با انواع ناودانی آشنا شوید

لست سکند

ناودانی‌ها از جمله محصولات پرکاربرد در صنعت فولاد هستند. متناسب با فرآیند تولید، شکل ظاهری و کاربری عمرانی تقسیم بندی می‌شوند. ناودانی C و ناودانی U دو نوع پرکاربرد ناودانی به ویژه در صنعت ساخت‌وساز هستند.

کاماپرس در ادامه این مطلب، به معرفی این دو محصول می‌پردازد.

ناودانی C شکل

ناودانی C شکل بسیار شبیه به نوع U شکل است. با این تفاوت که دارای فلنج‌های مخروطی است که ضخیم‌تر از تار شروع می‌شود و با پیشروی به انتهای عرض کل، نازک‌تر می‌شود. این هندسه، نتیجه فرآیند تولید آن است که ظاهر C شکل را ایجاد می‌کند. درواقع تولید آن به صورت یک عملیات نورد پیوسته رخ می‌دهد. این نورد را می‌توان به صورت گرم انجام داد. فرآیندی که در آن مواد تا دمای بالا گرم می‌شوند تا به کاهش نیروی مورد نیاز برای تشکیل محصول کمک کند که منجر به یک محصول نهایی نرم و انعطاف پذیرتر می‌شود.

استفاده از ناودانی C جهت کاربردهای صنعتی و سازه‌ای بسیار رایج است. این محصول را می‌توان با مواد قوی‌تر نورد گرم ساخت و سپس برای دستیابی به استحکام بیشتر آن را پردازش کرد. معمولا این نوع ناودانی بیشتر از نوع U شکل ساخته می‌شود. این محصولات فلزی به طور سنتی به عنوان تیرهای نگهدارنده فولادی در کاربردهای ساختمانی و قاب بندی مورد مصرف قرار می‌گیرد. ناودانی در اندازه‌های بسیار متنوعی عرضه می‌شود. معمولا تولیدکنندگان به دلیل وجود تنوع زیاد، تمایل دارند در محدوده‌های اندازه‌های خاصی این محصول را تولید کنند.

ناودانی U شکل

ساخت این نوع ناودانی نسبتا سخت‌تر است و معمولاً در کاربردهای سبک وزن یا تزئینی استفاده می‌شود. ناودانی U به دلیل درصد نسبت وزن آن، استحکام بیشتری دارد. دشواری آن برای تولید در اندازه‌های هندسی ضخیم‌تر و بزرگ‌تر باعث می‌شود تولید آن پرهزینه‌تر و راه‌حلی کمتر عملی برای نیازهای عمومی ساخت در بیشتر مناطق باشد.این ناودانی در فرآیندهای مختلفی ساخته می‌شود، اما هیچ یک از این فرآیندها ارزان‌تر و آسان‌تر از فرآیندهای نورد گرم ناودانی C شکل نیستند. در حالی که ناودانی U را می‌توان با استفاده از تکنیک‌های نورد گرم سنتی ساخت، نسبت‌های ضخامت و عدم وجود فلنج مخروطی چالشی را برای طراحی غلتک ایجاد می‌کند و این مسائل باعث می‌شود پس از سرد شدن بیشتر مستعد تاب خوردن شود.

راز آسمان پایتخت

جدول زیر شامل قیمت ناودانی شکفته و برخی از پرفروش‌ترین محصولات بازار آهن می‌شود:

منبع: https://ahanmelal.com/steel-t-bars-studs-angles/steel-stud-price/shekofteh-stud

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز