از نقش لنداسکیپ در محوطه سازی بیشتر بدانید

لنداسکیپ
تور لحظه آخری-کاماپرس

معماری منظر،( لنداسکیپ)علمی است طبیعت گرا، مخاطب محور و عملکرد گرا که با سازماندهی زمین و ساختمان ها برای استفاده و بهره مندی انسان سروکار دارد. در ادامه به فضای بیرونی، چه از دیدگاه محیط زیست و طبیعت، چه از دیدگاه رابطه آن با زندگی انسان و چه از دیدگاه هنر و زیبایی شناسی می پردازد. از خصوصیات شاخص محوطه سازی و فضای سبز می توان به ایجاد فضایی دلنشین، روحیه بخش و جذاب برای کاربران میباشد.

به گزارش کاماپرس، امروزه یکی از معضلات بزرگ شهرها، موضوع آلودگی هوا می باشد که یکی از راه های مقابله با آن ایجاد محوطه های سبز در اطراف و پشت بام منازل می باشد. از دیگر ویژگی های محوطه سازی و فضای سبز، ایجاد فضایی دلنشین و جذاب برای کاربران است و استفاده از عناصری مانند آبنما,آلاچیق, نهرهای کوچک, فضای سبز و…عبارت معماری منظر دلالت بر حرفه ای دارد که قصد آن طراحی و ساماندهی منظره است؛ بنابراین تعریف مفهوم منظر به شناخت دامنه فعالیت این حرفه کمک خواهد کرد. خوشبختانه امروزه تولید و نو آوری مصالح در بخش ساختمان با توجه به رونق ساختمان سازی در جامعه با رشد سریعی روبروست؛ اما شناخت و انتخاب صحیح مصالح برای محوطه سازی امری است که علاوه بر حس زیبایی شناسی در محوطه سازی ، نیاز به تجربه در مورد تغییرات احتمالی این مصالح در برابر شرایط جوی داراست.

علاوه بر مصالحی که بصورت عمومی در فعالیت های مختلف ساختمانی استفاده می شود، بخشی از مصالح بطور خاص فقط در لنداسکیپ(landscape) مورد استفاده قرار می گیرد; که اطلاع از این موارد می تواند کمک بزرگی در بالا بردن سطح کار محوطه سازی باشد.
• ساخت المانها در محوطه سازی
با توجه به مساحت و خواست کارفرما المانهای متفاوتی در محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرد; برخی از المانها عبارتند از آلاچیق، رواق، آبنما، برکه، استخر، باربیکیو ، پاسیو و…

آلاچیق در محوطه سازی
آلاچیق کلمه عمومی است که در زبان فارسی به هرنوع سرپناهی که در فضای باز استفاده می شود، اطلاق می گردد; و حتی نوع کاربری آن که در مواردی بعنوان پارکینگ اتومبیل استفاده می شود، نیز تغییری در این نام ایجاد نمی کند. این در حالیست که در محوطه سازی برای انواع مختلف از آلاچیق، بسته به کاربرد آن نامها و تعاریف جداگانه ای وجود دارد .

آبنما در محوطه سازی
یکی از المان هایی که در چند سال اخیر برای محوطه سازی (لند اسکیپ) شدیدا مورد استقبال عمومی قرار گرفته، آبنما بوده است.

راز آسمان پایتخت

ساخت آبنما می تواند با مصالح مختلف انجام پذیرد.

در ساخت آبنما مواردی چون نحوه ریزش آب، مقدار صدای مورد نیاز برای فضا، نور پردازی، ایزولاسیون و سهولت نگهداری، از اهمیت بالایی برخوردار است.
برکه در محوطه سازی
برکه به فضایی گفته می شود که آب در آن بدون جریان و در فضایی بسته قرار دارد.

برکه در محوطه سازی معمولا برای فضا هایی با هدف آرامش، طراحی و ساخته می شود می توان المان مفیدی در تامین این هدف باشد. برکه ها علاوه بر کاربرد به لحاظ زیبایی در محوطه سازی، می تواند نقش مهمی در ذخیره سازی آب برای آبیاری فضای سبز ایفا کند.

گیاهانی چون نیلوفر آبی، لویی و… که به عنوان گیاهان آبزی در محوطه سازی و فضای سبز جهت زیبایی بیش از پیش استفاده می شوند، در آبهایی که راکد هستند (مثل برکه) قادر به ادامه حیات هستند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز