یارانه 120 هزار تومانی ؛ هیاهویی که باید به فراموشی سپرد!

لست سکند

یارانه کالای اساسی که با پرداخت ماهیانه 120 هزارتومان به مردم در مجلس تصویب شده بود، از سوی شورای نگهبان به علت داشتن بار مالی برای دولت، تایید نشد.

به گزارش کاماپرس، مجلس شورای اسلامی در شروع دوره جدیدش بارها هیاهو به پا کرد و دولت را به باد انتقاد گرفت، دولت را متهم کرد به اینکه درد مردم را نمی دانند و درک درستی از معیشت مردم ندارد.

هر چه دولت از کمبود بودجه و نبود اعتبارات لازم و منابع مالی حرف زد، مجلس زیر بار نمی رفت و به اتهامات خود ادامه می داد. تا اینکه مجلس خودش دست به کار شد و طرحی را با عنوان تامین کالای اساسی و در نتیجه آن پرداخت ماهانه 120 هزارتومان را تصویب کرد.

بارها دولت اعلام کرد منابع مالی برای اجرای طرح را ندارد اما مجلس مصوبه این طرح را برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاد، تا اینکه امرزو خبر رسیده که شورای نگهبان طرح را به همین دلیلی که دولت می گفت، رد کرده است.

به گزارش ایسنا، نوبخت-رئیس سازمان برنامه و بودجه – در این رابطه اعلام کرده بود سازوکار الکترونیکی کردن توزیع کالاهای اساسی در سطح گسترده در کشور وجود ندارد و قطعا با مشکلاتی مواجه خواهد شد. اما در هر صورت طرح در سازمان برنامه و بودجه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت.

راز آسمان پایتخت

به هر ترتیب در مدت اخیر طرح تامین کالاهای اساسی به تصویب نهایی مجلس رسید ولی خبری از کالابرگ و یا کارت الکترونیک نبود بلکه بازهم پرداخت نقدی باید انجام می شد، طبق مصوبه مجلس دولت ملزم به پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی شد؛ به گونه‌ای که مبلغ ۱۲۰ هزار تومان برای هر یک از افراد سه دهک اول و ۶۰ هزار تومان برای سایر دهک‌ها به حساب یارانه نقدی این خانوارها باید در هر ماه واریز می‌شد.

اما در حالی طرح مجلس برای بررسی به شورای نگهبان رفت که در نهایت مورد تایید قرار نگرفت. آنچه که کدخدایی -سخنگوی شورای نگهبان- در رابطه با طرح تامین کالاهای اساسی اعلام کرده از این حکایت دارد که به دلیل بار مالی که برای دولت ایجاد خواهد شد  و دولت آن را تقبل نکرده است، اعضای شورای نگهبان با این طرح مخالفت کرده‌اند.

۳۰ هزار میلیارد تومان بار مالی جدید

در طرح مصوب  مجلس، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال برای دولت بار مالی ایجاد می‌شود که محل تامین آن را به نوعی در جابه‌جایی ردیف‌های بودجه و همچنین فروش اموال پیش بینی کرده بود که ظاهرا شورای نگهبان آن را تایید نکرده است.

بر این اساس فعلا امکان اجرای طرح تامین کالای اساسی وجود ندارد مگر آنکه دولت و مجلس در رابطه با تامین مالی این طرح راهکاری پیش بینی کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز