یارانه 800 هزار تومانی رئیسی از آذرماه جایگزین یارانه 45500 تومانی می‌شود؟

یارانه رئیسی در مهرماه 1400
لست سکند

برخی رسانه ها با اشاره به وعده های سید ابراهیم رئیسی ، رئیس جمهور، در زمان انتخابات مبنی بر پرداخت یارانه  ۲۰۰ و ۱۵۰ هزار تومانی به دهک‌های اول تا پنجم، گمانه زنی کرده اند که  یارانه مورد نظر رئیسی ۸۰۰ تا۶۰۰ هزار تومانی خواهد بود و از آذرماه پرداخت می‌شود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم اقتصادی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم به ریاست حجت الاسلام جمهوری سید ابراهیم رئیسی بیش از یک ماه و نیم گذشته است و طی این مدت شاهد برخی تحولات و گره‌گشایی‌ها در حوزه های کلیدی مدیریت کشور – از جمله موضوع شتاب بخشیدن به تامین واکسن و واکسناسیون – بوده ایم اما در برخی موضوعات مهم دیگر از جمله کنترل تورم و ترمیم قدرت خرید اقشار کم درآمد، کارگران ، روستائیان، بازنشستگان و مستمری بگیران حداقلی بگیر و … تحرک خاصی به وجود نیامده و افزایش تورم و گرانی های کمر شکن حتی بیشتر از قبل شده است.

وعده تحول در نظام یارانه‌ ها بر زمین مانده است

یکی از وعده های مهم رئیسی ایجاد تحول در نظام یارانه‌ای کشور و افزایش یارانه به نفع فقرا و کم درآمدها بوده است که در این مورد نیز هنوز اتفاقی نیفتاده است اما گمانه زنی هایی در این باره وجود دارد که حاکی از تحولاتی در یارانه در آینده نه چندان دور است.

سایت اقتصاد نیوز در این باره نوشته است؛ انتظارهای اقشار کم درآمد برای افزایش یارانه نقدی این بود که چنین اتفاقی از اولین ماه دولت جدید روی دهد اما وعده‌ها نشان می‌دهد احتمالا از آذرماه مبلغ یارانه نقدی افزایش پیدا کند.

راز آسمان پایتخت

اقتصاد نیوز درباره جزئیات و حتی قطعی بودن افزایش مبلغ یارانه‌نقدی خبر دقیقی نداده اما به این نکته اشاره کرده است که ابراهیم رئیسی در زمان  انتخابات  وعده  یارانه  ۲۰۰ و ۱۵۰ هزار تومانی به دهک‌های اول تا پنجم را داده بود.

بنا به اعلام این سایت، ابراهیم رئیسی در آن مقطع اظهار کرده بود هر یک از اعضای خانوار دهک‌های اول تا سوم نفری ۲۰۰ هزار تومان یارانه می‌گیرند. یارانه دهک‌های چهارم و پنجم هم نفری ۱۵۰ هزار تومان است. بر اساس وعده رئیسی، هر خانوار چهار نفره در آذرماه باید منتظر یارانه ۸۰۰ تا۶۰۰ هزار تومانی باشد.

این در حالی است که اکنون رقم یارانه‌نقدی ماهانه نفری ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است و مجموع یارانه‌نقدی یک خانوار چهار نفره ۱۸۲ هزار تومان است.

خبرهای مهم و پربازدید را بخوانید:

یارانه جدید رئیسی شامل چه اقشاری می شود؟

اما یارانه‌ای که رئیسی وعده آن را داده، بیشتر شبیه نوعی وام قرض‌الحسنه است که سود هم به آن تعلق می‌گیرد. یعنی گفته شده که ماهانه  کارت اعتباری  معیشتی به پنج دهک اول درآمدی پرداخت می‌شود و سود ماهانه آن هم دو درصد است.

حالا مشخص نیست که آیا پرداخت سود دو درصد ماهانه به این معناست که یارانه جدید بلاعوض نیست و مردم باید مبلغ دریافتی را با سود دو درصد به بانک پس بدهند یا اینکه فقط باید سود آن را به بانک بدهند.

نکته دیگری که درباره یارانه رئیسی مطرح است اینکه همه مردم مشمول این یارانه نیستند و از ۱۰ دهک درآمدی، تنها پنج دهک اول مشمول یارانه‌ها می‌شوند. بر این اساس این احتمال وجود دارد که یارانه نقدی کنونی پنج دهک بالای درآمدی حذف شود.

شایان ذکر است ؛ حجت الله عبدالملکی وزیر رفاه – جوان‌ترین وزیر کابینه  دولت  رئیسی-  هم موافقت خود را با افزایش یارانه‌ها اعلام کرده است. وزیر کار از روش جدید برای شناسایی مشمولان یارانه گفته است. حجت الله عبدالملکی گفته است: قطعا این یارانه‌ای که الان پرداخت می‌شود اثر رفاهی ویژه‌ای ندارد.

جدا از بدنه دولت، در مجلس نیز زمزمه‌های در حوزه کاهش یا افزایش یارانه‌ها وجود دارد، مجلسی‌ها به دنبال این هستند که موضوع حذف یارانه‌ها را به رفراندوم بگذارند.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

18 دیدگاه برای “یارانه 800 هزار تومانی رئیسی از آذرماه جایگزین یارانه 45500 تومانی می‌شود؟

  1. ahmad گفته:

    قیمت ها رو به ۳۰ ۴۰ درصد به عقب برکردونید یارانه مال خودتون نمی خواهیم دوبار یه دروغی دارن پیاد می کنن قیمت ها بره بالا

  2. حسن پیربرنا گفته:

    من یه شخص بیکار هستم الان یارانه منو نمیدن چه نظری بدم یه ماه میدن دوماه نمیدن نظر من اینه اگه ۸۰۰ بدن به شرط اینکه تورم نباشه کارخداپسندانه است

  3. میهن دوست گفته:

    از خداوند منان آرزوی توفیقات روز افزون برای حضرت آقای رئیسی را داریم.
    امیدواریم ایشان در عافیت کامل بهتر از این روزهای درخشان خود، به مردم و کشور عزیزمان خدمت کنند.
    امیدواریم که خداوند ایشان را به بهترین راه ها هدایت کنند که هدایت گر اصلی اوست.
    اللهم صل علی محمد وآل محمد

  4. مرضیه سروش نژاد گفته:

    سلام من تحت پوشش بهزیستی ام پول داروهام خیلی گرونه ومن اعصاب روانم وخانواده ام کمک مالی ازم نمیکند وپول داروهام خیلی بالاست وتوان این هزینه ها را ندارم وکمک ملی بیشتری میخوام ممنونم من زیاد به دکتر ها مراجعه میکنم برای اعصاب وروان وبقیه بیماری های دیگر

  5. مرضیه سروش نژاد گفته:

    من دختری هستم که تحت پوشش بهزیستی هستم بیمار اعصاب وروان دارم ومرتبا به پزشک مراجعه میکنم وپول دارو هام بالاست وخیلی نیازمن پولم خانواده ام کمک مالی بهم نمیکنند کمک مالی ماهیانه میخوام لطفا کمکم کنید

    • آریایی گفته:

      سلام خانم.من الان پیام شما رادیدم،خیلی ناراحت شدم،هم ازمریضی ومشکل مالی شما هم ازاین روزگار.اگه میتونستم کمکتون میکردم ولی دستم خالیه.کارگرم بادوتابچه.به امیدخدا که خبرهای خوبی درراه باشه برای مردم صبور وشجاع ایران

  6. کریم گفته:

    بخدا قسم گوشنه ایم و بذبخت نه شرایط ازدواج هست نه چیز دیگه ای مث سگ بدبخت شدم یارانه بیشتر کنین برم مرغ بخرم بخورم سوتغذیه گرفتم زخم معده گرفتم از گوشنگی

  7. بدبخت گفته:

    بخدانابودشودیم چون توان خریدن مایحتاج اولیه خانواده را نداریم دستمان هم بجایی بدنیست تورابخدابه فکرباشیدفسادتباهی ازفقریاحسین یاحسین

  8. Mahii گفته:

    یارانه رو صد برابرم کنن بااین اوضاع بازم کمه مشکلات یکی دوتا نیستن از اجاره خونه تا هزینه مدرسه بچه ها و خرج خونه و هزینه های بیمارستانو دکترو….😑😑

  9. بدبخت گفته:

    پس کو اون همه که تعریف افزایش یارانه میکردین کجاست😒😒😏😏اون نفری۲۰۰هزارتومناتون کجاس؟!؟

  10. بدبخت گفته:

    انقدرکه به فکرافزایش یارانه بودم همون چند دونه سیب که گزاشتم برانهارم رویه گاز سوختن😭یکی نیست جواب ما بیچاره هارو بده

  11. ارزانی گفته:

    ما نمی خواهیم بنزین آزاد شود. پولش را نمی خواهیم کسی که ماشین دارد پولش صرف بنزین می شود و کلیه اقلام که گران می شود را باید آزاد بگیرد . و کسی که ماشین ندارد قیمت اجناس برایش کمتر است که البته باز هم همه چیز خیلی گرانتر می شود لطفا این کار را نکنید بخدا از فشار گرانی داریم له می شیم دیگه بنزین را افزایش ندهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز