اثبات کلاهبرداری بدون مدرک چگونه است؟

وکیل کلاهبرداری-کاماپرس

کلاهبرداری یکی از جرایم کیفری است. اثبات کلاهبرداری کار ساده ای نیست. ولی با این حال قوانین کیفری در کشورمان، به شما کمک خواهند کرد تا بتوانید تحت شرایط خاصی اقدام به اثبات جرم کلاهبرداری کنید. راه های اثیات کلاهبرداری متفاوت است. در این مقاله علاوه بر بررسی این جرم و شیوه اثبات عادی آن، به بررسی اثبات کلاهبرداری بدون مدرک نیز می پردازیم

کلاهبرداری یکی از جرائمی است که در آن فرد به قصد سودجویی از دیگران، اعتمادشان را با فریب و دروغ جلب می کند. سپس از این طریق آن ها را مورد سوء استفاده مالی قرار می دهند. البته جالب است بدانید که امروزه هر چه که تکنولوژی پیشرفت بیشتری می کند، راه ها و روش های کلاهبرداری نیزبا استفاده از این تکنولوژی ها بیشتر و پیشرفته تر می شوند.

جرم کلاهبرداری و اثبات آن

به طور کلی برای اثبات کلاهبرداری، باید هنگام نوشتن شکواییه به ارکان این جرم توجه کنید. چرا که ممکن است همه زحمات شما در این راه از بین برود. بنابراین لازم است که قبل از هر اقدامی در این زمینه ضمن مشاوره با وکیل متخصص ابتدا جنبه های گوناگون جرم کلاهبرداری را در نظر بگیرید. سپس اقدام به طرح دعوای کلاهبرداری کنید و به دنبال بازگرداندن مال از دست رفته و حق و حقوق تان باشید.

امروزه در کلانشهر ها نظیر تهران، مشهر و اصفهان که بیشتر درگیری های اقتصادی وجود دارند، موضوع کلاهبرداری و بعضا اثبات کلاهبرداری بدون مدرک رو به افزایش است. از این رو منبعی لازم است تا در هر کجا که هستید به راحتی بتوانید با بهترین وکیل در شهر و استان خود در ارتباط باشید.

سایت حقوقی عدالت آریایی با مدیریت مونا ترابی، بهترین وکیل در تهران و متخصص در امئر کیفری می تواند در این زمینه راهنمای شما باشد. همین حالا به سایت مربوطه مراجعه نمایید.

راز آسمان پایتخت

روش های اثبات کلاهبرداری

در توضیحات ابتدایی گفتیم که کلاهبرداری یعنی اینکه فردی دچار فریب از سوی اشخاصی تحت عنوان کلاهبردار شده و مال و سرمایه اش را با رضایت خود در اختیارشان قرار دهد. کلاهبردار با استفاده از دروغ، فریب و ادعاهای تو خالی، به فرد مالباخته وعده می دهد. اما در نهایت مال او را در اختیار خود می گیرد و سر او کلاه می گذارد.

بنابراین در صورتی می توان جرم را کلاهبرداری دانست که ضرر و زیان به مالباخته وارد شده باشد و شخص کلاهبردار از جهت بردن مال او نفع برده باشد. به این ترتیب اتهام کلاهبرداری وارد است و شخص باید با تنظیم یک شکواییه، مراتب کار را از طریق مراجع ذی صلاح دنبال نماید. روش های کلی برای اثبات این جرم به شرح زیر است:

  • سوگند خوردن
  • اقرار کردن
  • علم قاضی
  • شهادت دادن
  • امارات قضائی
  • وکیل کیفری خوب
  • تسهیل در ادای شهادت
  • پرداخت هزینه‌های شاهد
  • غیرعلنی بودن محاکمه در زمان تحقیق از شهود
  • ضرورت شنیدن گفته های شاهدان در خارج از حوزه قضائی با اعطای نیابت

در ادامه به بررسی اثبات کلاهبرداری بدون مدرک و روش های توصیه شده برای این کار می پردازیم. از همراهی شما سپاسگزاریم.

اثبات کلاهبرداری بدون مدرک

ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاً و اختلاس و کلاهبرداری که هم‌اکنون عنصر قانونی جرم کلاهبرداری را در حقوق ایران تشکیل می‌دهد، اذعان می‌دارد:
هر کس از راه حیله و تقلب، مردم را به وجود شرکت‌ها یا تجارتخانه‌ها یا کارخانه‌ها یا مؤسسات موهوم یا به داشتن اموال و اختیارات واهی فریب دهد یا به امور غیر واقع امیدوار نماید یا از حوادث و پیش‌آمد های غیر واقع بترساند و یا اسم و یا عنوان مجعول اختیار کند و به یکی از وسایل مذکور و یا وسایل تقلبی دیگر، وجوه و یا اموال یا اسناد یا حوالجات یا قبوض یا مفاصا حساب و امثال آن‌ها را تحصیل‌کرده و از این را مال دیگری را ببرد، کلاهبردار محسوب و علاوه بر رد اصلی مال به صاحبش، به حبس از یک تا هفت سال و پرداخت جزای نقدی معادل مالی که اخذ کرده است محکوم می‌شود.

ملاحظه می‌شود که در قانون فوق، تعریفی از جرم کلاهبرداری، روش ها یا حتی اثبات کلاهبرداری بدون مدرک ارائه نشده و قانون‌گذار اقدام به ذکر برخی از مصادیق جرم کلاهبرداری نموده است؛ بااین‌حال با توجه به همین مصادیق، می‌توان جرم کلاهبرداری را اینگونه تعریف می کنیم: کلاهبرداری عبارت است از بردن مال دیگری از طریق توسلِ توأم با سوءنیت به وسایل یا عملیات متقلبانه.

برای اثبات کلاهبرداری باید حتماً مدارک محکمه پسند و معتبری داشته باشید و اثبات این جرم بدون مدرک کار بسیار پیچیده و دشواری است. بنابراین باید به فاکتورهای دیگری همچون شهادت شهود اکتفا کنیم که کار را بسیار سخت می کند. اساساً اثبات کلاهبرداری بدون مدرک بسیار سخت و حتی بعضا غیر ممکن است. ولی حتی اگر چند درصد هم احتمال موفقیت باشد، می توان روی آن ها متمرکز شده و تلاش کرد.

روش های اثبات کلاهبرداری بدون مدرک

حال که با کلاهبرداری، روش های اثبات آن و اثبات کلاهبرداری بدون مدرک آشنا شده ایم، در این قسمت بر آنیم تا با راهنمایی بهترین وکیل کلاهبرداری در تهران به بررسی روش های اثبات کلاهبرداری بدون مدرک بپردازیم. این روش ها عبارت اند از:

  • اثبات کلاهبرداری با شهادت: ماده ۱۹۹ قانون مجازات اسلامی: اگر شرایط مقرر در قانون در مورد شاهد وجود داشته باشد و شهادت نیز انجام شود می توان به این وسیله وقوع جرم کلاهبرداری را اثبات کرد.
  • اثبات کلاهبرداری به واسطه علم قاضی: اگر قاضی در حین رسیدگی به پرونده با توجه به قرائن و مدارک موجود به این نتیجه برسد که جرم کلاهبرداری به وقوع پیوسته است می تواند فرد را مجرم وکلاهبردار بداند و حکم به مجرم بودن او را صادر نماید. البته باید توجه کنیم که قاضی باید در حکم صادره دلایل و مستندات خود را ذکر کند.
  • اثبات کلاهبرداری با اقرار متهم: در این مورد متهم خود اقرار می کند که مرتکب جرم کلاهبرداری شده است و ادعای صورت گرفته علیه او درست می باشد که در این صورت کلاهبرداری به ساده ترین وجه ممکن به اثبات می رسد.

همانطور که بررسی شد اثبات کلاهبرداری بدون مدرک نیز ممکن می باشد. این کار از راه های شهادت ،سوگند و همچنین اقرار متهم بیان شد. البته که ساده ترین راه اثبات، اقرار متهم می باشد. حال آنکه این مورد کمتر پیش می آید که فرد به جرم خود اقرار کند.

نکته حائز اهمیت:به منظور اطمینان  باید توجه داشت که در معاملات و قراردادهای خود از شاهد استفاده کنیم تا در صورت وقوع اتفاقاتی هم چون کلاهبرداری بتوانیم از حق خود دفاع کنیم و آنرا به اثبات برسانیم. البته که شهادت و سوگند خود دارای شرایط خاص می باشند و رعایت آن شرایط ضروری می باشد و در صورت عدم رعایت آنها در هنگام استفاده از این موارد برای اثبات جرم به مشکل خواهیم خورد.

ضرر و زیان کلاهبرداری

اکنون که به طور کامل با جرم کلاهبرداری حتی روش اثبات کلاهبرداری بدون مدرک آشنا شدیم بهتر است به عنوان سخن پایانی، ضرر و زیان هایی که این جرم به همراه دارد را بیشتر بشناسیم. اساسا چهار نوع ضرر و زیان ناشی از جرم کلاهبرداری وجود دارد که عبارت اند از:

  • ضرر و زیان مادی مستقیم
  • ضرر و زیان مادی غیرمستقیم
  • ضرر و زیان معنوی
  • ضرر و زیان ممکن ‌الحصول

البته باید بدانید در تمامی موارد، شاکی خصوصی می‌تواند برای مطالبه حق و حقوق خود و جبران تمام ضرر و زیان‌های مادی و معنوی خود اقدام کند. در این زمینه دادگاه می‌تواند علاوه بر صادر کردن حکم برای جبران خسارت های مالی، حکمی نیز برای رفع زیان های معنوی با روش هایی همچون الزام به عذرخواهی و درج حکم در جراید و… برای شاکی خصوصی پرونده، در صورتی که درخواست کرده باشد، صادر کند.

مرتبط با : عدالت آریایی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “اثبات کلاهبرداری بدون مدرک چگونه است؟

  1. معصومه اخلاقی گفته:

    شوهر دخترعموم پولم رو خورد الان چند سال گذشته نمیتونم هیچ جوره پولم رو پس بگیرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز