آشنایی با مراحل انحصار وراثت

انحصار وراثت_کاماپرس
لست سکند

احتمالا هر شخصی در طول زندگانی خود نام انحصار وراثت را شنیده یا بعد از فوت نزدیکان و عزیزانش با آن سروکار داشته و متوجه حقوقی بودن این مورد است. معمولا گذران مراحل انحصار وراثت به مشورت با یک وکیل خبره یا فرد آشنا با امور حقوقی نیاز دارد.

به گزارش کاماپرس، ورثه یا هر ذی نفع دیگری که از اموال متوفی سود می‌برد، باید مراحل انحصار وراثت را پشت سربگذارد. در واقع استفاده از عین یا منفعت أموال متوفی بدون انجام انحصار وراثت عملی نخواهد بود و بدون آن هیچ تقسیم ارثی صورت نمی‌گیرد. افرادی که مایل به استفاده از عین یا منفعت أموال متوفی هستند و به دریافت گواهی انحصار وراثت تمایل دارند باید مراحل زیر را سپری کنند؛

*دریافت گواهی فوت متوفی

*استشهاد محضری

*شناسنامه شخص فوت شده

راز آسمان پایتخت

*عقدنامه یا رونوشت آن

*اصل شناسنامه ورثه یا وراث یا ذی نفعان

*وصیت نامه شخص متوفی (در صورت وجود)

*گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی

نکات قابل توجه درباره گواهی انحصار وراثت

-به منظور دریافت گواهی انحصار وراثت زمان مشخصی وجود ندارد. در واقع در قانون زمانی مشخص نشده که فرد طی چند ماه یا چند سال به منظور گواهی انحصار وراثت اقدامات لازم را انجام دهد. این امکان وجود دارد که فرد بعد از نیم قرن نیز نسبت به اخذ این گواهی اقدام کند! تنها فرد هر زمانی که به منظور گرفتن این گواهی اقدام کند باید مالیات بر ارث را بپردازد.

-افراد باید بداننید که بعد از دریافت گواهی انحصار وراثت امکان اعتراض به آن در هر زمانی وجود دارد. در واقع این امکان وجود دارد ورثه یا وراث در هر زمانی نسبت به این گواهی اعتراض کرده و دادخواست اعتراضی خود را به دادگاه تقدیم کنند.

-لازم به ذکر است که مانند برخی أمور قانونی، نبود تعدادی از ورثه در ایران مانع از دریافت گواهی انحصار وراثت نخواهد بود. در واقع هر یک از وراث این امکان را خواهند داشت به تنهایی نسبت به دریافت گواهی انحصار وراثت اقدامات لازم را به عمل آورند.

-طبق قانون أموال متوفی تعیین ارزش شده و در صورتی که ارزش آن کمتر از 50 میلیون تومان باشد، انحصار وراثت محدود بوده و برای مبلغ بیشتر، انحصار وراثت گسترده خواهد بود. براساس آخرین قانون مربوط به تقسیم ارث، برای انحصار وراثت گسترده باید انتشار آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور اتفاق بیفتاد. در حالی که برای انحصار وراثت محدود چنین موردی نیاز نخواهد بود.

-وراث باید آخرین آدرس و اقامتگاه متوفی را به شورای حل اختلاف محل خود ارائه بدهند. زیرا شورا به اظهارات درخواست کننده در این خصوص اکتفا کرده و دیگر دلیلی به اثبات این مورد از طریق شهادت شهود و مواردی این چنینی نیست.

-گواهی انحصار وراثت و تقسیم ارث والدین تنها به فرزندان زنده تعلق خواهد گرفت. در واقع اگر فرزندی قبل از پدر یا مادر خود فوت کند، ارثی به بازماندگانش تعلق نخواهد گرفت. ضمنا به فرزندان درون شکم مادر نیز ارث تعلق می‌گیرد.

انحصار وراثت_کاماپرس

بهترین وکیل انحصار وراثت در کرج

این‌ها تنها برخی از قوانین ارث هستند و مراحل گواهی انحصار وراثت هستند. افرادی که مایل به آگاهی کامل از قانون انحصار وراثت هستند باید به وکیل خبره این حوزه مراجعه کنند و سوالات و مسائل حقوقی خود در این باره را از چنین شخصی سوال کنند.

ساکنان کرج و تهران برای این مورد امکان مراجعه به وکیل خبره در منطقه خود را دارند. افراد به منظور انجام انحصار وراثت در کرج امکان مراجعه به گروه خبره کرج وکیل را دارند.

کرج وکیل یک مجموعه تخصصی وکالتی است که با هدف گسترش عدل و داد و احقاق حقوق مظلومان و ایجاد نظم، شکل گرفت و در حال حاضر نیز در راستای این هدف به متقاضیان خدمات ارائه می‌دهد.

افرادی که ساکن کرج یا مناطق اطراف هستند و به دریافت خدمات حقوقی تمایل دارند بهتر است به وبسایت این مجموعه به آدرس https://karaj-vakil.com/ سر زده یا با شماره 09426001202 یا 09426001201 تماس بگیرند.

انتهای پیام

مرتبط با : کرج وکیل
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز