تفاوت کارگو با فریت بار

حمل و نقل هوایی-کاماپرس
لست سکند

فریت بار و کارگو از اصطلاحاتی هستند که در حمل و نقل هوایی و ارسال محموله به کشورهای دیگر استفاده می‌شود و برای افرادی که به تازگی وارد صنعت حمل و نقل می‌شوند، کمی مبهم است؛ چراکه تفاوت‌هایی بین کارکرد اصلی این دو اصطلاح وجود دارد.

کاماپرس در این گزارش به تفاوت فریت بار و کارگو و همچنین نحوه کارکرد این دو ‌پرداخته است.

فریت بار چیست؟

از اصطلاح فریت معمولا برای حمل کالا با کامیون و قطار استفاده می‌شود. اصطلاحات کامیون حمل بار و قطارهای باری نیز به همین ترتیب به‌وجود آمده‌ است. امروزه فریت از راه‌های هوایی نیز انجام می‌شود؛ بدین جهت می‌توان حمل و نقل از طریق قطار، کامیون، کشتی و هواپیما را نیز فریت بار نامید.

یکی از موارد استفاده از فریت‌بار، جابه‌جایی وسایل و کالای شخصی در زمان مهاجرت است. این وسایل شخصی و فاقد ماهیت تجاری هست ؛ به همین دلیل از فریت بار برای انجام آن استفاده می‌شود. برای ارسال محموله با فریت‌بار باید به شرکت‌های هواپیمایی فریت بار مراجعه کرد تا مراحل آن به درستی طی و برای بار با اطلاعات مسافر، بارنامه صادر شود.

پرواز فریت بار زودتر از پرواز مسافر انجام می‌شود تا صاحب بار بتواند پس از رسیدن به مقصد، بار خود را پس از ارائه بارنامه تحویل بگیرد.

راز آسمان پایتخت

حمل و نقل هوایی-کاماپرس

هزینه فریت بار چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه فریت بار، بسته به وزن و حجم بار، فاصله تا کشور مقصد، روش ارسال بار (هوایی، دریایی یا زمینی)، هزینه شرکت فریت بار و مالیاتی که برای بار تعیین می‌شود، متغیر است. افراد پس از مراجعه به شرکت‌های حمل بار می‌توانند از هزینه دقیق فریت‌بار مطلع شوند.

لازم به ذکر است که چگالی کالاها براساس فرمول زیر محاسبه می‌شود.

طول × عرض × ارتفاع به سانتی متر × تعداد بسته‌ها

_________________________________

                    6000

معمولا شرکت‌های هواپیمایی‌ برای اشغال یک متر مربع از فضای هواپیما ۷۶۶۶۱ کیلوگرم را مبنای محاسباتی وزن کالا قرار می‌دهند و به طور معمول کالای هوایی بین چهار تا پنج روز به مقصد می‌رسد.

مراحل ارسال محموله از طریق فریت بار

ابتدا محموله پالت‌بندی می‌شود؛ سپس تشریفات گمرکی محموله انجام شده و پس از آن بارنامه صادر می‌شود. پس از صدور بارنامه، بسته‌بندی انجام و بار به فرودگاه منتقل می‌شود.

برای بسته‌‌بندی محموله باید چندین نکته را رعایت کرد. به عنوان نمونه برای ارسال صندوق چوبی به آمریکا و کانادا باید آن را سم پاشی کرد. اگر کالای ارسالی طبق قوانین بین المللی جزو دسته‌ کالاهای خطرناک محسوب شود، باید تحت شرایط و قوانین خاص بین‌المللی بسته‌بندی صورت گیرد. تمامی وسایل باید کاملا فیکس شده باشند تا هیچ گونه تکانی نخورند.

کارگو چیست؟

اصطلاح کارگو برای ارسال بارهایی با ماهیت تجاری است. این محموله‌ها معمولا با هواپیماهای باری یا کشتی‌های غول پیکر یا از طریق مسیر‌های ریلی جابه‌جا می‌شود. در روش انتقال زمینی، وزن بار در هزینه جابه‌جایی تاثیری ندارد و به همین دلیل، این روش برای انتقال بارهایی با وزن بالا بسیار مناسب است، اما پروسه انتقال آن زمان‌بر بوده و مستلزم وجود زیرساخت‌های امن بین کشورهای مبداء و مقصد است.

حمل و نقل هوایی-کاماپرس

تفاوت فریت بار و کارگو

تفاوت اصلی فریت‌بار و کارگو به بخش هزینه‌های ارسال توسط شرکت‌های حمل و نقل مربوط می‌شود. در گذشته بارهای جابه‌جا شده از مسیر خشک را با اصطلاح فریت‌بار و بارهای جابه‌جا شده از طریق مسیر هوایی یا دریایی را با کارگو می‌شناختند.

افرادی که قصد مهاجرت یا مسافرت‌های طولانی مدت به کشورهای دیگر دارند، می توانند بارها و لوازم شخصی خود را با استفاده از شرکت‌های فریت و حمل بار هوایی به کشور مورد نظر بفرستند؛ در حالی که کارگو در حمل و نقل هوایی برای جا‌به‌جایی کالاهای تجاری بین کشورهای مختلف که توسط هواپیماهای اختصاصی انجام می‌شود، به کار می‌رود؛ در نتیجه، بارهایی که توسط تجار به شرکت‌های هواپیمایی داده می‌شود، با بار فریت شده‌ مسافران متفاوت است.

ارسال محموله با روش کارگو یا فریت بار با “پستکس”

پستکس، اولین هاب پستی ایران با ارائه خدمات آنلاین پست به صورت از درب مبدا تا درب مقصد است. متقاضیان این امکان را دارند که از میان سرویس‌های پستی، حمل و نقل شهری و حمل و نقل سنگین، با توجه به مقایسه قیمت، سرعت و کیفیت، سرویس مورد نیاز خود را انتخاب کنند. در پستکس، صاحبان مشاغل و صنایع قادرند با استفاده از سرویس‌های فعال پستی مانند شرکت پست از طریق سرویس بازارمتریال – پست بار، اپراتور اول پست، سرویس چاپار، اسنپ باکس و پرشیا میل اکسپرس از سرویس متنوع پست شهری، بین شهری، داخلی و خارجی استفاده کنند.

متقاضیان برای ارتباط یا پستکس می‌توانند با شماره تلفن‌های 02191300250 تماس بگیرند یا به نشانی اینترنتی app.postex.ir  مراجعه کنند.

انتهای پیام

مرتبط با : پستکس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز