توکنایز کردن دارایی ‌ها در بستر بلاکچین به زبان ساده

نوبیتکس-کاماپرس
لست سکند

افرادی که در بازار ارزهای دیجیتال یا هر نوع بازار مالی فعالیت داشته باشند، احتمالا کلمه توکنایز کردن را شنیده‌اند. اما مفهوم توکنایز کردن به زبان ساده، همان فرآیند تبدیل انواع دارایی فیزیکی به سایر دارایی‌ها و  ارزهای دیجیتال است. این تبدیل دارایی برای هر چیزی اعمال می‌شود. در واقع هر کالایی که از یک خط تولید خارج شود، قابل توکنایز کردن است.

به گزارش کاماپرس به نقل از نوبیتکس، افرادی که مایل هستند برخی تولیدات را نشانه‌دار کنند، فرآیند توکنایز کردن یا توکن سازی را انجام می‌دهند. این اقدام از کرپیتو آغاز نشد و مفهوم آن از سال 1970 وجود داشت. سال 1970 توکنایز کردن دارایی‌ها به عنوان یک مکانیزم امنیت داده برای خدمات مالی مطرح شد. شرکت‌های مالی سنتی برای حفاظت از اطلاعات محرمانه اعم از صورت‌های مالی، شماره کارت‌های اعتباری و سایر اطلاعات قابل شناسایی شخصی، عملیات توکن سازی را اجرا کردند. این توکن سازی به معنای سنتی است و با توکن سازی بلاکچین فرق دارد. بر اساس این نوع رمزنگاری، رشته‌ای از حروف و اعداد غیرحساس، یعنی علائم و نشانه‌ها، به طور موثر جایگزین اطلاعات حساس محصولات تولیدی خواهند شد.

یک مثال از توکن سازی سنتی بر مبنای داده‌ها

یک مثال ساده از نحوه عملکرد توکنایز کردن سنتی، پرداخت‌های تلفن همراه هستند. هنگامی که یک کارت اعتبای به اپل پی اصافه می‌شود، اپل اطلاعات دارنده کارت را به بانک صادرکننده ارسال می‌کند. سپس بانک به منظور حفظ اطلاعات دارنده کارت، در یک عملیات رمزنگاری شده توکن ایجاد می‌کند. پس از اتمام این فرآیند، موبایل دارنده کارت نماد نشان دهنده کارت اعتباری را دریافت خواهد کرد. این مسئله به منظور در دسترس قرار نگرفتن اطلاعات کارت اتفاق می‌افتد.

رمزنگاری داده‌ها محدود به اطلاعات مالی نیست و بیمارستان‌ها برای پرونده بیماران، برنامه‌نویسان برای برنامه‌های نرم‌افزاری و حتی دولت برای ثبت نام رای‌دهندگان چنین سیستمی را پیاده‌سازی می‌کند.

نوبیتکس-کاماپرس

راز آسمان پایتخت

تفاوت اصلی توکنایز کردن بلاکچین با مدل سنتی در چیست؟

اما توکن سازی بلاکچین بر مبنای داده‌ها نیست و حول دارایی‌ها تمرکز دارد. یک مثال بارز از توکنایزه کردن اموال در حوزه بلاکچین، خرید ملک است. بله خرید ملک به نحو کوچک‌شده که این موضوع قدرت خرید متقاضیان را بالا می‌برد. در واقع ممکن است کسی متقاضی خرید ملک باشد اما قدرت آن را نداشته باشد، اما اگر شخصی یکی از املاک خود را به صورت توکن ارائه دهد، امکان خرید ملک برای افراد با سرمایه کم نیز فراهم خواهد شد.

به عنوان مثال اگر فروشنده یک ملک صد توکن در بستر بلاکچین ایجاد کند، هر کدام نشان‌دهنده یک درصد مالکیت خانه هستند. در صورتی که قیمت خانه یک میلیون دلار تعیین شود، ارزش هر توکن 10 هزار دلار خواهد بود. مثلا فردی با 20 هزار دلار سرمایه تصمیم دارد دو توکن خریداری کند. بعد از خرید این دو توکن، او مدرک قطعی دال بر مالکیت دو درصد از این خانه را خواهد داشت.

توکنایز کردن دارایی در بستر بلاکچین گذشته از این که فرد را صاحب خانه کرده از لحاظ شفافیت نیز کاملا مورد توجه است. زیرا این توکن دارایی در بستر شفاف بلاکچین معامله می‌شود و به همین دلیل به راحتی امکان ردیابی مالک اصلی وجود دارد. مورد قابل توجه دیگر در مورد توکن سازی دارایی‌ها در بلاکچین، نقدینگی بالای آن است که معمولا در معاملات سنتی این اتفاق رخ نمی‌دهد. مسئله مورد توجه بعدی، حذف واسطه‌ها و کاهش هزینه‌ها و زمان معاملات است. افراد زمانی که وارد سیستم بلاکچین شده و در بستر آن دارایی خود را توکن سازی کرده و به خرید و فروش می‌پردازند، دیگر درگیر کاغذبازی یا بروکراسی اداری نخواهد شد و به راحتی امکان معامله شفاف با طرف مقابل را خواهند داشت. در واقع دلالی هم از این فرآیند حذف می‌شود.

البته هنوز این صنعت جای کار دارد و با قانون گذاری دولت‌های مختلف امکان توکن سازی دارایی‌ها و مبادله در این حوزه فراهم خواهد شد.

کاربران ایرانی برای ورود به دنیای ارزهای دیجیتال می‌توانند از پلتفرم نوبیتکس استفاده کنند. بلاگ نوبیتکس نیز اطلاعات تازه ای از کاربردهای بلاکچین و رمزارزها در اختیار کاربران قرار می دهد.

انتهای پیام

مرتبط با : نوبیتکس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز