کولر گازی هزینه قبض برق را چند برابر می کند؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

به‌ گفته مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر، در ماه‌های گرم سال و در مناطق معتدل، استفاده از کولر گازی، مصرف برق سرمایشی را بیش از ٦برابر نسبت به کولر آبی افزایش داده و هزینه قبض برق را نیز تا ٢٤ برابر بیشتر می‌کند.

به گزارش کاماپرس، عبدالامیر یاقوتی مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر اضافه کرد: با شناسایی فرصت‌ها و مؤلفه‌های مؤثر بر مصرف برق در پی طراحی تعرفه‌ها به‌گونه‌ای هستیم که علاوه بر تأمین رفاه و آسایش مردم، تأمین انرژی مطمئن و پایدار نیز مدنظر باشد. در این میان یکی از مولفه‌های مهم در بحث مصرف، سامانه‌های سرمایشی و کولرها هستند.

بیشتر بخوانبد:

۵ اقلیم تعرفه برق

یاقوتی با بیان اینکه تعرفه برق در ایران به ٥ اقلیم تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: ٤ اقلیم از آن گرم است و ویژگی‌هایی خاصی دارد. یک اقلیم نیز غیرگرم یا همان مناطق عادی است که بخش عمده‌ای از کشور را دربرمی‌گیرد. حدود ٨٠ درصد از مشترکان در مناطق غیرگرم ساکن هستند.

به گفته وی، نواحی شمال شرق و شمال غرب کشور، تهران، زنجان، قزوین، اصفهان، تبریز و شهرهای غربی، شیراز و … به‌طور عمده در این بخش قرار گرفته‌اند. در این مناطق با کولرهای آبی می‌توان دمای مطلوب بین ٢١ تا ٢٥ درجه سانتیگراد را در اغلب روزها تأمین کرد.

راز آسمان پایتخت

میزان مصرف برق کولرهای آبی

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر با بیان اینکه کولر آبی در ماه حدوداً ٩٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت، برق مصرف می‌کند، گفت: سایر تجهیزات از جمله روشنایی و وسایل برقی منزل نیز در مجموع حدود ١٥٠ تا ١٨٠ کیلووات ساعت مصرف برق دارند که مصرف برق ماهیانه این‌دو روی هم، در ماه‌های گرم سال به دامنه ٣٠٠ کیلووات ساعت می‌رسد که همان الگوی مصرف مناطق عادی است.

وی تصریح کرد: الگوی مصرف در مناطق عادی برابر با ٣٠٠ کیلووات است که بیشتر از ٧٥ درصد جامعه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به عبارت دیگر، ٧٥ درصد از جامعه کمتر از این مقدار مصرف دارند. در حقیقت، در ماه‌های گرم مؤلفه مصرف کولر آبی بین ٩٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت را از مجموع ٣٠٠ کیلووات ساعت به خود اختصاص می‌دهد.

قبض برق در شرایط عادی چقدر است؟

یاقوتی در ادامه ضمن تأکید بر این‌که قبض برق معمول برای زیر الگوی مصرف به‌گونه‌ای طراحی شده تا با درآمد و ویژگی اقتصادی کسانی که این الگو را رعایت می کنند متناسب باشد، اظهار کرد: مبلغ این قبض به‌طور معمول ٣٥ هزار تا ٣٧ هزار تومان در یک ماه می‌شود. با توجه به این‌که قبض را هر دو ماه یک‌بار صادر می‌کنیم، پیش بینی می‌شود که در تابستان به‌طور میانگین این مبلغ به حدود ٧٠ هزار تومان و با در نظر گرفتن ارزش افزوده به حدود ٨٠ هزار تومان برسد.

میزان افزایش قبض برق با استفاده از کولر گازی

این مقام مسئول با بیان اینکه درصورت استفاده از کولر گازی معمولاً مصرف سرمایش حدود ٦ تا ٧ برابر این مقدار می‌شود، بیان کرد: با توجه به ویژگی خاص خنک کردن نقطه‌ای در کولر گازی، مصرف سرمایشی در یک خانه معمولی حداقل ٨٠٠ کیلووات ساعت خواهد بود. با توجه به مصرف الباقی تجهیزات برقی، میانگین مصرف ماهیانه به نزدیک ٩٠٠ تا ١٠٠٠ کیلووات ساعت تغییر خواهد کرد که این مقدار بیش از  ٣ برابر مصرف یک مشترک با همان لوازم خانگی و همان شاخصه‌ها است که تنها از کولر آبی به‌جای کولر گازی استفاده می‌کند.

به نقل از ایسنا، یاقوتی با بیان اینکه این مقدار مصرف باعث افزایش پلکانی تعرفه برق می‌شود، اضافه کرد: زمانیکه مصرف بر پله‌های بالاتر از الگو قرار گیرد، نرخ برق به‌صورت نمایی زیاد می‌شود. در حقیقت در دامنه ٣٠٠ کیلووات‌ساعت، هر کیلووات ساعت به‌طور میانگین ١٢٠ تومان در قبوض برق محاسبه خواهد شد. درصورتی‌که اگر مصرف در دامنه ٩٠٠ یا ١٠٠٠ کیلووات ساعت باشد، به‌ازای هر کیلووات ساعت باید ١٠٠٠ تومان یعنی حدوداً ٨ برابر پرداخت کرد. با این حساب، نتیجه مصرف ٣ برابر و افزایش ٨ برابری نرخ برق، افزایش قبض برق مشترکان دارای کولر گازی به ٢٤ برابر خواهد بود. به بیان دیگر این مشترکان در دوره ٢ ماه، بیش از ٢ میلیون تومان هزینه برق پرداخت می‌دهند.

انتهای پیام

مرتبط با : توانیر
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز