تحولات تاریخ پست در ایران؛ از چاپارخانه تا پست آنلاین

لست سکند

یکی از مهم‌ترین ابزارهای انسان از ابتدای پیدایش تاکنون، ارتباط از طرق مختلف مانند پست آنلاین و روش‌های دیگر است. بدون ارتباط، انسان‌ها عملاً قادر به زندگی نخواهند بود. به علاوه، ارتباطات گسترده و خوب برای اداره امپراطوری‌های بزرگ جهان بسیار ضروری تلقی می‌شد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ پست و فن آوری، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، امروزه نیز با گسترش وسایل ارتباطی و ایجاد فناوری‌های مدرن، تحولات گسترده‌ای در خدمات پستی به وجود آمده است. پست آنلاین، پست خارجی، حمل و نقل سنگین، پست سرد و … از جمله این خدمات هستند. در این مطلب، کاماپرش به طور خلاصه به تحولات تاریخ پست در ایران می‌پردازد؛

چاپارخانه‌ها؛ اولین سازمان پستی دنیا

به گزارش کاماپرس، تاریخ پست در ایران، قدمت و افتخارات زیادی را به همراه دارد؛ تا حدی که می‌توان ایرانیان را مخترع صنعت پست محسوب کرد. در زمان هخامنشیان، چاپارها نامه و دستورهای دولتی را از مرکز به ایالات و برعکس انتقال می‌دادند. این چاپارها، در مکان‌های بین راهی به نام چاپارخانه استراحت می‌کردند و اسب‌های خسته را با اسب‌های تازه نفس تعویض می‌کردند. بنابراین، اولین اداره پست دنیا در ایران تاسیس شده است.

پست در دوران اسلامی

در دوران اسلامی نیز کمابیش این رویه ادامه پیدا کرده است. به نوشته آرتور کریستنسن: «خلفای مسلمان تشکیلات چاپارخانه را به‌صورتی از ایران تقلید کردند که چندان با تشکیلات عهد هخامنشی که در کتب مورخان یونانی ضبط است، تفاوتی نداشت.»

راز آسمان پایتخت

در دوره قاجار و صدارت امیرکبیر، وزارت پست در سال 1258 تاسیس شد. با ورود یک مستشار اتریشی به ایران و با درخواست ناصرالدین شاه، اصلاحاتی در این وزارتخانه صورت گرفت که سبب ملحق شدن ایران به اتحادیه جهانی پست شد.

شرکت ملی پست با سرمایه اولیه‌ای بالغ بر پانصد میلیون تومان، در سال 67 فعالیت خود را شروع کرد. امروزه، با گسترش ارتباطات و فناوری، حمل و نقل افراد و کالا از نقطه‌ای به نقطه دیگر بسیار راحت شده و این موضوع باعث کاهش هزینه‌های حمل و نقل و صرفه‌جویی در زمان شده است. هم‌اکنون، دفاتر پستی متنوعی در قالب شرکت‌های خصوصی و دولتی به ارائه خدمات پستی مشغول هستند.

خدمات پست آنلاین در پستکس

تعدد شرکت‌های پستی در کشور گاهی باعث سردرگمی افراد در انتخاب می‌شود. برخی از مردم تجربه خوبی از خدمات دفاتر پستی نداشته و یا دسترسی سختی به آنها دارند.

پستکس، اولین هاب پستی ایران، این امکان را برای مشتریان خود فراهم کرده تا تنها با یک کلیک بتوانند از خدمات و هزینه‌های حمل و نقل پست استفاده کنند.

با استفاده از خدمات پست آنلاین، سفارش به صورت آنلاین از طریق سایت یا اپلیکیشن پستکس ثبت می‌شود، مرسوله از درب منزل دریافت شده و به درب منزل گیرنده تحویل داده می‌شود. همچنین، مشتریان می‌توانند سفارش خود را به صورت شبانه‌روزی ثبت کرده و از پشتیبانی 24 ساعته پستکس بهره‌مند شوند.

اگر سفارش قبل از ساعت 8 صبح ثبت شود، مرسوله در همان روز از درب منزل دریافت می‌شود؛ در غیر این صورت به روز آینده موکول می‌شود.

البته ساکنان شهر تهران اگر تا قبل از ساعت 10 صبح سفارش خود را ثبت کنند، بسته در همان روز توسط مامور پستکس دریافت می‌شود. متقاضیان خدمات پستکس می‌توانند مرسوله‌های باارزش خود را بیمه کرده و با خیال راحت آن را به دست گیرنده برسانند. بنابراین، مشتریان پستکس به راحتی در زمان و هزینه رفت و آمد به دفاتر پستی صرفه‌جویی کرده و از مطمئن‌ترین خدمات بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام

مرتبط با : پستکس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز