتریکی بین 4 تا 9 هزار یورو و برای خودروهای هیبریدی 6 هزار و 750 یورو تخفیف قرار داده است. آلمان در حال حاضر دارای 45 هزار شارژر عمومی است. ضمنا مقامات این کشور اخیرا اعلام کردند این یارانه‌ها تا 2025 تمدید خواهد شد و هر یک از شهرها و ایالت‌های آن مختارند در قوانین خود، استفاده از خودروهای بنزنی را منع کنند.

ثبت نام رایگان خودرو الکتریکی در هند

سیاست‌های حمایتی در نواحی مختلف هند متفاوت است. دولت مرکزی هند ثبت‌نام برای خودروهای برقی را کاملا رایگان اعلام کرده است. این در حالی است که ثبت نام برای سایر خودروها صرف نظر از ارزش خودرو، حدود 600 روپیه هزینه دارد. همچنین هند از ماه مارس تاکنون حدود دو هزار شارژر عمومی نصب کرده است.

هرچند هند به میزان زیادی از برنامه‌های کشورهای غربی فاصله دارد اما به عنوان یک کشور در حال توسعه اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است. هند این طرح را از سال 2015 آغاز و از سال 2019 مرحله دوم آن را آغاز کرد و متعهد شد به مدت 3 سال به ابتکارات مرتبط با خودروهای برقی بودجه اختصاص دهد.

حمایت اساسی ژاپن از خودروهای برقی

ژاپن کمک هزینه و یارانه خیلی خوبی به این امر اختصاص داده است و این بودجه را در سال 2020 دو برابر کرد؛ به نحوی که در حال حاضر 800 هزار ین برای خوروهای تمام الکتریکی و 400 هزار ین برای پلاگین هیبریدی می‌پردازد. همچنین تا مارس 2021 حدود 29 هزار و 200 شارژر عمومی کار گذاشته است که حتی شماری از آن‌ها مازاد محسوب می‌شوند.

یارانه‌های فعلی خودروهای تمام الکتریکی در ژاپن برای وسایل نقلیه‌ای است که از طریق منابع پاک شارژ می‌شوند؛ مانند پنل‌های خورشیدی خانگی یا تامین‌کنندگان انرژی سبز.

چین؛ از یارانه تا صدور رایگان پلاک

میزان یارانه‌های اختصاص داده شده به این خودروها در چین نیز متغیر است. در حال حاضر یارانه برای خودوهای الکتریکی با برد 300 تا 400 کیلومتر حدود دو هزار پوند و برای خودروهای برقی با برد بیش از 399 کیلومتر و هیبریدی‌ها 775 پوند است. چین در زمینه زیرساخت نیز بسیار خوب عمل کرده و در حال حاضر دارای 800 هزار شارژر عمومی است. از دیگر سیاست‌های حمایتی چین می‌توان به صدور رایگان پلاک برای خودروهای برقی اشاره کرد.

 

وضعیت خودروی برقی در ایران

ایران علی‌رغم محدودیت‌های موجود بر سر راه توسعه خودروهای برقی مانند هزینه تولید و فراهم آوردن زیرساخت‌ها برای نصب شارژرهای عمومی اقداماتی در این زمینه صورت داده و قوانین حمایتی متعددی برای آن وضع شده است.

یکی از این قوانین تبصره 5 لایحه بودجه سال 95 است که بودجه‌ای تا سقف 100 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های دارای توجیه اقتصادی از جمله توسعه خودروهای برقی اختصاص می‌دهد. در مورد ایستگاه‌های شارژ عمومی نیز لازم به ذکر است که اولین جایگاه شارژ برقی در ایران توسط گروه مپنا در محوطه برج میلاد و در سال 98 تاسیس شد.

اما با این حال به نظر می‌رسد ایران راه درازی برای رسیدن به یک سطح مطلوب در این زمینه دارد و با توجه به اهمیت این موضوع می‌توان دریافت که دولت می‌تواند با اختصاص بودجه و هزینه به این امر نقش مفیدی در کاهش آلایندگی‌ها داشته باشد.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز