۱۰ راهکار برای بالا بردن امنیت شبکه در ویندوز

امنیت شبکه - کاماپرس

امروزه بالا بردن امنیت شبکه در ویندوز به یک موضوع بسیار بحث برانگیز تبدیل شده است؛ چراکه کم بودن امنیت شبکه باعث دسترسی رقبا به اطلاعات حیاتی تجارت یک سازمان می‌شود.

به گزارش کاماپرس، نکته قابل توجه این است که هیچ راهی برای محافظت کامل از شبکه یک شرکت و سازمان وجود ندارد که بتواند راه نفوذ را به صفر برساند؛ چراکه روش‌های نفوذ به شبکه‌های کامپیوتری هر روز پیشرفته‌تر می‌شود، اما با استفاده از آنتی ویروس و رعایت یک سری نکات ایمنی می‌توان کار هکری که قصد نفوذ به شبکه را دارد، سخت کرد تا به راحتی امکان نفوذ نداشته باشد.

این گزارش به بررسی امنیت شبکه، کاربردهای آن و راهکارهای بالا بردن امنیت شبکه در ویندوز ‌پرداخته است.

امنیت شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

امنیت شبکه به معنای محافظت از شبکه در برابر حملات داخلی و خارجی است. در واقع با اقدامات پیشگیرانه به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می­‌توان از منابع شبکه و اطلاعات به اشتراک گذاشته شده در شبکه در برابر دسترسی غیرمجاز هکر جلوگیری کرد. تمامی اقدامات محافظت شبکه از لایه‌های بیرونی آغاز می­‌شود و تا داخلی‌ترین لایه‌ها ادامه می‌­یابد؛ چراکه ممکن است نفوذ به شبکه در لایه‌های عمیق اتفاق بیفتد؛ بنابراین لازم است که اقدامات در تمامی لایه‌ها انجام شود.

در شبکه دو نوع تهدید اصلی وجود دارد؛ یک دسته حملات منطقی با نامLogic Attacks  و دسته دیگر حملات منابع با نامRecourse Attack  است.Logic Attacks  برای دسترسی به منابع سیستم از استراتژی انتفاعی استفاده می‌کند؛ به طوریکه با شناسایی نقاط آسیب‌پذیر شبکه، دسترسی‌های غیرمجاز ایجاد می‌کند. در چنین حمله‌ای هدف، تخریب و دسترسی غیرمجاز به اطلاعات اشتراک‌گذاری شده در شبکه است. در مقابل، کارکردRecourse Attack  نابود کردن منابع یک شبکه است.

راز آسمان پایتخت

امنیت شبکه- کاماپرس

راهکارهای افزایش امنیت ویندوز در شبکه

تجزیه و تحلیل روزانه: در حالت عادی باید دانست که چه مقدار از منابع شبکه استفاده می‌شود و حجم انتقال داده به صورت نرمال در شبکه چقدر است. در چنین حالتی اگر بار اضافه‌ای روی شبکه قرار گیرد، می­توان متوجه آن شد و در زمان کوتاهی مشکل را برطرف کرد.

استفاده از ابزارهای ضد تروجان: ویروس‌ها و تروجان‌ها می‌توانند به شبکه‌ها نفوذ کرده و بدون هیچ علامتی شروع به تکثیر خود در شبکه کنند. بدین جهت باید از آنتی ویروس‌های مناسب روی سیستم‌های شبکه استفاده کرد تا به محض ورود یک تروجان بتوان آن را شناسایی کرد.

کنترل بر دسترسی‌ها در شبکه: مدیران شبکه باید سطوح دسترسی متفاوتی تعریف کنند. به عبارت دیگر نیازی نیست که تمامی کاربران داخل شبکه به تمامی منابع و اطلاعات دسترسی داشته باشند. آنان باید سطوح دسترسی را محدود کنند تا مانع نفوذ هکرها و هک شدن شبکه شوند.

امنیت شبکه - کاماپرس

جلوگیری از ارسال داده‌ها: برخی مواقع ممکن است کارکنان یک سازمان به صورت عمدی یا سهوی اطلاعاتی را به بیرون از شبکه ارسال کنند. برای این منظور باید دسترسی از کارکنان و کاربران عادی شبکه گرفته شود تا حتی سهوا اطلاعات داخل شبکه به بیرون راه نیابد.

نهگداری ایمن از ایمیل‌های سازمانی: با استفاده از ابزارهای حفاظتی باید امنیت ایمیل‌های خود را برای بالا بردن امنیت شبکه در ویندوز بالا برد؛ چراکه ممکن است افراد اطلاعات بسیار مهمی را جا‌به‌جا کنند.

کنترل ورودی و خروجی‌های شبکه: با استفاده از انواع فایروال سخت‌افزاری و نرم‌افزاری باید قوانینی تعریف کرد که تمام ورودی و خروجی‌های شبکه را کنترل کند.

بررسی دستگاه‌های قابل حمل: دستگاه‌هایی مانند موبایل، تبلت و لپ تاپ باید با محدودیت‌های بیشتری وارد شبکه شوند تا از آسیب دیدن احتمالی شبکه یا از دست رفتن اطلاعات جلوگیری شود.

بکاپ‌گیری از اطلاعات: اگر به شبکه حمله شود، با بکاپ‌گیری اطلاعات شبکه می­توان از مشکلات جدی جلوگیری کرد. در این باره می‌توان به صورت اتوماتیک یا در دوره‌های کوتاه تعیین شده، از داده‌های سیستم Backup  تهیه کرد.

آموزش کاربران سیستم: آموزش نکات ساده مانند اینکه نباید روی لینک‌های ناشناس کلیک کرد، خودداری از دانلود فایل‌های مشکوک و توضیح اینکه اطلاعات کاربری افراد کاملا خصوصی است و شخص دیگری نباید از آن اطلاع داشته باشد، از مشکلات امنیت شبکه جلوگیری می‌کند.

امنیت شبکه - کاماپرس

بالا بردن امنیت شبکه در ویندوز با «رایانه کمک»

رایانه کمک، اولین مرکز پاسخگویی به سوالات رایانه‌ای و تلفن همراه به صورت تلفنی بوده که از سال 1387 فعالیت خود را آغاز کرده است. این مجموعه در موضوع امنیت شبکه، از مراحل طراحی شبکه گرفته تا نصب، راه‌­اندازی، نگهداری و ارتقای شبکه تخصص ویژه دارد.

کاربران برای استفاده از خدمات پشتیبانی رایانه کمک می‌توانند با شماره تلفن 9099071540 تماس بگیرند؛ هزینه مکالمه با کارشناسان کمک رایانه روی قبض تلفن محاسبه و اعمال خواهد شد. همچنین می‌توان از طریق شماره تلفن 0217129 از خدمات پشتیبانی آنلاین رایانه کمک به صورت اعتباری نیز استفاده و هزینه آن را از طریق کارت‌های عضو شبکه شتاب پرداخت کرد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به نشانی اینترنتی www.rayanehkomak.com مراجعه کنند‌.

انتهای پیام

مرتبط با : رایانه کمک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز