ترخیص کالاهای دپو شده به کجا رسید؟

با وجود مصوبات اخیر برای ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک از 18 آبان ماه، طبق خبرهای رسیده هنوز حدود 7.3 میلیون تن کالا و همچنین 99 هزار کانتینر در گمرک و بنادر دپو است.

به گزارش کاماپرس، در حال حاضر ۱۹۷ هزارتن گندم، یک میلیون و ۹۳۵ هزار تن ذرت، ۲۹۰ هزار تن جو، ۳۵۲ هزار تن سویا، ۱۲۵ هزار برنج، 261 هزار تن شکر، ۴۸۶ هزار تن روغن خام،275 هزارتن دانه‌های روغنی در بنادر وجود دارد.

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک به ایسنا گفته است، در حال حاضر میزان موجودی کالاهای غیرکانتینری به هفت میلیون و ۳۵۱ هزار تن می‌رسد که سه میلیون و ۹۳۴ هزار تن آن را کالاهای اساسی و مابقی را کالاهای غیر اساسی تشکیل می دهد که تا ۸۰ درصد آن شامل مواد اولیه و ماشین آلات خطوط تولید است. همچنین ۹۹ هزار و ۲۹۴ کانتینر  (TEU) نیز در گمرک و بنادر موجود است که تعداد کانتینرهای پر وارداتی به بیش از ۳۵ هزار باکس می رسد.

۴.۵ میلیون تن کالای اساسی در بنادر و شناورها

اما جزئیات موجودی کالاهای اساسی از این حکایت دارد که در حال حاضر در کنار ۳.۹ میلیون تن کالای موجود در گمرک و بنادر ۱۴ فروند شناور کنار اسکله قرار دارد که حاوی ۱۳۳ هزار و ۷۷۲ تن کالای اساسی شامل سویا، جو، گندم، ذرت، دانه‌های روغنی، روغن خوراکی، برنج و روغن است.

راز آسمان پایتخت

همچنین ۱۷ فروند شناور در لنگرگاه منتظر تخلیه هستند که حاوی ۵۵۳ هزار و ۷۵۵ تن کالای اساسی شامل ذرت، کنجاله سویا، دانه روغنی، حبوبات، ذرت و روغن است. براین اساس، موجودی کالاهای اساسی به حدود ۴.۵ میلیون تن می‌رسد.

دپوی ۴ میلیون تنی در بندر امام خمینی (ره)

در مجموع ۷.۳ میلیون تن کالای غیرکانتینری در بنادر موجود است که ۳.۹ میلیون تن آن کالای اساسی تشکیل می‌دهد که تفکیک موجودی هر بندر و کالای اساسی آن نشان می دهد که در حال حاضر بیشترین موجودی کالاهای اساسی و غیراساسی با حدود چهار میلیون تن مربوط به بندر امام خمینی (ره) است که دو میلیون و ۸۴۱ هزار و ۶۴۴ تن آن را کالای اساسی تشکیل می دهد.

چگونگی ترخیص فوری کالاهای دپو شده

اما با ابلاغ مصوبات اخیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و ستاد تنظیم بازار، برای رفع موانع ترخیص کالا که در اهم آن حل و فصل مشکلات ارزی قرار داشت، معاون فنی گمرک معتقد است که امکان ترخیص حدود ۶۰ درصدی کالاهای اساسی و ۷۰ درصدی کالاهای تولیدی فراهم شده است.

این در حالی است که طی مصوباتی مقرر شد که بانک مرکزی تأمین ارز ترجیحی کالاهای اساسی فاقد اسناد مالکیت، با اولویت اعلامی وزارت صمت انجام دهد. همچنین بانک مرکزی نسبت به صدور اعلامیه تأمین ارز برای کالاهای اساسی اعتباری با تعهد سه ماهه از زمان ترخیص کالا از گمرک (جهت تأمین ارز ترجیحی) اقدام کند.

از سوی دیگر کالاهای اساسی و کالاهای ضروری مورد نیاز واحدهای تولیدی با تشخیص و اعلام وزارت صمت (دارای قبض انبار تا ۱۰ آبان ماه ۹۹)، بدون الزام به کدرهگیری بانک مرکزی، از گمرکات ترخیص شوند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم بازارها و کسب وکارها، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز