«آنلاین شاپ» میانبری برای ورود برندهای ممنوعه / خلق نرخ ارز جدید در فروشگاه‌های مجازی

به دنبال تشدید تحریم‌ها و کوچ برندهای معتبر خارجی از بازار ایران، پدیده‌ای تحت عنوان «آنلاین شاپ» به سرعت در داخل کشور رشد و توسعه پیدا کرد. بسیاری از طرفداران برندهای خارجی از طریق آنلاین‌ شاپ‌ها کالای موردنظر خود را سفارش داده و بدون هیچ محدودیت و ممنوعیتی، در داخل کشور دریافت می‌کنند.

به گزارش کاماپرس، اگرچه خرید کالا از آنلاین‌ شاپ‌ها نیز با موانعی همچون قیمت بالای ارز نسبت به بازار آزاد، مدت زمان طولانی ارسال کالا و عدم امکان برگشت و یا تعویض کالا روبروست، اما هیچ یک از این موضوعات، رشد بی‌رویه تقاضای خرید از آنلاین شاپ‌ها را محدود نکرده است.

در این میان، اگرچه برخی از این برندها در فروشگاه‌های داخلی نیز عرضه شده، با این حال گاهی قیمت‌های نجومی برای آنها تعیین می‌شود؛ تا جاییکه قیمت دلار محاسبه شده برای این کالاها گاهی به بیش از 300 هزار تومان نیز می‌رسد. بنابراین مزایایی همچون قیمت مناسب در مقایسه با فروشگاه فیزیکی‌، کیفیت بالا و به‌روز بودن محصول، نبود کالای مشابه داخلی و احساس رضایت از خرید برند اصلی، تقاضا برای خرید از آنلاین شاپ‌ها را روز به روز بیشتر کرده است.

خلق نرخ ارز جدید در فروشگاه‌های مجازی

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ دلار تعیین ‌شده در آنلاین شاپ‌ها نیز به صورت میانگین بین 65 تا 70 هزار تومان یعنی 15 تا 20 هزار تومان بیشتر از نرخ دلار بازار آزاد است. همچنین زمان انتظار طولانی رسیدن کالا و عدم امکان احراز هویت و بی‌اعتمادی به فروشگاه‌های مجازی نیز گاهی مشتریان را برای  سفارش به آنلاین شاپ‌ها مردد می‌کند.

راز آسمان پایتخت

به گزارش دنیای اقتصاد، به هر حال در شرایط کنونی برای خرید برند خارجی تنها دو راه وجود دارد. خرید از فروشگاه‌های لوکس داخلی با قیمت‌های نجومی و یا اعتماد به آنلاین شاپ و سفارش کالای برند به فروشگاه‌های مجازی. در این شرایط بسیاری از مشتریان مشکلاتی همچون عدم اعتماد به فروشگاه و یا مدت زمان طولانی برای ارسال کالا را به جان خریده و ترجیح می‌دهند که با توجه به قیمت نجومی کالا در فروشگاه‌های فیزیکی، از آنلاین شاپ‌ها خرید کنند. به عنوان نمونه کفشی که در فروشگاه‌های آنلاین خارجی حدود 90 یورو قیمت‌گذاری شده، در برخی از فروشگاه‌های ایرانی حدود 30 میلیون تومان یعنی با  ارز 300 هزار تومانی به فروش می‌رسد.

البته آنلاین شاپ‌ها نیز نرخ جدیدی را برای ارز و گاهی به صورت روزانه در نظر می‌گیرند. به عنوان نمونه در‌حالی ‌که دلار در بازار آزاد 51 هزار تومان است، یک آنلاین‌شاپ نرخ روز دلار را بین 68 تا 70هزار تومان تعیین کرده و یا برای خرید از ترکیه نیز نرخ لیر در یک آنلاین ‌شاپ حدود 2 هزار و 400 تومان است، در حالی نرخ لیر در بازار آزاد حدود هزار و 800 تومان تعیین شده است.

در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت است که اگرچه امکان خرید اینترنتی کالاها از سایت‌های معتبر جهانی در بسیاری از کشورها فراهم است، اما خریداران داخل ایران باید از دیوارها و موانع مختلفی برای خرید کالای برند عبور کنند. در این میان با وجود معضلاتی همچون احتمال کلاهبرداری برخی فروشگاه‌های مجازی، عدم امکان عودت کالا و قیمت‌های بسیار بالا، به نظر می‌رسد که برخی ارایه سفارش به فروشگاه‌های مجازی و آنلاین شاپ‌ها را تنها راه خرید کالای برند موردنظر خود می‌دانند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز