تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی

یکی از متریال‌های پرکاربرد در صنایع گوناگون فولاد است که برای استفاده در صنعت به‌شکل انواع ورق فولادی، میلگرد، تیرآهن و … تولید می‌شود. ورق‌های فولادی براساس فاکتورهایی چون مواد اولیه و روش تولید در انواع مختلفی از جمله ورق سیاه و ورق روغنی تولید می‌شوند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار صنعت اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، ورق روغنی و ورق سیاه دو نمونه از ورق‌های فولادی پرکاربرد هستند که به‌ترتیب در فرایند نورد سرد و نورد گرم تولید و روانه بازار می‌شوند. تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در انتخاب این مقاطع و شروع یک پروژه است. از این رو بهتر است پیش از اقدام به تهیه این ورق‌های فولادی، ابتدا با تفاوت‌ها و کاربردهای هریک آشنا شوید. کاماپرس در ادامه به معرفی و بررسی تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی می‌پردازد.

ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی یکی از انواع ورق‌های فولادی است که در فرایند نورد سرد و در دمای محیط تولید می‌شود. این ورق‌ها در پروسه ساخت، متحمل حرارت زیادی نشده و در نهایت از سطحی صاف، صیقلی و براق برخوردار هستند. از این رو به آن‌ها ورق نورد سرد یا ورق روغنی می‌گویند. از این محصول غالبا در مواردی که ظاهر و زیبایی اهمیت دارد، استفاده می‌شود.

ورق سیاه چیست؟

ورق سیاه از دیگر ورق‌های پرکاربرد فولادی است که در فرایند نورد گرم و در دمای بیش از 930 درجه سانتیگراد تولید می‌شود. سطح ورق سیاه برخلاف ورق روغنی، کدر است. از این رو به این ورق‌ها نیز ورق سیاه می‌گویند.

راز آسمان پایتخت

ورق سیاه و ورق روغنی چه تفاوت‌هایی دارند؟

آشنایی با تفاوت‌های ورق سیاه و ورق روغنی به‌عنوان دو مقطع کاربردی در صنعت، اهمیت بسیاری دارد. برخی از مهم‌ترین تفاوت‌ ورق سیاه و ورق روغنی در ادامه آمده است؛

تفاوت در فرایند تولید

فرایند نورد که هر دو ورق سیاه و ورق روغنی در نتیجه آن تولید می‌شوند، شامل عبور شمش یا پلیت فولادی از میان دو غلطک و اعمال فشار از سوی آن‌ها برای کاهش ضخامت فولاد است. اگر فرایند نورد در دمای بسیار بالا صورت بگیرد، قطعه تولیدی، ورق سیاه یا ورق نورد گرم نام دارد. این درحالی است که ورق روغنی در فرایند نورد سرد یا همان دمای محیطی تولید می‌شود.

تفاوت در ظاهر

ورق سیاه یا ورق گرم از نظر ظاهری دارای سطحی ناصاف، زبر، خشن و تقریبا تیره است. به‌طوری که معمولا از عملیات‌هایی چون اسیدشویی برای از بین بردن کدری و ماتی این ورق‌ها استفاده می‌شود. در مقابل، ورق روغنی دارای ظاهری زیباتر، صاف، شفاف و صیقل داده شده است. معمولا این ورق، پس از تولید برای محافظت در برابر زنگ‌زدگی، با یک لایه ورغن پوشانده می‌شود.

تفاوت در ابعاد

ورق‌های سیاه و ورق روغنی با توجه به ابعاد خط نورد در سایزها و ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند. این ورق‌ها گاهی به‌شکل رول و گاهی به‌شکل شیت برش داده می‌شود. با این حال، مهم‌ترین تفاوت این دو ورق از نظر ابعاد، در ضخامت آن‌ها است.

ورق روغنی غالبا دارای ابعاد دقیق‌تر و تلرانس کم‌تری است. این ورق در ضخامت‌های 0.4 میلیمتر تا 2 میلیمتر و عرض 1000 و یا 1250 میلیمتر در بازار موجود است. این درحالی است که ورق سیاه معمولا دارای ابعاد بزرگتری بوده و در ضخامت‌های بین 2 تا 80 میلیمتر و عرض 1000، 1250 و 1500 در بازار قابل خریداری است.

تفاوت در کیفیت

ورق سرد از نظر فرایند تولید، به‌نوعی در ادامه و تکمیل‌کننده پروسه تولید ورق سیاه محسوب می‌شود. از این رو، در فرایند تولید ورق روغنی معمولا عملیات‌های متعددی صورت می‌گیرد که موجب افزایش کیفیت آن به‌نسبت ورق اولیه یا ورق سیاه می‌شود. با این حال، ورق گرم به‌علت برخورداری از درصد کربن بیشتر، از استحکام بیشتری برخوردار است.

تفاوت در کاربرد

از ورق روغنی به‌واسطه ظاهر زیبای آن معمولا در تولید محصولاتی که در آن‌ها ظاهر مهم است، مانند بدنه خودرو، لوازم خانگی، ساخت قفسه‌ها و پانل‌ها و همچنین ورق گالوانیزه و ورق رنگی استفاده می‌شود. درمقابل ورق سیاه معمولا در مواردی که ظاهر اهمیت چندانی ندارد، مانند ساختمان‌سازی کاربرد دارد.

تفاوت در قیمت

با توجه به تفاوت‌های میان ورق سیاه و ورق روغنی، قیمت این دو ورق نیز در بازار متفاوت است. معمولا ورق روغنی به‌واسطه فرایند پیچیده تولید، تجهیزات مورد استفاده در نورد سرد و همچنین ظاهر زیبای آن از قیمت بالاتری برخوردار است. با این حال انواع ورق روغنی مانند قیمت ورق روغنی st12 یا قیمت ورق روغنی هفت الماس نیز با توجه به فاکتورهای متعدد با یکدیگر تفاوت دارد.

از این رو در هنگام خرید این مقاطع فولادی بهتر است که با توجه به کاربرد موردنظر و نوع استفاده، ورق مناسب را انتخاب کنید تا هزینه اضافه نکنید؛ به‌عنوان مثال در مواردی که استفاده از هر دو ورق ممکن است و ظاهر چندان اهمیتی ندارد، خرید ورق سیاه گزینه مناسب‌تری است.

خرید انواع ورق سیاه و ورق روغنی از آیرومارت

آیرومارت یک کنسرسیوم تخصصی با همکاری مشترک سه شرکت معتبر از جمله شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا است. این مجموعه با برخورداری از نیروهای انسانی متخصص، به‌صورت کاملا حرفه‌ای به تامین نیازهای مشتریان در بازار فولاد می‌پردازد. آیرومارت با استفاده از تجربه‌های اجرایی و پیمانکاری، انواع مقاطع فولادی باکیفیت و مرغوب از جمله ورق روغنی و ورق سیاه را به بازار عرضه می‌کند.

برای خرید انواع ورق روغنی و ورق سیاه، می‌توانید ابتدا با مراجعه به وبسایت این مجموعه از قیمت انواع این ورق‌ها از جمله قیمت ورق روغنی st12 و قیمت ورق روغنی هفت الماس اطلاع پیدا کرده و سپس محصول موردنظر را خریداری کنید.

انتهای پیام

مرتبط با : آیرومارت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز