بررسی انوع خاک گلدان

خاک گلدان
تورهای مسافرتی لحظه آخر

اگر شما هم یکی از علاقمندان پرورش گل و گیاه در خانه یا آپارتمان خود هستید ، ناگزیر برای یافتن پاسخ سوالات و رفع مشکلات خود گاهی سری به کتابها یا سایت های مختلف زده اید و احتمالا به اسامی نا آشنایی برخورد کرده اید . در مورد خاک مناسب هر گیاه هم کلماتی توسط اهل این فن به کار می رود که گاهی برای مبتدیان نا ملموس است ، مثل : خاک لیمونی ، پرلیت ، ….
به گزارش کاماپرس، گیاهان آپارتمانی در بستری پرورش داده می شوند که به آنها بستر رشد می گویند. این بستر می تواند کمپوست یا خاک باشد که در بسیاری از مواقع پیت در ترکیب آنها وجود دارد. زمانی که بسته های خاک را از گلفروشی و گلخانه تهیه می کنید، می توانید آنها را به طور مستقیم درون گلدان بریزید و نتیجه خوبی هم بگیرید، چون این خاک ضدعفنی شده و دارای ترکیب مناسبی از مواد مختلف برای گیاهان هستند.

در این مطلب می خواهیم به یکی مورد مهم بعد از خرید گیاه آپارتمانی؛ یعنی آشنایی با انواع خاک گلدان بپردازیم تا با شناخت ویژگی های هر کدام و اطلاع از نیازهای گیاهی، بدانید کدام خاک گلدان برای گیاهان آپارتمانی شما مناسب است. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا انواع خاک های گلدان را بهتر بشناسید.
ترکیب مناسب انواع خاک گیاهان آپارتمانی
بسیاری از گیاهان آپارتمانی در ترکیبی از انواع خاک، زندگی سالمتری دارند. به عنوان یک قانون کلی گل های آپارتمانی به خاک گلدانی احتیاج دارند که به اندازه کافی نفوذپذیر و سبک باشد و منافذ و فضای کافی داشته باشد و ریشه بتواند به راحتی درون آن رشد.
1) خاک سبک برای گلدان گیاهان آپارتمانی
به گزارش ایسنا، سبک بودن و خلل داشتن خاک سبک گلدان به این منظور است که آب به راحتی درون آن حرکت و به اندازه ای نباشد که نتواند هیچ رطوبتی را حفظ کرده و همه آن را از قسمت زهکش خارج کند. اگر خاک گلدان گیاهان آپارتمانی سنگین باشد و منافذ کافی درون آن وجود نداشته باشد، دچار غرقابی شدن می شود و با آبیاری هیچ فضایی برای تنفس ریشه باقی نخواهد ماند.

2) تهیه خاک گلدان
خاک گلدان ها می تواند مقداری آب نگه دارد و اجازه عبور هوا به درون خود را نیز بدهد، همچنین از میکروارگانیسم ها هم حمایت کرده و مواد غذایی و عناصر مغذی که برای رشد و سلامت گیاهان آپارتمانی ضروری است، را هم حفظ کند.
3) معرفی انواع خاک گلدان خاک پیت
خاک پیت یا همان تورب در بسیاری از نقاط جهان محبوب شده است. خاک پیت تقریبا برای همه گیاهان خانگی مناسب است و می تواند رطوبت ایده آل و مواد غذایی را در خود نگه دارد. خاک پیت با سرعت بسیار کمی از بین می رود.
4) آشنایی با انواع خاک گلدان کمپوست فری پیت
کمپوست فری پیت ترکیب موادی مانند الیاف نارگیل، کمپوست سبز، پوسته های خرد شده درخت و مواد غیر ارگانیکی همچون شن و ماسه و پشم سنگ است. این مواد می توانند آب را درون خود حفظ کنند و مواد غذایی و اکسیژن مورد نیاز گیاهان آپارتمانی را در اختیارش قرار دهند.

5) خاک پیت ماس برای چه گیاهانی مناسب است؟
خزه اسفاگنوم به نام خاک پیت ماس شناخته می شود که برای کاشت کاکتوس و اکثریت گیاهان آپارتمانی مناسب است. برای گیاهان آپارتمانی که ریشه های ضخیم دارند و نیاز به نورشان بالا است، پیت ماس مناسب است.

6) انواع خاک گیاهان آپارتمانی خاک پرلیت
یکی از سوالاتی که مشتریان در هنگام خرید گل میپرسند این است که دانه های ریز و درشت سفید رنگی که شبیه به ذرات یونولیت است، چه نوع خاکی است؟

راز آسمان پایتخت

پاسخ: خاک پرلیت را می توانید برای ظاهری زیباتر هم به سطح خاک گلدان خود اضافه کنید. فرم طبیعی خاک پرلیت متراکم است مثل یک سنگ ریزه می ماند و با گرما دیدن، منبسط می شود. شاید با نگاه اول تصور کنید که سنگین است، ولی با به دست گرفتن پرلیت متوجه وزن پایین آن می شوید. پرلیت آب را درون خود حفظ می کند و باعث سبک شدن بستر می گردد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

اوج آرام
ایده سبز
رایانه کمک
دادپویان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز