آرماتورها چه تفاوتی با میلگرد دارند؟ / قیمت روز آهن آلات 21 دی ماه 1401

تور لحظه آخری-کاماپرس

گاهی اوقات اصطلاح آرماتور به جای میلگرد به کار می‌رود؛ اما واقعیت این است که این آرماتور تفاوت‌هایی با میلگرد دارد. آرماتور، در قسمت‌های مختلفی از ساختمان به کار می‌رود و کاربرد اصلی آن برای افزایش استحکام و مقاومت است. اصطلاح آرماتوربندی نیز به معنای استفاده از این مقطع فلزی در بتن برای تقویت نیروی کششی بتن و افزایش مقاومت سازه است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار آهن آلات، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، میلگردها انواع مختلفی دارند و آرماتور نیز یکی از انواع میلگرد به شمار می‌رود. قیمت میلگرد در تمامی کارخانه های ایران به نوع میلگرد، جنس، سایز و وزن آن بستگی دارد. در ادامه این مطلب، به بررسی بیشتر آرماتور و قیمت روز انواع میلگرد پرداخته می‌شود.

آرماتور چیست؟

آرماتور در واقع میلگردی است که برای قرارگیری در بتن، تغییر شکل یافته است. این تغییر شکل به صورت خمکاری، برشکاری یا جوش دادن انجام می‌گیرد. بتن‌ها به دلیل مقاومت خوبی که در برابر ضربه دارند، کاربرد زیادی در صنعت ساخت و ساز دارند؛ با این حال، بتن به دلیل استحکام کششی پایین، همواره به میلگرد نیازمند است. استفاده از آرماتورها در بتن باعث می‌شود تا سازه در اثر تکان‌های ناگهانی مانند زلزله، فرو نریزد.

راز آسمان پایتخت

از دیگر مزایای استفاده از آرماتور می‌توان به کاهش هزینه ساخت، پیشگیری از نشست ساختمان و افزایش مقاومت سازه در برابر آتش‌سوزی و سیل اشاره کرد.

انواع آرماتور

به طور کلی، آرماتورها به دو دسته طولی و عرضی تقسیم می‌شوند. آرماتورهای طولی که به آن آرماتور اصلی نیز گفته می‌شود اغلب در ساخت تیر یا ستون استفاده می‌شوند. اما آرماتورهای عرضی یا فرعی، میلگردی است که در عرض سازه برای تحمل برش یا جلوگیری از گسترش ترک در تیر به کار می‌روند. قطر آرماتورهای اصلی 10 تا 50 میلی‌متر و آرماتورهای عرضی 6 الی 12 میلی‌متر است.

قیمت میلگرد در تمامی کارخانه های ایران

با وجود ثبات نسبی در بازار آهن، برخی از کارخانه‌ها روند افزایشی قیمت‌ها را همچنان ادامه می‌دهند و برخی دیگر از اعلام قیمت امتناع می‌کنند. شواهد نشان می‌دهد که روز گذشته قیمت میلگرد آجدار در اغلب مبادی فروش ثابت بوده است و برخی کارخانه‌ها یک کاهش 50 تا 300 تومانی نیز داشته‌اند. البته تعدادی از کارخانه‌های میلگرد تا 200 تومان افزایش قیمت را نیز اعلام کرده‌اند.

قیمت روز برخی از آهن‌آلات و انواع میلگرد در کارخانه‌های مختلف در جدول زیر قابل مشاهده است؛

انتهای پیام

مرتبط با : آهن ملل اصفهان
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز