عقب نشینی قیمت‌ها در بازار دلار، طلا و خودرو

نگاهی به وضعیت بازارخودرو، دلار، طلا و مسکن در آخر هفته گذشته نشان از تغییر رفتار این بازارها می دهد که افت قیمت در بخش خودرو، دلار و طلا را به همراه داشته و رکود بازار مسکن را هم عمیق تر کرده است.
به گزارش کاماپرس، بررسی ها نشان می دهد که درروزهای پایانی هفته گذشته قیمت‌ها در اغلب بازارها سیرکاهشی داشته اند و قیمت‌گذاری هم در اغلب بازارها توافقی شده است، در این شرایط معامله‌گران حرفه ای خود را با شرایط وفق داده و قیمت ها را کاهش داده اند اما فروشندگان خانگی همچنان با این موضوع کنارنیامده و در معاملات رقم‌های بالای فروش را پیشنهاد می‌دهند.
بنا به اعلام روزنامه همشهری، دلایل مختلفی برای تغییر رفتار بازارها در روزهای اخیر وجود دارد یکی از آنها متعادل‌سازی‌ روند عرضه و تقاضا به ویژه در بازار خودرو است، عامل دیگر تلاش همزمان بانک مرکزی برای افزایش عرضه ارز، از طریق رشد 48درصدی فروش ارز در سامانه معاملات عمده ارزی موسوم به نیماست.

خنثی شدن هیجان بازار خودرو

در میانه هفته گذشته تصور نمی شد که کار بازار خودرو به جایی برسد که دلال‌ها، خودروهای خود را ارزان‌تر از فروشندگان عادی بفروشند و با کاهش قیمت آنچنانی مواجه شویم و مثلا قیمت 206ظرف چند ساعت تا 10میلیون تومان افت کند؛ اما پنجشنبه بازار خودرو با چنان هیجانی مواجه شد که هر دوی این اتفاقات در آن رخ داد و همه‌‌چیز برای تعدیل قیمت‌ها مهیا شد وحالا در این بازار قیمت پراید، به‌عنوان اسطوره قیمت‌ حبابی از حوالی 90میلیون تومان به کمتر از 70میلیون تومان سقوط کرده و خودروی پرطرفدار 206 تیپ5 هم کمتر از 140میلیون تومان فروخته می‌شود ولی با این حال هنوز مشتری دست به نقد در بازار کم است.
در این میان مدیران عامل 2خودروساز بزرگ هم ضمن اعلام آمادگی برای فروش فوق‌العاده محصولات خود تا پیش از عید سعید فطر، روند قیمت خودرو را کاهنده و متمایل به تعادل ارزیابی کرده‌اند. درواقع به نظر می رسد که در روزهای آینده عملا تقاضای مؤثر بازار خودرو از محل فروش‌های فوق‌العاده و مشارکتی خودروسازان با قیمت‌هایی به نسبت معقول پاسخ داده شود.

عقبگرد قیمت‌ها در بازار ارز و سکه

عقب‌نشینی قیمت‌ها به بازار خودرو محدود نبوده چنان که پس از افزایش 48درصد عرضه ارز در سامانه نیما روند تعدیل نرخ ارز در بازار آزاد در روز پنجشنبه آغاز شد، به‌طوری که قیمت دلار در بازار آزاد با افتی 3 تا 5درصدی مواجه شد و در اتفاقی نادر قیمت بازار با نرخ صرافی ملی به‌عنوان بازارگردان بانک مرکزی برابر شد.  در شرایطی که قیمت ها در بازار خودرو و ارز کاهشی بوده است، ترمز قیمت فروش طلا و سکه هم در بازار تهران کشیده شد، در این شرایط مظنه بازار طلا پس از چند روز صعود به محدوده کمتر از 3میلیون تومان و قیمت سکه به مرزهای پایین‌تر از 7میلیون تومان بازگشت.

راز آسمان پایتخت

عمیق تر شدن رکود بازار مسکن

در ماجرای عقبگرد بازارها، بازار مسکن هم که در فروردین امسال و زیر سایه کرونا با بدترین رکود تاریخ مواجه شده بود، با دیگر بازارها همراهی کرد و به‌ویژه پس از زلزله اخیر تهران و حذف دستوری قیمت از آگهی‌های فروش اینترنتی به رکودی عمیق فرو رفت.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز