کمیسیون مشاور املاک چند درصد است؟

لست سکند

طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای مسکن در مجلس به تصویب رسید. این طرح شامل سه قسمت کلی ثبت قراردادها در سامانه، جداسازی هزینه مشاور املاک از اجاره بها و تشویق مالکانی که اجاره نامه‌ها را در سامانه خود ثبت کرده‌اند، است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار بازار مسکن، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس، درخصوص کلیات طرح کنترل اجاره بها اعلام کرد: افزایش اجاره بها در چند ساله گذشته سرسام آور بود. مردم برای کنترل این امر از دولت توقع انجام کاری را داشتند. اما دولت درخصوص موضوع کنترل اجاره بها لایحه‌ای را به مجلس ارائه نکرد، به همین دلیل مرکز پژوهش‌ها دست به کار شد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

سه مورد ارائه شده در این طرح باعث عدم تعارض منافع و حمایت از مالکانی است که براساس قانون عمل می‌کنند. هم اکنون مرکز پژوهش‌ها و مجلس به دنبال تنظیم گری بازار است که اصل بر ثبت و تشویق جداسازی کمیسیون مشاوران املاک از مبلغ اجاره است. اگر این مورد به درستی اجرایی شود، بخشی از التهابات موجود در بازار که مربوط به اجاره است از بین خواهد رفت. حق کمیسیون املاک 0.5 درصد است که به تناسب از هر دو طرف معامله اخذ می‌شود. علاوه بر این 0.5 درصد، 9 درصد مالیات ارزش افزوده هم به آن اضافه خواهد شد.

راز آسمان پایتخت

میزان اجاره بها در سال 1401 چقدر شد؟

اردیبهشت ماه سال جاری میزان افزایش نرخ اجاره بها اعلام شد. به گفته رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، سقف نرخ اجاره مسکن تهران 25 درصد و در سایر شهرها 20 درصد رشد دارد. هم اکنون 40 هزار میلیارد تومان ودیعه مسکن در سراسر کشور در نظر گرفته شده که طبق اعلام بانک مرکزی برای کلان شهر تهران 60 میلیون تومان و برای دیگر شهرها 45 میلیون تومان است. مستاجران شهرهای کوچک هم از تسهیلات 35 میلیون تومانی با بازپرداخت 5 ساله و نرخ سود 18 درصد بهره مند خواهند شد.

بسیاری از مردم شهرهای مختلف از رشد سرسام آور نرخ اجاره بها و کم بودن مبلغ ودیعه ناراضی هستند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز