۸ نکته مهم برای انتخاب و خرید گروت مناسب

لست سکند

گروت مخلوطی متشکل از مواد سیمانی و آب است و حالتی کاملا روان اما چسبناک دارد و در برخی از انواع آن ممکن است سنگدانه هم وجود داشته باشد.

به گزارش کاماپرس به نقل از شورلول ایران، به صورت کلی می‌توان گفت گروت ملاتی غیر انقباضی است که برای پر کردن فضاهای خالی و همچنین نصب برخی تجهیزات در صنعت ساختمان استفاده می‌شود و علاوه بر پر کردن گپ‌های خالی زیر بیس پلیت (صفحه زیر ستون) و نصب یا رگلاژ تجهیزات صنعتی، برای نصب آرماتورها و بولت‌ها، ترمیم یا رگلاژ سطوح بتنی، ترمیم محل بولت‌ها در قالب‌بندی و همچنین نصب ریل‌ها به کار می‌رود.

آشنایی با انواع گروت و کاربردهایشان

طبق استاندارد به ۳ دسته تقسیم می‌شوند: گروت‌های G1، گروت‌های G2 و گروت‌های G3.

گروت‌های G1 گروتی است که به صورت ماده افزودنی در کارگاه‌های ساختمانی، به ملات یا بتن اضافه می‌شود و خاصیت کاهش حجم ملات یا بتن را با القای خاصیت افزایش حجم خود، جبران کند. اگر از گروت جی ۱ در ملات بتن با دُزاژ بالاتری استفاده شود، باعث افزایش حجم ملات بتن نیز خواهد شد.

راز آسمان پایتخت

گروت پریمیکس یا گروت آماده مصرف چیست؟

گروت‌های G2 گروت‌هایی هستند که به صورت پودرهای premix شده و آماده استفاده، در بسته‌بندی‌های کیسه‌ای به بازار عرضه می‌شوند. برای استفاده از این نوع گروت‌ها کافیست مقدار معینی آب به محصول اضافه شود تا ماده‌ای روان و قابل استفاده ایجاد شود.

مقدار آب مورد نیاز برای آماده‌سازی گروت‌های G2 معمولا بین ۱۱ تا ۱۸ درصد مخلوط پودری است که مقدار دقیق آن توسط تولیدکننده بر روی بسته‌بندی محصول هر شرکت درج شده است.

گروت‌های جی ۲ ملات‌های غیر انقباضی هستند که کاهش حجم ندارند، مقاومت‌شان ۴۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع است که معمولا در سن ۲۸ روزگی، مقاومت‌شان تا ۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع نیز می‌رسد.

زمان‌بندی درست؛ موثر در کیفیت گروت

یکی از مسائل مهمی که باید در خصوص گروت‌های سیمانی بعد از مخلوط کردن آب و مخلوط پودری رعایت شود، این است که مخلوط گروت باید ظرف حداکثر ۱۵ دقیقه در قالب خود قرار گیرد چراکه ماده موثره موجود در گروت، نهایتا تا ۱۵ دقیقه بعد از اختلاط با آب واکنش دارد و افزایش حجم پیدا می‌کند؛ بعد از این مدت، دیگر افزایش حجمی صورت نخواهد گرفت. بنابراین گروتی که بعد از ۱۵ دقیقه در قالب ریخته می‌شود، خاصیت non shrinkage یا غیرانقباضی را نخواهد داشت.

گروت جی ۳ یا گروت اپوکسی چه می‌کند؟

گروت‌های G3 در واقع پایه رزین‌های اپوکسی هستند. تفاوت گروت‌های G2 و G3 این است که گروت‌های G2  در مقاطعی استفاده می‌شوند که نیاز به تحمل بار استاتیک باشد. اما گروت‌های G3 را می‌توان در مقاطعی استفاده کرد که علاوه بر تحمل بار استاتیک، نیاز به تحمل بار دینامیک هم باشد. مانند مقاطعی که نیاز به تحمل بار لرزشی یا بارهای جانبی مثل باد و زلزله دارد.
همچنین می‌توان زیر بیس پلیت تجهیزات دوار یا تجهیزاتی مثل پمپ‌ها و پرس‌های سنگین که حرکت‌های گردشی و ضربه‌ای دارند، از این گروت استفاده کرد؛ گروت جی ۳ می‌تواند ضمن تحمل این بار دینامیک، آن را به فونداسیون منتقل کرپخ، بدون اینکه به فونداسیون لطمه‌ای وارد شود.

در عملیات گروت ریزی جزئیات مهم است!

گروت ریزی عملیاتی تخصصی است که از جزئیات آن نباید ساده گذشت؛ مسائلی مانند دما، تابش نور خورشید و حتی وزش باد شدید در نتیجه این کار موثر است.
بهترین دما برای گروت ریزی بین ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد است باید از تبخیر ناگهانی آب گروت جلوگیری شود تا واکنش به صورت درست انجام شود.

‌روش‌های تشخیص گروت با کیفیت از گروت نامرغوب

اولین نکته‌ای که برای خرید گروت باید در نظر داشت، خرید گروت از شرکت‌های معتبر است که می‌تواند تضمین‌کننده کیفیت اولیه گروت باشد.

بعد از ساخته شدن گروت هم، کیفیت آن را می‌توان از طریق مشاهده پیوستگی مواد و روانی مناسب آن، عدم مشاهده آب انداختگی و جدا شدن سنگدانه و … تشخیص داد.

همچنین از گروت به صورت مکعب‌های ۵*۵ سانتی‌متری نمونه‌گیری می‌شود و موارد مختلفی از جمله تست شرینکیج یا انقباض، تست مقاومت فشاری، اندازه‌گیری میزان کاهش حجم و … بر روی این نمونه‌ها در آزمایشگاه صورت می‌گیرد. نتایج این آزمایش‌ها می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت گروت شرکت‌های تولیدکننده باشد.

میکسر دستی یا عمودی؛ کدام برای میکس گروت مناسب است؟

یکی از عوامل موثر بر کیفیت گروت در زمان ساخت و عملیات گروت ریزی، این است که توصیه می‌شود گروت با انواع میکسرهای دستی و میکسرهای عمودی مخلوط شود. به عبارت دیگر به هیچ وجه نباید از خلاطه، بتونیر و میکسرهای ملات‌ها استفاده شود؛ چراکه هوا وارد مخلوط گروت می‌شود و در صورتی‌که این هوا خارج نشود- که عموما هم همین اتفاق می‌افتد- به فضای زیر بیس پلیت منتقل شده، و بعدها ممکن است گروت افت کرده و به تجهیزات نصب شده یا ستونی که روی بیس پلیت قرار گرفته، خسارت جبران ناپذیری وارد شود.

بنابراین بهتر است در انتخاب نوع میکسر و همینطور نحوه میکس دقت لازم به کار گرفته شود. همچنین سرعت میکسر بهتر است طبق استاندارد، ۴۰۰ دور در دقیقه باشد.

برای میکس گروت‌های اپوکسی، پره میکسر هم باید از نوع پره‌های مخصوص رزین‌های اپوکسی باشد و استفاده از میلگردهایی که در کارگاه برای میکس جوش داده می‌شود، به هیچ وجه برای گروت‌های اپوکسی مجاز نیست؛ چراکه هوا را به داخل مخلوط گروت منتقل می‌کند.

چطور می‌توان کیفیت گروت را تضمین کرد؟

مهم‌ترین نکته‌ای که خریداران باید به آن توجه کنند، این است که صرفا به تبلیغات فروشندگان و عرضه‌کنندگان، بسته‌بندی شکیل یا قیمت ارزان‌تر برخی محصولات بسنده نکنند و با توجه به علامت استاندارد و قدمت شرکت سازنده محصول، گروت و ملات مورد نظر را تهیه کنند تا از بروز صدمات جبران ناپذیر در سازه‌شان پیشگیری شود.

یکی از برندهای تخصصی و پرسابقه در زمینه تولید انواع مصالح ساختمانی، شورلول ایران است که انواع گروت و ملات خشک را با ویژگی‌هایی مثل روانی بالا، دارای انبساط معین و تنظیم شده، اتصال خوب به فولاد و بتن و همینطور بدون جمع شدگی تولید و عرضه می‌کند.

شورلول ایران تمام محصولات خود از جمله انواع گروت ساختمانی را تحت لیسانس شورلول استرالیا و تراکو سوئد تولید می‌کند. یکی از گروت‌های تولید شده این شرکت، گروت ساختمانی ۵۰۰۱ است؛ نوعی بتن آماده خشک تک جزئی بر پایه سیمان، که مقاومت فشاری بالاتری نبست به بتن دارد. این فرآورده از مخلوط‌های دانه‌بندی شده و افزودنی‌های شیمیایی تولید شده است که حجم ملات را به صورت کنترل شده افزایش می‌دهد. این محصول به شکل خمیری، به صورت ماله‌کشی یا روان قابل استفاده است.

گروت شورست اچ-پی ۵۰۰۱ نوع دیگری از گروت تولید شده در شرکت شورلول است. یک محصول آماده مصرف دو جزئی که در محل کارگاه، اجزای پودر و مایع آن مخلوط و اجرا می‌شود. فرمولاسیون گروت شورست طوری است که می‌توان آن را به صورت خمیری و همچنین به شکل روان استفاده کرد. این نوع گروت شورلول را، که از مقاومت فشاری بسیار بالایی هم برخوردار است، می‌توان برای تسطیح، گروت ریزی و نیز پر کردن گودال‌ها به کار برد.

مرتبط با : شورلول ایران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز