تفاوت ورق سیاه با دیگر ورق های فولادی چیست؟ / قیمت روز آهن آلات 29 فروردین 1402

تور لحظه آخری-کاماپرس

یکی از عمده‌ترین تولیدات کارخانجات بزرگ فولاد، ورق سیاه یا نورد گرم است که در انواع، ابعاد و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود. ورق‌های فولادی به طور مستقیم در صنایع به کار گرفته نمی‌شوند و این ورق‌ها عمدتاً جهت ساخت محصولات ثانویه مانند پروفیل‌های ساختمانی و تیرآهن کاربرد دارند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار آهن آلات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، محصولات حاصل از ورق سیاه به صورت رول و شیت به بازار عرضه می‌شود. عمده نیاز ورق سیاه صنایع داخلی توسط کارخانه‌های مطرح کشور مانند فولاد مبارکه اصفهان و مجتمع فولاد سبا تولید می‌شود. از جمله عوامل تاثیرگذار در قیمت نهایی ورق سیاه می‌توان به وزن، ابعاد، ضخامت و نوع ورق اشاره کرد. در ادامه، کاربرد و ویژگی‌های منحصر به فرد این محصول مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تفاوت ورق سیاه با ورق روغنی و گالوانیزه

ظاهر و رنگ نورد گرم اولین تفاوتی است که در وهله اول به چشم می‌خورد. ورق سیاه همانطور که از نامش پیداست، رنگی سیاه و مات دارد. این در حالی است که ورق‌های روغنی و گالوانیزه دارای ظاهری براق هستند. یکی دیگر از تفاوت‌های مهم ورق سیاه با ورق روغنی، فرآیند تولید این دو محصول است. ورق سیاه با فرآیند نورد گرم و ورق روغنی با فرآیند نورد سرد تولید می‌شود. همچنین، ضخامت نورد گرم معمولاً از یک میلی‌متر تا 15 میلی‌متر برای حالت رول و از 16 میلی‌متر به بالا برای حالت شیت است. اما ضخامت ورق‌های روغنی بین 0.3 تا 3 میلی‌متر متغیر است. فرآیند تولید ورق سیاه با ورق گالوانیزه نیز متفاوت بوده و ورق گالوانیزه در فرآیند تولید خود دارای مرحله آبکاری یا گالوانیزاسیون است. انجام این مرحله موجب می‌شود تا ورق در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاومت داشته باشد.

راز آسمان پایتخت

ورق سیاه یا نورد گرم چه کاربردی دارد؟

انواع پروفیل‌های ساختمانی باز یا بسته مانند ستونی، قوطی، فرانسوی و… با استفاده از نورد گرم تولید می‌شوند. همچنین، ساخت مقاطع فولادی دیگر نظیر ناودانی، تیر ورق، نبشی، سپری و… به ورق سیاه وابسته است. ورق سیاه برای تولید تجهیزات ترافیکی و گارد ریل نیز کاربرد دارد. از دیگر کاربردهای این محصول می‌توان به ساخت تجهیزات دریایی، استفاده در صنعت کشتی‌سازی، ، ساخت تانک، مخازن ذخیره‌سازی مشتقات نفتی، ورق پانچ، تسمه و… اشاره کرد.

قیمت آهن آلات

در جدول زیر، قیمت روز ورق سیاه و دیگر مقاطع فولادی قابل مشاهده است؛

منبع: https://ahanmelal.com/steel-sheet/steel-black-sheet-price

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز