آشنایی با انواع روف گاردن و کاربردهای آن

روف گاردن-کاماپرس

شهرنشینی علاوه بر اثرات مثبت و شگرفی که بر زندگی انسان داشته، تاثیرات منفی بسیاری هم داشته است که کمبود فضای سبز، آلودگی هوا و محبوس شدن افراد در آپارتمان‌ها، از جمله آنها است. با توجه به نقش مهم فضای سبز بر جسم و روان انسان، بسیاری از افراد، طرفدار سرسخت ایجاد فضای سبز در شهرها و فضاهای مسکونی، تجاری و تفریحی هستند. این طرفداران وفادار به طبیعت موفق شده‌اند راهی برای کشاندن فضای سبز تا سقف ساختمان‌ها بسازند. امروزه با تکنولوژی و ابزارهای جدید، به راحتی می‌توان روی بام ساختمان‌ها محوطه سبزی به نام روف گاردن ساخت که برای مواردی مثل استراحت ساکنان، فراهم کردن فضای خصوصی یا نیمه خصوصی و همچنین بهره‌مند شدن از اکسیژن خالص کاربرد دارد.

روف گاردن یا بام سبز چیست؟

معماری جدید به استفاده از تمام فضاهای موجود روی آورده است و پشت بام ساختمان هم از این قاعده مستثنا نیست؛ با این حال، ایده روف گاردن مربوط به دوران باستان است. در آن دوران، بخت‌النصر که پادشاه بابل بود، همسری عراقی داشت که به خاطر عادت نداشتن به آب و هوای خشک بابل بیمار شد. این اتفاق باعث شد که بخت‌النصر دستور دهد باغ‌هایی بر بام عمارت‌ها بسازند و البته باعث شد که امروزه ما راه نجاتی از آپارتمان‌های کوچک پیدا کنیم.

مکان‌های مناسب برای روف گاردن

اولین چیزی که در بررسی ساخت روف گاردن باید به آن توجه کرد، مقاومت سقف ساختمان است. اگر سقف ساختمان به اندازه کافی مقاوم نباشد، نمی‌توان روی بام آن روف گاردن ساخت، چون با تحمیل بار اضافی، احتمال آسیب دیدن سقف وجود دارد.

روف گاردن-کاماپرس

مزایای ساخت روف گاردن

روف گاردن علاوه بر لذت بصری مزایای دیگری هم دارد. برای مثال، گیاهانی که در روف گاردن وجود دارند، به عنوان عایق حرارتی عمل می‌کنند و این موضوع به شما کمک می‌کند که در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید. بام سبز به پاکسازی هوا و افزایش اکسیژن و ایجاد هوایی پاک هم کمک می‌کند. علاوه بر آن، با استفاده از روف گاردن می‌توان از آب باران هم استفاده کرد.

راز آسمان پایتخت

 انواع روف گاردن

بام سبز انواع مختلفی دارد که در ادامه به طور خلاصه به آنها پرداخته می­شود.

1- روف گاردن گسترده

این نوع روف گاردن، اقتصادی‌تر از انواع دیگر است. در این روش، از گیاهانی استفاده می‌شود که ریشه کم­عمقی دارند. در روف گاردن گسترده معمولا چمن و گیاهان سطحی دیگر با هدف زیست محیطی کشت می‌شود.

2- روف گاردن متمرکز

این نوع بام سبز معمولا در ساختمان‌های بزرگ و دارای شرایط خاص ساخته می‌شود. حجم خاک مورد نیاز در این روش بسیار زیاد است و می‌توان انواع درخت و گیاه زینتی را در آن کاشت.

3- روف گاردن نیمه متمرکز

این نوع بام سبز، حالت میانه روف گاردن متمرکز و گسترده است. در این نوع روف گاردن، امکان کاشت انواع گیاهان بوته‌ای و درختان زینتی وجود دارد.

4- روف گاردن مدولار

روف گاردن مدولار یک روش سریع، اقتصادی و از پیش آماده برای طراحی فضای سبز بام ساختمان است.  در این روش به هیچ نوع زیرسازی‌ نیاز نیست.

روف گاردن-کاماپرس

“ایده سبز”

مجموعه ایده سبز که از طراحان، معماران و فعالان فضای سبز تشکیل شده است، از سال 1395 در زمینه طراحی و ایجاد فضای سبز فعالیت می‌کند. این مجموعه خدماتی مانند طراحی و اجرای بام سبز، تراس سبز، محوطه‌سازی ساختمانی و محوطه‌آرایی فضای سبز شهری ارائه می‌دهد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این مجموعه، به وبسایت https://idehsabz.co مراجعه کنید یا در شبکه‌های اجتماعی، آنها را دنبال کنید. در صورت نیاز به ارتباط مستقیم با مجموعه ایده سبز نیز می­توان با شماره تلفن 021-77245295 تماس گرفت.

انتهای پیام

مرتبط با : ایده سبز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز